Fagernes Ved rådgiver Per Erik Fonkalsrud

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ENGER.
Advertisements

Vurdering av konsekvensene ved handelsetablering Henning Lervåg Byplankontoret i Trondheim kommune.
Generelt om Randaberg Kommunen
Skien og Porsgrunn - kommuneplanens arealdeler ENGER.
Handel - utviklingsprosjekt
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Overordnet byplangrep
Langsiktig arealstrategi
Aktørenes roller i planprosessene
Hvorfor BID? Om den videre prosessen.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
Det er lettere å gjøre en god jobb når vi har en visjon
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Økt aktivitets- og arbeidstilbud til mennesker med nedsatt funksjonsevne, både i forhold til drift og investering (strategi- og behovsplan). Arbeidet med.
Oppfølging av fylkesplan Østfold mot 2050 Arealregnskap Nedre Glomma regionen
Mulighetenes Oppland Regional plan for Rondane - Sølnkletten Bygger på «Fylkesdelplan for Rondane» «Skal legges til grunn for regionale organers virksomhet.
Evaluering av Difi Vivi Lassen Leverandørmøte
TEMAMØTE 22. OKTOBER Reiseliv, fritidsbebyggelse, skiløyper/brøyting, landbruk, miljø og utmark. «Bakgrunnsteppe» for arbeidet med kommuneplanens.
Tynset rådhus, nå også et Miljøfyrtårn! Foto: Ingrid Eide.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
Foto: Bjørn Erik Olsen Dialogmøte planlegging Greta Johansen 21.April 2014.
KOMMUNEPLANENS AREALDEL Folkemøte: Midsund skule den Midøy Grendahus den Heggheim den
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Regional planstrategi
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Petter Christiansen Bisek 13. september
Revisjon av Asker kommuneplan Offentlig ettersyn
Forslag til kommuneplan 2011 – 2023, arealdelen
Bærekraftig samfunnsutvikling
Langsiktige utviklingsgrenser i Vestfold – praktisk bruk og erfaring
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Landbruksnæringen i den nye kommunen vil bli en del større
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk Næringsperspektivet i revideringen av RPBA Verdiskaping Vestfold 6. september 2017 Rådgiver Magnar Simensen.
Bærekraftig samfunnsutvikling
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Sosiale ytelser/goder (tilpasset Finans Norge-bedrifter)
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Regional plan for attraktive byer og tettsteder
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Verktøy for leverandørkategorisering
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Arealregnskap, fortettingspotensial og arealfordeling Nedre Glomma
Gran Ved rådgiver Per Erik Fonkalsrud
Kommunemøter RPBA - om RTP
Hvor kan vi bygge - hvor skal vi bo?
Arealscenarier i byutredningen
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Ambisjoner for utvikling i Alta
TFKs satsing på jordvern
UU og Fylkesmannens rolle
Samhandling Hvordan få til god samhandling mellom regionale aktører?
Kvar skal handel og kjøpesenter bli plassert i byane og bygdene våre?
EUROPEISKMOBILITETSUKE
Praktisering av veiledningsmaterialet
Folkehelsemelding 2019 Den åttende levekårsundersøkelsen
Vedtatt av styret i Landbrustjenester Hedemarken
Kommuneplanens handlingsdel knyttet til økonomiplanen
Presentasjon av Høringsdokumentene
Takk for invitasjon, jeg heter……og er avd.dir p strat.kont……..
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Fagernes 16.11.2016 Ved rådgiver Per Erik Fonkalsrud Overordnet senterstruktur og varehandel Regional plan for attraktive byer og tettsteder Lokalisering av arbeidsplasser, handel og næring Fagernes 16.11.2016 Ved rådgiver Per Erik Fonkalsrud

Vedtatt i Fylkestinget 15.6.2016 REGIONAL PLAN FOR ATTRAKTIVE BYER OG TETTSTEDER I OPPLAND Vedtatt i Fylkestinget 15.6.2016 Utarbeidet av OFK i et nært samarbeid med SVV, FMOP og kommunene i en omfattende prosess Bygger bl.a. på en handelsanalyse fra 2014 (Analyse & Strategi) og en boligutredning fra 2015 (Prognosesenteret) Kan hentes fra www.oppland.no under styringsdokumenter/regionale planer.

Kap. 2: Attraktivitet og bærekraft. Overordnet mål REGIONAL PLAN FOR ATTRAKTIVE BYER OG TETTSTEDER I OPPLAND Kap. 2: Attraktivitet og bærekraft. Overordnet mål Målet for byer og tettsteder i Oppland er å framstå som både attraktive og bærekraftige i et langsiktig perspektiv. Foto: Oppland fylkeskommune/Jørgen Skaug

Senterstruktur i Valdresregionen 2004 Senterstrukturen i fylkesdelplanen fra 2004 Fagernes er regionalt handelssenter Bagn, Bruflat, Røn, Heggenes og Vang er kommunale handelssenter Aurdal, Leira og Beitostølen er lokale handelssentre

Omsetning regionale senter (1000 NOK) Fra Handelsanalysen (Analyse & Strategi) Omsetning – Handelssenter (inkl kjøpesenter, bydelssenter og BigBox) Omsetning regionale senter (1000 NOK) Omsetning - kommunale handelssenter (1000 NOK) Leira ca. 450 mill.kr. Brandbu / Jaren ca. 700 mill.kr. Biler er ikke med da mye av bilhandelen er privat. Alle tall fra 2013.

Fra Handelsanalysen (Analyse & Strategi) Handelssentra og tettsteder Regionale handelssenter sammenfaller med stor varehandelsomsetning Omsetning i Fagernes og Lillehammer har tyngdepunkt utenfor sentrum Stor variasjon i omsetning innen for kommunale handelssenter

Svekker eksterne handelstilbud sentrum? «Handel i og utenfor bysentrum», Asplan Viak, 2013: De fleste bysentrum taper markedsandeler Unntak Stathelle «Detaljvarehandel i 20 bykommuner», TØI, 2013: Økning i totalhandel Generelt taper sentrum terreng Ikke bare på grunn av eksterne kjøpesenter: Sentrumshandel (eks klær og sko) har svakere utvikling enn annen handel Plasskrevende handel har blitt flyttet ut av sentrum Nye handelsformater har kommet til Tilvekst i befolkningen skjer mest utenfor sentrum

REGIONAL PLAN FOR ATTRAKTIVE BYER OG TETTSTEDER I OPPLAND Senterstruktur I Oppland var det i alt 61 tettsteder pr. 1.1. 2014 i ht. SSB’s definisjon. I fylkesdelplanen 2004 er det 46 handelssentre I Regional plan 2015 er det foreslått 20 handelssentre Kreftene må samles om færre og større steder som blir robuste nok til å bli attraktive.

Senterstruktur 2016 Senterstrukturen i ny regional plan: 6 regionale sentre 14 områdesentre Lokalsentre er ikke definert, opp til kommunene Fagernes - Leira er regionalt senter Bagn og Beitostølen er områdesentre

Kap. 5: Regional planbestemmelse 1.Formål Formålet med bestemmelsen er å styrke eksisterende by- og tettstedssentre, bidra til effektiv arealbruk og legge til rette for miljø- og helsefremmende transportvalg. Bestemmelsen skal derfor sikre at nye handels-virksomheter lokaliseres innenfor eller i tilknytning til eksisterende by- og tettstedssentre, og med god kollektivdekning og tilgjengelighet med sykkel og gange. Det langsiktige målet er å oppnå mer bærekraftig og robust by- og tettstedsutvikling og begrense klimagassutslippene. Etablering på dyrka mark bør unngås.

Kap. 5: Regional planbestemmelse 2. Definisjoner b) Plass- og/eller transportkrevende varehandel er handelsvirksomhet der den dominerende delen av vareutvalget når det gjelder omsetning, er biler, båter, landbruksmaskiner, trelast og større byggevarer, utsalg fra hagesentre og planteskoler.   c) Storvarehandel er handelsvirksomhet der den dominerende delen av vareutvalget når det gjelder omsetning, er møbler, hvitevarer, brunevarer og deler og utstyr til motorkjøretøy, og hvor virksomheten er over 1500 m2 BRA. (OBS: bare relevant for Gjøvik og Lillehammer)

Kap. 5: Regional planbestemmelse 2. Definisjoner Indre sentrumssone for alle sentra, avgrenses i kommuneplanens arealdel eller områderegulering etter retningslinjer fastlagt i denne planen. Fram til kommuneplanens arealdel fastsetter indre sentrumssone, gjelder følgende utstrekning fra ytterkant til ytterkant: Gjøvik og Lillehammer: inntil 1000 m Øvrige regionale sentre og områdesentre: 600 - 800 m Lokalsentre: inntil 600 m Bydelssentre: 200-300 m

Indre sentrumssone Indre sentrumssone i Fagernes og Leira (pr. mai 2015)

Indre sentrumssone Ytre sentrumsområde Bagn (pr. mai 2015)

Indre sentrumssone Beitostølen: Innspill til Regional plan (pr. april 2015)

Indre sentrumssone Beitostølen: Indre sentrumssone, i to alternativ (pr. mai 2015)

Kap. 5: Regional planbestemmelse 3. Regler for lokalisering av handelsvirksomhet og kjøpesentre a) Nye handelsvirksomheter eller kjøpesentre eller utvidelser av slike, som blir større enn 1500 m2 BRA, kan bare lokaliseres innenfor indre sentrumssone i regionalt senter, områdesenter, bydelssenter eller lokalsenter.

Kap. 5: Regional planbestemmelse 3. Regler for lokalisering av handelsvirksomhet og kjøpesentre c) Arealgrensene og lokaliseringskravene i punkt a) og b) foran gjelder ikke plass- og/eller transportkrevende varehandel, dersom denne lokaliseres i tilknytning til en by eller et tettsted på en slik måte at den kan nås fra hovedvegsystemet med minst mulig forstyrrelse av miljøet i byen eller tettstedet.

Kap. 5: Regional planbestemmelse 3. Regler for lokalisering av handelsvirksomhet og kjøpesentre d) For Gjøvik og Lillehammer gjelder egne bestemmelser for storvarehandel. Slike virksomheter kan ligge i sentrum, i bydelssentre eller i egne områder avsatt til dette i kommuneplanen, forutsatt at det er kollektivdekning, og så nær sentrum som mulig.

Kap. 5: Varehandel: «Sentertrappa»: Regional planbestemmelse 3b) Nye kjøpesentre eller handelsvirksomheter som enkeltvis eller samlet utgjør et bruksareal til handelsvirksomhet:

Kap. 5: Varehandel: Regional planbestemmelse §4: Planen opprettholder en mulighet for å fravike bestemmelsene gjennom en handelsanalyse, MEN: Det er fylkeskommunen som kan gi samtykke til å fravike bestemmelsen i punkt 2 (jfr. Pbl § 8-5). En handelsanalyse bør utarbeides av kommunen som et underlag for kommuneplanen, men kan også lages av tiltakshaver, basert på en mal utviklet av OFK. Handelsanalyse skal bl.a. vurdere virkninger for det eksisterende sentrum.

Landet vs. Storbyen: Hvor står vi i Oppland Landet vs. Storbyen: Hvor står vi i Oppland? Kan vi tilby begges kvaliteter?