Standardiserte pasientforløp – hva er det og hvordan påvirker det driftskonseptene og med det utforming av arealmessige løsninger? Sykehuset Østfold
Organisering rundt pasienten
Standardiserte pasientforløp
Eksempel standardisert forløp Hjerteinfarkt EKG Blodtrykk Puls Smerte Diagnose Morfin «Dispril» PCI Mobilisering Betablokker Behandling Sykdommen Prognose Kontroll Informasjon
Hva er dette egentlig Problemløsning Behandling Kunnskapsdeling EKG Blodtrykk Puls Smerte Diagnose Morfin «Dispril» PCI Mobilisering Betablokker Behandling Sykdommen Prognose Kontroll Informasjon Verdiverksted Verdikjede Verdinettverk
Standardisering verdiverksted
Pasientforløpet: 1 Frisk Problemsøkning Problemløsning Syk Oppfølging Anamnese Lab/rtg Testing etc Problemløsning Behandlingsplaner Behandlingsalternativer Oppfølging Terapivalg Iverksette behandling Frisk Syk
Pasientforløpet: 2 Problemsøkning Ambulanse Kjøkken Leger Lab Apotek Røntgen Portører Sykepleiere Sekretærer
Verdiverksted Problemidentifikasjon og løsning Unike problemer Asymmetri i kunnskap mellom pasient og leger / andre dvs mindre mulighet informert samtykke Teknologi og kunnskapsintensiv Koordinert, en ansvarlig Oppdelbar, verdiskapning ikke knyttet til ”sluttprodukt”
Dvs Tverrfaglige møteplasser: fysisk og virtuelt Tilgjengelig teknologi og mennesker Koordinert, en ansvarlig
Poliklinikk og dagbehandling Rom for tverrfaglige møter
Enkeltrom, pasientnære arbeidsstasjoner, oversikt og ro Sengetun
Møteplass pasient behandler
Flyt, logistikk og prioritering Elektroniske tavler
Informasjon tilpasset rolle Elektroniske tavler Informasjon tilpasset rolle Nøkkeldata i sanntid Oversikt og flyt
Standardisering verdikjede
Behandlingslinjer: operasjon mottak vask bedøvelse kniv nål plaster
Helautomatisert analysehall Liten verdikjede
Rett vare på rett sted til rett tid Rørpost AGV Servicemedarbeider
Kontroll og pasientsikkerhet Lukket legemiddelsløyfe
Sømløst fra rekvisisjon til prøvesvar Labdata rekvisisjon Prøvetaking på sengetun Rørpost til analysehall Labdata prøvesvar Meldings- varsel
Selvinnsjekk
Verdikjede Kjente diagnoser til ferdig behandling Pasientens kunnskap og mulighet til informert samtykke relativt stor Sekvensiell – verdi øker med hvert trinn i kjeden Skalafordeler, service, markedsføring TQM og operasjonell effektivitet (OE), logistikk
Standardisering verdinettverk
Deling av informasjon Tilgjengelig i sanntid Til de som trenger det Uavhengig av hvor du er
Sanntidsinformasjon der du trenger det Mobile løsninger
Rollebasert tilgang
Verdinettverk Formidling mellom ulike grupper med behov for informasjon Skalaeffekter Parallelle i funksjonalitet
Byggets utforming skal sikre: bedret kvalitet i tjenesten fleksibilitet tilpasning til nye behandlinger
Enkelt å finne frem