Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Legg merke til import av strøm på vinterstid.
2
Positive argumenter: «fornybar energi, ingen forurensning»
Negative argumenter mot bruk av solenergi: «Dyrt utstyr, plasskrevende, krever mye sol, utnytter ikke sollyset godt nok (vanlige solceller har en utnyttelseseffekt på ca 15% av sollyset), ømfintlig mot sand og støv»
3
Positive argumenter: «fornybar energi, ingen forurensning, Norge har mye tilgjengelig vannkraft»
Negative argumenter mot bruk av vannenergi: «Ødelegger urørt natur, tørrlegger gytelever, oppdemning av landområder»
4
Positive argumenter: «fornybar energi, ingen forurensning, Norge har mye tilgjengelig vindkraft»
Negative argumenter mot bruk vindenergi: «Stygge å se på, støyer, inngrep i naturen, tåler dårlig ekstremvær, ikke jevn produksjon, dreper en del rovfugl som blant annet havørn og hubro, forurensende produksjon av utstyret »
5
Læringsmålene: Vite forskjellen på energikilder og energiformer, og gi eksempler på dette. Kunne gi eksempel på hvordan energi fra vann og vind ble utnyttet i eldre tid. Vite prinsippet for hvordan en generator/dynamo produserer strøm. Kunne bygge opp et energiverk ut fra en tredimensjonal byggeanvisning. Kjenne til minst tre typer energikraftverk som brukes i verden i dag, og prinsippet for hvordan de produserer energi. Vite hva som ligger i begrepet fornybar energi. Vite om ulemper og begrensninger med bruk av vann-, vind- og solkraftverk. Tilbakemelding fra elevene – egenenvurdering: «Tommel opp», «tommel ned» eller «tommel vannrett».
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.