Kjære forskere!   Dere er invitert til øya Engia i forbindelse med prosjektet IEA – Energi for framtida. Som dere kanskje skjønner har dere en viktig.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vår elektriske verden kap 5
Advertisements

Nyttig energi og fantastisk elektronikk
HVORFOR BLIR HÅRET ELEKTRISK?
ELEKTRISK ENERGI FRA FORNYBARE OG IKKE-FORNYBARE ENERGIKILDER UNGDOMstrinnet vurderingskriterier til underveisvurdering Navn:____________________________________________________________________.
Brannforebyggende tiltak
Hva er energi? Energi er det som får noe til å skje.
ELEKTRISITET KAPITTEL 11.
9(4) Energi Mål for opplæringen er at du skal kunne
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Naturfag klasse Av: Karina Schjølberg
KOMPETANSEMÅL OG LÆRINGSMÅL ELEKTRISITET OG STRØMKRETSER
Engia.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Velkommen til Newtondag!
Side Av Karina Schjølberg
Oppsummering til eksamen Kap.1, 3, 4 og 5
Elektrisitet kap 3 Hva er elektrisk strøm?.
Forelesning nr.2 INF 1411 Elektroniske systemer
Fysikk og teknologi - Elektrisitet
Muntlige presentasjoner
Kulebane Energi er stikkordet når kula skal følge en 4,5 m bane uten å falle ut. Energiloven sier at energi ikke kan oppstå eller forsvinne, men kun overføres.
Kjære forskere! Dere er invitert til øya Engia i forbindelse med prosjektet IEA – Energi for framtida. Som dere kanskje skjønner har dere en viktig jobb.
Kulebane Energi er stikkordet når kula skal følge en 4,5 m bane uten å falle ut. Energiloven sier at energi ikke kan oppstå eller forsvinne, men kun overføres.
Kompetansemål Mål for opplæringen er at dere skal kunne:
Elektrisk energi fra fornybare og ikke-fornybare energikilder
Etter forarbeid, undervisning i Newton-rommet og etterarbeid ønsker vi at dere har lært:
Velkommen 7. klasse til Newtondag!
Legg merke til import av strøm på vinterstid.
Magnetisme og elektrisitet – nære slektninger
Systemstabilitet Innledning
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Møte med OED 18. desember 2007 Jan Harsem / Terje Løkken.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kap. 3 Energi og krefter - se hva som skjer!.
Engia.
Naturfag /8 Elektrisitet (og magnetisme)
| Lær lettere Studieteknikk for mer effektiv læring.
Enova-quiz Spørsmål og svar fra Enova-heftet Energi for framtiden.
Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD) Arbeider for å fremme økonomisk vekst i og handel mellom medlemslandene. Om OECD:
Fornybar energi-utbygging - hjelper det klimaet? Professor Ånund Killingtveit CEDREN/NTNU SRN-seminar: Natur, klima og energi Håndtverkeren, Oslo 29. april.
Egentrening i ferien Minde Storm. 2 Ha det kjekt med fotballen Det å spille og trene fotball skal stort sett alltid være kjekt. Noen dager har vi skikkelig.
ELEKTRISITETELEKTRISITET KAPITTEL 11. ELEKTRISITET.
DEN ELEKTRISKE VERDA Elektrisk energi: Kor mykje vi bruker Korleis vi kan spare energi Korleis vi kan bruke elektrisk energi på ein sikker måte Korleis.
Natur og samfunn på kollisjonskurs. Frisk natur?
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
ELEKTRISITET. Noen viktige ord: HVA ER ELEKTRISITET? Hva er elektrisk ladning?
«Hvorfor går strømmen motsatt vei av elektronene?»
Elektrisitet. Hva er elektrisitet? Det er ikke lett å forklare hva elektrisitet er.  Vi ser den ikke fordi at den er usynlig  Vi lukter den ikke og.
til Newton energi- og havbruksrom i Midt-Troms
Produksjon av elektrisk energi
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Elektrisitet.
Arbeid, energi og effekt
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Forklare kva elektrisk straum, spenning og resistans er, og kjenne måleiningane for dei Beskrive eigenskapane til viktige måleinstrument og komponentar.
Elektrisitet og magnetisme
Elektrisitet og magnetisme
P = U ∙ I I Forsan så vi hvordan man produserer energi ved hjelp av vann. Nå skal dere lage deres eget lille kraftverk. OPPGAVE: Dere skal få så mye effekt.
Naturfag.
Menneskerettigheter Før man går i gang med selve presentasjonen som er forløperen til IGP (individ-gruppe-plenum) arbeidet der elevene selv skal lage rettigheter.
Kulebane Innledning: Energi er stikkordet når kula skal følge en 4,5 m bane uten å falle ut. Energiloven sier at energi ikke kan oppstå eller forsvinne,
Spørsmål og svar fra Enova-heftet Energi for framtiden
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Produksjon av elektrisk energi
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Kjære forskere!   Dere er invitert til øya Engia i forbindelse med prosjektet IEA – Energi for framtida. Som dere kanskje skjønner har dere en viktig jobb å gjøre, og dere må stille best mulig forberedt! Dere kommer til Engia som et forskerteam som er sammensatt av representanter fra seks land; Frankrike, Polen, Danmark , Norge, Jemen og Iran. De fire førstnevnte er medlem av OECD, mens Iran og Jemen ikke er det. IEA ønsket ikke-OECD land med i prosjektgruppen for å få en enda større bredde i gruppen. Hvert land skal gå gjennom og besvare noen viktige spørsmål i oppgavene som kommer. Husk: Det vil være en fordel for dere alle at landene deler sine tanker og ideer med hverandre. Selv om jeg har nevnt det tidligere kan det sikkert sies på nytt. Dere er ikke de eneste forskerteamene som skal til Engia, så konkurransen er stor. Lykke til! Med vennlig hilsen Kim Raft Prosjektleder, IEA – Energi for framtida Kilde: fornybar energi 2007

Hva forbinder dere med begrepet energi? Del 1 - Energi Hva forbinder dere med begrepet energi? Skriv ned det dere kommer på i løpet av 5 minutter. Skriv punktvis. Kilde: fornybar energi 2007

Hvilke energikilder har vi og hva bruker vi dem til? Del 1 - Energi Hvilke energikilder har vi og hva bruker vi dem til? Skriv ned det dere kommer på i løpet av 5 minutter. Skriv punktvis. Kilde: fornybar energi 2007

Hvilke fordeler og ulemper har de ulike energi- kildene? Del 1 - Energi Hvilke fordeler og ulemper har de ulike energi- kildene? Skriv ned det dere kommer på i løpet av 5 minutter. Skriv punktvis. Kilde: fornybar energi 2007

Hvilke begreper hører til hvilken forklaring? Del 1 - Energi Hvilke begreper hører til hvilken forklaring? Sett en strek mellom et begrep og den tilhørende forklaringen. Elektrisitet Elektrisk spenning Turbin Generator Effekt Energi Elektrisk strøm En ”propell” som drives av f.eks. vann eller vind. Bevegelsesenergien i vannet og vinden får ”propellen” til å gå rundt. Noe som forteller oss hvor raskt energien overføres. Dette er det samme som arbeidet som blir gjort i løpet av ett sekund. Måleenheten er watt (W). Evnen til å utføre et arbeid å få noe til å skje. Dette er noe som ikke kan forsvinne eller plutselig oppstå. Måleenheten er joule (J). Magneter og spoler (kobbertråd snurret sammen) som beveger seg i forhold til hverandre. Dette vil skape strøm i kobbertråden. Dette produseres i en generator ved hjelp av magneter og kobbertråd. Magnetene vil sette elektroner i kobbertråden i bevegelse. Hva får vi da? Dette måles i ampere (A). Trekkraften som driver elektrisk strøm i en krets. Dette måles i volt (V). Positivt eller negativt ladde partikler som enten er i ro eller i bevegelse. Når de er i ro handler det om statisk elektrisitet, og når de er i bevegelse handler det om elektrisk strøm. Kilde: fornybar energi 2007

Deres eget land Del 2 – Eget land Kilde: fornybar energi 2007 Dere må gjøre dere kjent med eget land. Innhent informasjon, lag en PowerPoint presentasjon (eller lignende) og presenter landet deres for de andre. Momenter som skal med er kort om kultur, energiforbruk og energikilder til energiproduksjonen. Hvor mange innbyggere er det i landet deres? Hvilke energikilder bruker dere til strømproduksjon? Nyttige linker: www.iea.org - engelskspråklig side. Gå inn på ”Statistics” i menyen oppe til høyre. Søk på aktuelle land. Her kan dere bl.a. finne statistikk på hvilke energikilder landet bruker. www.globalis.no/Land - Interaktivt verdensatlas hvor bl.a. FNs statistikker er presentert. https://www.cia.gov - engelskspråklig side. Gå på ”Resources” nede på siden, og videre inn på World Factbook. Velg aktuelt land. www.snl.no - Store norske leksikon Kilde: fornybar energi 2007

Kjære forskere! Da har dere vært to dager på Engia og er kommet tilbake til klasserommet. Jeg håper dere har hatt to effektive og lærerike dager på øya. Dere har jobbet med oppdrag knyttet til energikilder, både fornybare og ikke-fornybare. Det er andre kilder dere ikke har forsket nærmere på, og det finnes også kilder verden ikke har oppdaget, eller har teknologi til å utnytte skikkelig. Dere har nå bare ett oppdrag igjen og jeg håper dere løser dette tilfredsstillende. Takk for hjelpen!   Med vennlig hilsen Kim Raft Prosjektleder, IEA – Energi for framtida Kilde: fornybar energi 2007

Avsluttende oppgave Siste oppdrag Etterarbeidet er en gruppeoppgave. Velg en av oppgavene under og forbered et 5 minutters muntlig innlegg til resten av klassen. Tips! Det kan være lurt å sette opp en kort disposisjon som hjelp til den muntlige besvarelsen. 1. Velg en fornybar og en ikke-fornybar energikilde, og forklar hvordan vi kan produsere elektrisk energi fra disse. 2. Forklar kort hvordan olje og gass er blitt dannet, og gi minst ett eksempel på hvordan fossilt brensel kan anvendes. 3. Belys hvilke miljøeffekter dere mener følger med ulike måter å produsere energi på. Kilde: fornybar energi 2007