Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Hva er evaluering? Systematisk innhenting av data, for å si noe noe hvor vi er eller hvor vi vil, eller begge deler N.B. Vi vurderer og evaluerer kontinuerlig,
Hvordan samle inn/produsere de data jeg trenger
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
Forstå bruk og datainnsamling
Kvantitativ forskning
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Etnografi: studiet av folks levesett og kultur
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
Kvalitativ metode i markedsforskning
STRATEGIER FOR DATAKOMBINASJONER
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 19
DATAKVALITET, RELIABILITET OG VALIDITET
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 5
Øystein Pedersen Dahlen
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Metode.
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Forskning en oversikt over noen sentrale forhold
Identifisere behov – og etablere krav
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Testing, måling og forskningsdesign.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Sikkerhetskulturer i transportsektoren
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Oppsummerende kommentarer til Masterskolen Dag Wiese Schartum.
Innføring til forskningsmetode - fra spørsmål til design
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Forskningsopplegg og metoder
1 Utvikling av kritiske systemer Kort sammendrag Kap. 1 og 2.
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Status to år etter Februar 2011 Ansvarlig for analysene: Håvard Windstad Analysesjef, MediaCom Læreryrkets status i Norge.
Om metoder Skolevurderingsprosessen Om metode «Før jeg ved, hvad jeg skal undersøge, kan jeg ikke vide, hvordan jeg skal gjøre det» (Jette Fog, 1979)
Kvantitativ forskning Bjørn T. Bakken Forsvarets høgskole.
Forskningsdesign: tidsdesign Undersøkelser som gjennomføres over tid – longitudinelle studier: Panelundersøkelser (survey)‏ Gjentatte tverrsnittsundersøkelser.
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
Utvalg og datainnsamling Typer av data: Data innhentet for å belyse en spesiell problemstilling (egne data)‏ Data frambrakt uavhengig av problemstillingen.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
M&L2 Kap. 4 - ver.1 Markeds- undersøkelser Oslo, sept 2010.
Metodetriangulering i forvaltningsrevisjon.
1 Met 9810: Metodefilosofi og utredningsmetodikk Eksplorativt design tirsdag 14. mars 2000 Tor Morten Løland.
Kartlegging/Observasjon/ Vurdering /Tester
Kvantitativ metode med vekt på survey – del
Kvalitative og kvantitative metoder
Forskningsdesign Utformingen av problemstillingen I et forskningsprosjekt bestemmer valg av forskningsdesign. Fire forskjellige alternativ innen forskningsdesign.
Prosjektoppgaven.
Identifisere behov – og etablere krav
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Kapittel 3 Metode.
Forstå bruk og datainnsamling
Undersøke bruk Kapittel 7
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Undersøke bruk Kapittel 7
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Vitenskapsfilosofi og utredningsmetodikk, tirsdag 15. februar 2000.
Utskrift av presentasjonen:

Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer i stor grad forskningsdesignet som velges. To viktige kriterier i utvelging av datamateriale: - antall enheter / personer / bedrifter som skal delta - antall variabler / mengde informasjon for analyse

Forskningsdesign Antall enheter mange | meningsmålinger | få | case-orienterte | undersøkelser en |_____________________________________ en få mange Antall variabler

Forskningsdesign Antall enheter mange | ekstensiv strategi | få | | intensiv strategi en | ______________________________________ en få mange Antall variabler

Forskningsdesign Antall enheter mange | kvantitativ metode | få | | kvalitativ metode en | ______________________________________ en få mange Antall variabler

Forskningsdesign Kvalitativ metode: går dypere inn i problemstillingen - intensiv strategi - Kvantitativ metode: går mer i bredden i problemstillingen - ekstensiv strategi -

Forskningsdesign Metodetriangulering – metode «på tvers» Kombinasjon av kvalitativ og kvantitativ metode Kombinasjon av ulike datainnsamlingsteknikker innen kvalitativ eller kvantitativ metode: - observasjon - intervju / spørreundersøkelser - dokumentanalyse - eksperimenter

Forskningsdesign: direkte eller indirekte tilnærming til problemstillingen spontan deltagende planlagt eksperiment iakttakelse observasjon observasjon LAVT HØYT STRUKTURERT STRUKTURERT rollespill planlagt sp. skjema: sp. skjema: intervju «åpne» svar «faste» svar INDIREKTE

Forskningsdesign: direkte eller indirekte tilnærming til problemstillingen kvalitativ observasjon kvantitativ metode metode LAVT HØYT STRUKTURERT STRUKTURERT kvalitativ kvantitativ metode intervju – sp.skjema metode INDIREKTE

Forskningsdesign – survey design (kvantitativ metode)‏ Survey-design (spørreundersøkelser): - tverrsnittsundersøkelse: ett utvalg på ett gitt tidspunkt - gjentatte tverrsnitt: to forskjellige utvalg på to tidspkt - panelundersøkelse: samme utvalg på to forskj. Tidspkt - retrospektivt panel: spørsmål om fortid (barndom, ..) - tidsdesign: samme fenomen måles over tid - flernivå-analyser: individ-, bedrifts- og samfunns-nivå - komparative analyser: på tvers av flere kulturer