Standardiserte pasientforløp – hva er det og hvordan påvirker det driftskonseptene og med det utforming av arealmessige løsninger? Sykehuset Østfold.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nytt østfoldsykehus.
Advertisements

BarentsWatch Lab Mål, funksjoner og oppgaver - Per-Arne Hoel, nov
1 Dokumentservice Utfordringer i 2012 Økende operasjonelle kostnader Svak kontroll på informasjon Ineffektiv distribusjon av informasjon.
Inspirasjon, nytt, veien videre Olav Thorsen Praksiskoordinator Stavanger Universitetssykehus.
Preoperativ opplæring hos uroterapeut
Systematisk samarbeid om pasientforløpet Anders Grimsmo Professor, medisinsk faglig rådgiver.
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
På lag med deg for din helse BFK Ekstern samhandling mars 2016.
Læringsportalen i HMN Muligheter for brukerorganisasjonene Kjell Åge Nilsen, rådgiver HR-avdelingen
Samhandlingsreformen Fagforbundet - sykehusnettverket Inger Mette Nilstad 6. mars 2009.
Nyansattopplæring v/ Marit Hofset Læring og mestring og brukermedvirkning.
Målsettingen er å gi kronisk syke et kvalitativt bedre helsetilbud ved å etablere en systematisk samhandlingskjede mellom primær- og spesialist helsetjenesten.
Dette informasjonsskrivet er utarbeidet av Hydrocephaluspoliklinkken ved Rikshospitalet. Hensikten er å bidra til å øke kunnskapen om diagnosen blant pasienter.
Fra initiativtaker til bruker Vibeke Johnsen Fagsjef Nasjonalforeningen for folkehelsen.
Henvisninger og Ventelister i PasDoc Monique Renée Bennett Spesialrådgiver, Stab medisin, helsefag og utvikling
Forløpsprosjektet 1 Workshop 29. april 2016: Brunpapirøvelse Forløpsprosjektet - livmorhalskreft.
1 Brudd på taushetsplikten? Du arbeider på et legekontor. I matpausen din benytter sykepleieren på skiftestua anledningen til å rydde ut brukt medisinsk.
Pasientsikkerhetskampanjen - forebygge overdosedødsfall Pasientsikkerhetskampanjen Forebygging av overdoser Pilotprosjekt Seksjon rus.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
Eksterne epikriser – hvordan sikre at de når frem til rett mottaker Digital samhandling, OUS –
ALS pasienten - en utfordrende pasient? En alvorlig sykdom med symptomer som arter seg forskjellig etter hvilket område som er affisert Ulike aldersgrupper,
SPF, lokale og regionale, som ledd i overordnet strategi for pasientbehandling og kvalitet i HMN Kl 09:00 – 09:45 Fagdirektør K.Å. Salvesen.
Strategiforum Inntektssikring Mars
”Den geriatriske utredning” Olav Sletvold NTNU-RiT.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Regionalt standardisert pasientforløp Malignt melanom
Medikamentfrie forløp
Brukerutvalget i NAV Telemark
Team Lindrende Behandling
Palliativ behandling -Fastlegens rolle og tanker om god samhandling
TRYGGHETSSKAPENDE TEKNOLOGI
Hydrocephaluspoliklinikken
Prosjektdirektør i Helse Sør-Øst Andreas Moan
Standardisert pasientforløp HODEPINE
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
Anita, 48 år. Flatanger (Sykehuset Namsos)
Fagråd digital samhandling Sør-Trøndelag
En nasjonal oversikt over tilgjengelige fosterhjem?
VOX- prosjekt SVF Berg og Færder vgs, fengselsundervisningen
Velkomen til Møteplassen 2017.
Vi må informere om bruk av informasjonskapsler (cookies)
Standardiserte pasientforløp i et lokalt og regionalt perspektiv
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
Velkomen til Møteplassen 2017.
USITs Målbilde og prioriteringer
Mobil røntgentjeneste i Namdalen
Målbildet Stab/støtte
Samarbeidsutvalg Bergensregionen Liv Olsen
Minstekrav til elektronisk meldingsutveksling
Vi må informere om bruk av informasjonskapsler (cookies)
Avdeling for skoleanlegg
Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB
Barn og ungdom i pakkeforløp Linda H
«Tanangermodellen» Organisert Diabetesbehandling i primærhelstejensten
Pasientens legemiddelliste
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Pasientens legemiddelliste
REGIONALT PROSJEKT OM AMBULANTE TENESTER OG TIDLEG STØTTA UTSKRIVING
Vi må informere om bruk av informasjonskapsler (cookies)
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
Rekruttere elever til å lage innhold
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Enkel brukerveiledning
Dialogmelding lege - lege
Utskrift av presentasjonen:

Standardiserte pasientforløp – hva er det og hvordan påvirker det driftskonseptene og med det utforming av arealmessige løsninger? Sykehuset Østfold

Organisering rundt pasienten

Standardiserte pasientforløp

Eksempel standardisert forløp Hjerteinfarkt EKG Blodtrykk Puls Smerte Diagnose Morfin «Dispril» PCI Mobilisering Betablokker Behandling Sykdommen Prognose Kontroll Informasjon

Hva er dette egentlig Problemløsning Behandling Kunnskapsdeling EKG Blodtrykk Puls Smerte Diagnose Morfin «Dispril» PCI Mobilisering Betablokker Behandling Sykdommen Prognose Kontroll Informasjon Verdiverksted Verdikjede Verdinettverk

Standardisering verdiverksted

Pasientforløpet: 1 Frisk Problemsøkning Problemløsning Syk Oppfølging Anamnese Lab/rtg Testing etc Problemløsning Behandlingsplaner Behandlingsalternativer Oppfølging Terapivalg Iverksette behandling Frisk Syk

Pasientforløpet: 2 Problemsøkning Ambulanse Kjøkken Leger Lab Apotek Røntgen Portører Sykepleiere Sekretærer

Verdiverksted Problemidentifikasjon og løsning Unike problemer Asymmetri i kunnskap mellom pasient og leger / andre dvs mindre mulighet informert samtykke Teknologi og kunnskapsintensiv Koordinert, en ansvarlig Oppdelbar, verdiskapning ikke knyttet til ”sluttprodukt”

Dvs Tverrfaglige møteplasser: fysisk og virtuelt Tilgjengelig teknologi og mennesker Koordinert, en ansvarlig

Poliklinikk og dagbehandling Rom for tverrfaglige møter

Enkeltrom, pasientnære arbeidsstasjoner, oversikt og ro Sengetun

Møteplass pasient behandler

Flyt, logistikk og prioritering Elektroniske tavler

Informasjon tilpasset rolle Elektroniske tavler Informasjon tilpasset rolle Nøkkeldata i sanntid Oversikt og flyt

Standardisering verdikjede

Behandlingslinjer: operasjon mottak vask bedøvelse kniv nål plaster

Helautomatisert analysehall Liten verdikjede

Rett vare på rett sted til rett tid Rørpost AGV Servicemedarbeider

Kontroll og pasientsikkerhet Lukket legemiddelsløyfe

Sømløst fra rekvisisjon til prøvesvar Labdata rekvisisjon Prøvetaking på sengetun Rørpost til analysehall Labdata prøvesvar Meldings- varsel

Selvinnsjekk

Verdikjede Kjente diagnoser til ferdig behandling Pasientens kunnskap og mulighet til informert samtykke relativt stor Sekvensiell – verdi øker med hvert trinn i kjeden Skalafordeler, service, markedsføring TQM og operasjonell effektivitet (OE), logistikk

Standardisering verdinettverk

Deling av informasjon Tilgjengelig i sanntid Til de som trenger det Uavhengig av hvor du er

Sanntidsinformasjon der du trenger det Mobile løsninger

Rollebasert tilgang

Verdinettverk Formidling mellom ulike grupper med behov for informasjon Skalaeffekter Parallelle i funksjonalitet

Byggets utforming skal sikre: bedret kvalitet i tjenesten fleksibilitet tilpasning til nye behandlinger

Enkelt å finne frem