Erfaringer fra rasulykke

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Evaluering etter brann ved Tverlandet mottak, avd. Mørkved 17
Advertisements

Velkommen til informasjonsmøte om treningsleir i Polen Gniewino, Polen (Ellen) Hotel Mistral (Ellen) Program (Ingunn/Tollis/Merethe) Reise/transport (Trond)
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
19.november 2015 Velkommen til tilbuds- konferanse rammeavtale håndverkstjenester.
 Klassekontakter  Klassens lærere  Forventninger  Litt om fagene  Kontakt hjem/skole  Klassekasse  Generell info.  Sosiale aktiviteter  Eventuelt.
Sikkerhet / hvis uhellet er ute Førstehjelp Koordinator – Rune Hahn Kristensen (4 trinn) I bussen og i Hunnedalen Barna skal være fastspent i bussene.
 Tilhører Norges speiderforbund  Sluttet til WAGGS og WOSOM NSF Gruppe Gruppeledelse Flokk Tropp Roverlag Gruppe Vestfold Krets.
En utkantkommunes erfaringer Region Namdal, Sørgården 2. Juni 2016 Karl Audun Fagerli, rådmann Lierne.
Foreldremøte SFO høsten 2015 Onsdag den 2.september 2015.
MANDAL KOMMUNE FROKOSTMØTE Kirsti Bauer-Nilsen Mandal kommune.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. KLASSEMILJØ God arbeidsro i timene Der det er barn, er det utfordringer. Veldig fin klasse som helhet og bare skjønne unger,
PROSJEKTOPPGAVE gruppe 2 FASE 3 – Høsten Presentasjon av gruppe 2: Herbjørn Henningsen – Finnmark Linda Ellingsen – Nordland Arvid Storegjerde –
Info (Medlem) 1/2 Velkommen til Nespresso Club, du snakker med. Hva kan jeg hjelpe deg med? Hvorfor har dere ikke sjokoladekapsler? Det er nettopp kaffe.
Velg digital postkasse på Norge.no. Hva er en digital postkasse? - en sikker løsning for å få og oppbevare viktig post digitalt Digital postkasse tilsvarer.
Kurs i kart og kompass. Storgt. 3 (møterom 1 i 3
Invitasjon til Jentedykketreff på Gon i Larvik 9. – 11. juni 2017
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Lær å logge inn til offentlige tjenester med MinID
INFORMASJON OM BARNEVERN
Bestemmelser om prestenes reiser
Velg digital postkasse på Norge.no
Øvelser med kommunal kriseledelse
Familieråd En for alle, alle for en
En verden av usikkerhet
Vegvesenprosjektet Nina Larsgård.
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID
Møtestruktur i Altinnsamarbeidet (Operativt)
Gang.
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
«Alle med… Går ikke på bare 123»
Tilvalgsaktiviteter i
HMS © Caritas Norge..
Utlendingsdirektoratet, forskning og etikk
Oppstart SU Jevnakerskolene
Brønnbygging i Afrika.
Kapittel 27 Kommunikasjon med hjemlandet og å sende pakker
Anita forteller (FORSIDE) om søndagsskolen og de sinte mennene.
NADL strekket Tilhører ikke NADL
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Informasjon til berørte kommuner Sikkerhet - trusselbilde
Lær å oppdatere kontaktinformasjonen din i kontaktregisteret
Energiavregning 2016 Og litt om 2017.
Lær å oppdatere kontaktinformasjonen din i kontaktregisteret
IF Frøy Gruppe
Lær å logge inn til offentlige tjenester med BankID
Nylænde borettslag Utbedring av baderomsgulv
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils.
Vold og overgrep Hvordan avdekke og følge opp vold og overgrep på helsestasjonen – hvordan kommunisere med barneverntjenesten? Hvordan er vår praksis i.
Osloskolen lanserer Skolemelding
Velkommen til Oppstartsamtale
Velkommen til foreldremøte
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Lakkegata skole   Foreldremøte høst 2018.
Hvordan ble informasjonsbehovet til innbyggerne i Bergen ivaretatt
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Personvernrutiner i Attac for regionalledd
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Velkommen til nytt skoleår
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Enkel brukerveiledning
Innføring for rollen «brannmann»
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer fra rasulykke Lill Torbjørg Leirbakken Rådmann Måsøy kommune Erfaringer fra rasulykke

Hendelse Lørdag 28. januar Klokka 17.57: Vitne ringte 110-sentralen og meldte fra om ras på Ørabakken Klokka 18.04: Teknisk vakt ble oppring fra 110-sentralen og dro til stedet. Forsterkninger og mer utstyr var nødvendig Klokka 18.19: Ordfører fikk telefon fra lensmannen, dro til stedet og det ble besluttet evakuering Klokka 18.29: Beskjed fra vegvesenet om at de ikke sender folk da det var mørkt Klokka 19:10: Kriseledelsen satt

Raset har gått Slik så det ut på kvelden den 28. januar Det så åpenbart dramatisk ut Den eneste riktige beslutningen var å evakuere boliger på nedsiden av veien

Videre hendelser ras-kvelden Klokka 19.45 Ny telefonkontakt med lensmannen, de er på vei til Havøysund, beregnet ankomst rundt 21.00 Klokka 19.50 Informasjon til innbygger via UMS og på kommunens hjemmeside UMS ble sendt ut bare på norsk, info på hjemmesida ble lagt ut på norsk og engelsk Klokka 20.00 Alle er evakuert. Noen velger å bo privat, resten innlosjeres på hotellet

Videre hendelser ras-kvelden Kriseledelsen får beskjed om at det er Statens Vegvesen som har ansvar ifht om det skal hentes inn en geolog Hammerfest brann og redning kommer med en brannbil og en beredskapsbil for å ivareta brannberedskap på fastlandssida Det besluttes at det skal være vakthold på begge sider av rasstedet. Politiet tar vakthold på øysiden, brannvesenet på fastlandssiden Informasjonsmøte på hotellet klokka 22.30 Ny informasjon på hjemmesida

I dagslys så vi virkelig omfanget

Nettet hadde løsnet på den ene siden

Ingen ble skadd

Dette kunne gått virkelig galt

Søndag 29. januar Brannutstyr føres over sundet for å ivareta brannberedskapen på fastlandssida. Hammerfest brann og redning returnerer Boreal informerer om at bussen går som vanlig, med da med båt-transport over sundet Statens Vegvesen er på stedet Geolog ankommer også Raset er anslått til å være 20 meter høyt og 10 meter bredt. Om lag 3000 tonn med stein har rast ut Strandgata åpnes for ferdsel, evakueringa av 3 hus opprettholdes Vakthold opprettholdes, sivilforsvaret er innkalt

I tiden som fulgte Fimil utvidet åpningstida på miljøstasjonen, og ga tilbud om å levere husholdningsavfall der Posten håndterte småbrev og flypost Butikken fikk levert varer med Hurtigruta Innbyggerne lånte hverandres biler dersom det var nødvendig å kjøre fra Havøysund

I tiden som fulgte 3. februar ble veien åpnet i ett kjørefelt. Ett bolighus er fortsatt evakuert Nå kunne transport av gods gjenopptas på vei Berørte innbyggere og Slippen fikk tilbud om å komme inn i rasområdet, få informasjon og stille spørsmål til geologen 22. februar ble evakuering av det siste bolighuset opphevet Sikringsarbeidet var nå kommet så langt at NVE vurderte det som sikkert å flytte tilbake

Erfaringer Rasnatta hadde en av beboerne hørt to kraftige drønn med ca 20 minutters mellomrom Det ble tolket som tungtransport i stor fart over brua I virkeligheten var det fjellet som løsnet før det falt ned Den første meldinga fra 110 sentralen ble tolket feil Ble oppfattet som en mindre hendelse som ville kreve litt avgrensing i et kjørefelt Et eget beredskapstelefonnummer er en fordel Alle som ringer får svar Bør ikke brukes som informasjonstelefon

Erfaringer Den beste beredskapstreninga er skarpe hendelser Når alvorlige hendelser skjer, er alle instanser på tilbudssida med hjelp Både offentlige og private Det blir aldri nok informasjon Er man i tvil om publikum bør informeres, informer. Selv om man ikke vet noe mer, så er det også viktig å formidle Å trene på uønskede hendelser er uhyre viktig, for gode beslutninger må tas raskt