Ny nasjonal transportplan ved Jan Fredrik Lund, Statens vegvesen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Klimapolitikken og biogass Politisk rådgiver.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Miljøpakken for transport i Trondheim
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Bilkø til evig tid. Stavanger, 5
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
HOVEDSTADEN FORNYER OG STYRKER SIN MILJØPOLITIKK Byrådsleder Stian Berger Røsland.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Framtidens byer Status og Handlingsprogrammet For Framtidens byer Formannskapet Tone Skau Jonassen.
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Utredninger og planfase
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
KVU for kryssing av Oslofjorden
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Administrativt forslag til Buskerudbypakke 2 ATM-rådet, 29. februar 2016 Innledning v/Georg N. Smedhus, leder av adm. styringsgruppe.
NTP Plangrunnlag fra Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen 1.
NTP Plangrunnlag fra Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen 1.
Kollektivtransport Hallgeir H. Langeland LO Kommune Rogaland 18. oktober 2009.
– Vi tar ansvar for sjøvegen Overføring av gods fra veg til sjø Havnenes rolle som regionale utviklingsaktører Thorkel C. Askildsen, Seniorrådgiver Kystverket.
Nasjonal Transportplan (NTP) Faser og prosesser mot NTP 12-årig plan. Rulleres hvert 4. år Grunnlagsdokument for NTP utarbeides av SVV, Jernbaneverket,
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Strategi for utbedret og ferjefri E39 innen 2035 Treffpunkt Hafast seniorrådgiver Håvard Austvik.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Fergefri E39 og NTP Ulsteinvik, 11. mai 2016 Stortingsrepresentant Helge Orten.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
1 Forvaltningsreformen Hva er forvaltningsreformen? Hva betyr reformen for vegsektoren? Videre arbeid Ajour
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Foto: Thor-Wiggo Skille Infrastruktur og samferdsel krysser grenser Fylkesråd for samferdsel og miljø – Ivar B. Prestbakmo (SP) Tromskonferansen 1.november.
Nasjonal transportplan
Bompenger som politisk virkemiddel
Skredsikring fra 2010 til nå
Faglig samarbeid mellom KMD, Jernbaneverket, Vegdirektoratet og KS
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kommunemøter RPBA - om RTP
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
Inger Beate Hovi Trafikdagene i Aalborg 28. august 2018
Ny NTP i lys av regjeringsplattformen
Handlingsprogram
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Ny nasjonal transportplan ved Jan Fredrik Lund, Statens vegvesen NTP 2018-2029 Plangrunnlag fra Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen Ny nasjonal transportplan ved Jan Fredrik Lund, Statens vegvesen Norvegkonferansen 25/10 - 2016

Prosess fram til endelig NTP 2018-2029 Grunnlagsdokumentet ble overlevert statsråden 29. februar 2016 Høringsfrist: 1. juli 2016 Stortingsmeldingen legges etter planen fram vinter/vår 2017

Utviklingstrekk og utfordringer Globalisering og internasjonalisering Befolkningsøkning Økonomisk utvikling Klima Teknologisk utvikling Foto: Knut Opeide Norges befolkning: Fra 5,1 mill i 2015 til 6,3 mill i 2040

Rammer og prioriteringer Felles økonomisk planramme Basisramme på ca 60 mrd. pr. år inkl. Nye Veier AS 12 års plan; 4+2+6 år Store bindinger Samfunnsøkonomisk nytte + samfunnssikkerhet og sammenhengende standard/utbygging Felles økonomisk planramme for Statens vegvesen, Jernbaneverket og Kystverket. (Avinor sine investeringer holdes utenom). Basisramme + tre alternative rammenivåer

Til nye investeringer ( milliarder kroner) Økonomiske rammer Milliarder kroner Lav 574 NTP 2014-23 664 Basis 716 Middels 860 Høy 932 Nye Veier AS Drift, vedlikehold Etterslep Bundne prosjekter Bymiljøavtaler, belønningsordning Prioriterte områder og føringer Bindinger, forskrifter og lover er gitt (og sånn sett ikke prioritert) Nye Veier AS også gitt Til nye investeringer ( milliarder kroner) 13 69 129

Temautredninger Klimastrategi Langsiktig jernbanestrategi Ferjefri E-39 Framdriftsplan for InterCity-utbygging Motorvegplan Framtidig kapasitet på Oslo lufthavn Ny lufthavn i Bodø Foto: Knut Opeide Langsiktig jernbanestrategi – jernbanen mot 2050 Toget som attraktiv og kapasitetssterk ryggrad. InterCity: Tar utgangspunkt i føringene fra NTP 2014-2023 Indre InterCity-strekningen er bunden investering Foto: Øystein Grue

Klimagassutslipp fra transport 2014 Utslipp til luft (millioner tonn Co2 -ekvivalenter) Kilde: Miljødirektoratet 2016 Personbiler 5,5 Andre mobile kilder 2,0 Flytrafikk (innenriks) 1,4 Motorsykler og mopeder 0,1 Olje og gass 14,7 Transport 16,55 Industri 11,6 Jordbruk 4,4 Energi forsyning 1,7 Bygg 1,3 Avfall 1,5 Totale klimagassutslipp i Norge Varebiler og tunge kjøretøy 4,4 Varebiler og tunge kjøretøy 4,6 Sjøfart og fiske (innenriks) 3,5 Sjøfart og fiske (innenriks) 2,9 31 % av de totale norske klimagassutslippene kommer fra transportsektoren Andre kilder 1,5 Andre Kilder 1,5 Jernbane 0,05

Klimastrategi: Halvering av utslipp fra transport innen 2030 Null- og lavutslippsteknologi og bærekraftig biodrivstoff Økonomisk fordelaktig Brukervennlig Privatbil Nullvekst i byene Gods fra veg til sjø og bane Utslippskutt fra bygging, drift og vedlikehold Foto: Knut Opeide Dagens nivå: 16,5 mill.tonn CO2-ekvivalenter Mål: redusere med 8,5 mill.tonn Teoretisk potensiale for utslippsreduksjon på 9-10 mill. tonn CO2-ekv. per år fordeles med 5 mill. tonn fra overgang til biodrivstoff, 4-5 mill. tonn fra elektrifisering/hybridisering av transportmidler og 1 mill. tonn i sum fra øvrige tiltak (gods, by, anlegg, drifting og arealbruk) Prioriteringen i en klimastrategi må følge disse prinsippene: Rask og omfattende innføring av lav- og nullutslippsteknologi og bærekraftige biodrivstoff, bl.a. gjennom: Etter 2025 skal nye privatbiler, bybusser og lette varebiler være nullutslippskjøretøy Innen 2030 skal nye tyngre varebiler, 75 % av nye langdistansebusser, 50% av nye lastebiler være nullutslippskjøretøy Innen 2030 skal varedistribusjon i de største bysentra være tilnærmet utslippsfri Utnytt potensiale for overføring av gods fra veg til sjø og bane Innfri nullvekstmålet og innfør det i flere byer Ikke bygg prosjekter som øker klimagassutslippene vesentlig Bygg prosjekter som gir klimagevinst og positiv NN. I 2050 skal transporten være tilnærmet utslippsfri Foto: Øystein Grue

Nullutslippsbiler Fortsatt avgiftsfordeler Tilrettelegging (parkering mm) Tilgang til kollektivfelt der de ikke er til vesentlig hinder for kollektivtransport Lav takst i bomringer Ordinære takster i andre bommer og ferjer Foto: Knut Opeide Utenfor byene bør fordelen av å eie og bruke null- eller lavutslippsbiler styres av generelle virkemidler. På ferje og ved bompengefinansierte veganlegg utenfor byene bør takstfritak for elbiler opphøre. Prinsippet er at alle brukere skal betale for å bidra til at driften kan opprettholdes og anleggene betales

Byområdene Flere mennesker gir mer transport

Styrking av Kollektiv Gåing Sykling Krever mer samordnet areal- og transportplanlegging Foto: Knut Opeide Foto: Knut Opeide Foto: Knut Opeide

Forsterket bysatsing 66,5 mrd. kr i middels og høy ramme 23,6 mrd. kr. til kollektivprosjekter (50% statlig andel) 18,5 mrd. kr. til kollektiv, gåing og sykling 7,8 mrd. kr. til sykkelekspressveger 16,6 mrd. kr. i belønningsmidler Ni byområder som er aktuelle for bymiljøavtaler Nullvekstmålet for personbiltrafikk foreslås utvidet Rammeverket for bymiljøavtalene bør endres Rammer: (Over 60 prosent mer enn i NTP 2014-2023) 66,5 mrd. kr i middels og høy ramme. 46,7 mrd. kr i basisrammen. 28,7 mrd. kr i lav ramme. Staten skal bidra med 50 prosent til nasjonalt viktige fylkeskommunale kollektivtransportløsninger (såkalte 50/50-prosjekter). (Fornebubanen, ny metrotunnel i Oslo, Bybanen i Bergen, Superbuss i Trondheim, Bussveien i Stavanger) Nullvekstmålet for personbiltrafikk gjelder for de ni byområdene som er aktuelle for bymiljøavtaler Mulige restriksjoner: miljø- og tidsdifferensiering Transportetatene anbefaler at målet utvides til å omfatte alle byregioner med miljø- og kapasitetsutfordringer Sikre mer helhetlige prioriteringer: Rammeverket for bymiljøavtalene bør endres, slik at en del av midlene kan gå til investeringer i kollektiv-, gang- og sykkeltiltak langs både riksveg, fylkesveg og kommunal veg. Aktuelle byområder: Oslo/Akershus (Oslo-regionen), Bergen, Trondheim, Nord-Jæren, Kristiansands-regionen, Buskerudbyen, Nedre Glomma, Grenland, Tromsø Foto: Knut Opeide

Viktig verktøy for å nå nullvekstmålet Bymiljøavtalene Viktig verktøy for å nå nullvekstmålet Gjensidig forpliktende avtaler mellom stat, fylkeskommune og kommune Avtale inngått i Trondheim (2016-23) Avtaler for Oslo/Akershus, Bergen og Nord-Jæren vil etter planen inngås i 2016 Deretter Tromsø, Kristiansand, Buskerudbyen, Grenland og Nedre Glomma Nødvendig at staten bidrar mer til drift av fylkeskommunal kollektivtrafikk i byområder som omfattes av nullvekstmålet. Transportetatene anbefaler at belønningsmidlene i sin helhet går til drift av kollektivtransport i de ni byområdene som er aktuelle for bymiljøavtale. Det bør i større grad åpnes for at bompenger kan brukes til drift av kollektivtiltak

Alle privatbiler omfattes av nullvekstmålet Bil i by Alle privatbiler omfattes av nullvekstmålet Behov for regulering av biltrafikken Miljø- og tidsdifferensierte bomtakster Hybrid – en god mellomløsning? Tilrettelegge for overgang Utfordring med luftkvalitet og støy i byområder: Miljødifferensierte avgifter – bomtakster og parkering Tidsdifferensierte bomtakster Avgiftspolitikk som påvirker kjøretøyparkens utslipp – positivt for by og ellers

ITS - for et bærekraftig transportsystem i byområdene Trafikkstyring Fleksible betalingssystem Informasjonsflyt Sanntidsinfo Avviksinformasjon Ulykker Framkommelighet Mange av disse tiltakene gjelder også utenom byområder

Sikkerhet på veg Figur 7 Registrert antall drepte og hardt skadde med forslag til målkurve fram til 2030. Risiko for å bli drept/hardt skadd er redusert med 95% siden 1970, halvering av antall siste 15 år. Nylig lansert Stortingsmld om TS – fokus på samhandling SVV skal utarbeide ny tiltaksplan for perioden 2018 - 2021 Grunnlagsdokumentet er meget ambisiøst hva gjelder sikkerhet på veg. Målet for inneværende NTP er maks 500 drepte og hardt skadde innen 2024. Grunnlagsdokumentet sier maks 350 drepte og hardt skadde innen 2030 Foto: Knut Opeide

Riksveg - store nye prosjekter (rangert etter NNB) Ved rangering etter samfunnsøkonomi er prosjektene rangert på tvers av etatene, etter fallende netto nytte per budsjettkrone. Rangeringen er gjort uavhengig av finansieringsform, det vil si uten bompenger (også for de prosjektene der vi har forutsatt bompengefinansiering)

Reformer Nye Veier AS Jernbane-reformen Jernbanereformen Jernbaneinfrastrukturforetak Jernbanedirektorat Bompengereformen ikke omtalt i NTP

Takk for oppmerksomheten Foto: Knut Opeide