Strategi for barnehage og skolekapasitet 2016-2028
Strategien - en Strategiplan
Hva skal den svare ut Formålet med denne strategien er å skape et grunnlag til å fatte gode beslutninger for å møte framtidens kapasitetsbehov og utnytting av eksisterende bygg. Bygger på vedtatte prinsipper Strategi for barnehage- og skolekapasitet er nær knyttet til Kommuneplan, og de er gjensidig avhengige av hverandre for å realisere og imøtegå område- og boligutviklingen i Asker kommune. Det legges opp til en årlig befolkningsvekst på rundt 1,5 % i gjeldende kommuneplanperioden. Barnehagekapasitet og primært skolekapasitet er viktige begrensende faktor for vekst.
Prinsipper Felles prinsipper: Ved rehabilitering av eksisterende bygg og nybygg må det defineres hvilke områder som egner seg til og kan avgrenses til flerbruk (soneinndeling) og hvilke områder som ensidig skal brukes av hhv barnehage og skole Realiserer vedtakspunkter fra Formannskapsmøte 16.12.14 Kretsgrenseendring (egen lokal drøfting før evt. høring) Vurdering av begrenset fritt skolevalg Prinsipper barnehage: Bestemmelse i kommunal forskrift § 8 Opptakskrets: «Opptakskrets for de kommunale barnehagene er hele Asker kommune» videreføres Asker kommune skal innen 2018 ha en barnehagedekning som minimum tilbyr plass til barn født etter 31.8 det året de fyller ett år og innen 1.2 påfølgende år Praksis med løpende opptak, skal videreføres For å sikre alle askerbarn barnehageplass søkes følgende prinsipp innarbeidet i ny samarbeidsavtale med de private barnehagene i Asker: rett til plass etter § 12 A i Lov om barnehager og samme målsetting som kommunale barnehager prioritering av barn bosatt i Asker kommune Det tilstrebes et mangfold av kommunale, private og ideelle barnehager i Asker Prinsipper skole: Nåværende struktur med ungdomsskolesoner og barneskolekretser videreføres For å utnytte samlet kapasitet på ungdomsskolene kan elever fra en barneskole sogne til ulike ungdomsskoler ut fra bostedsadresse Asker kommune har en kommunal forskrift som gir forutsigbarhet for foreldre og elever, men som kan utnytte ledig kapasitet på naboskoler slik at investeringsbehovet i skolen minimaliseres Ved behov for økt kapasitet ved en skole vurderes det om behovet kan dekkes gjennom bedre utnyttelse av eksisterende skolebygg oppfylling av ledig kapasitet på naboskoler (§ 4.3 i Kommunal forskrift om skoleplass) eventuell endring av skolens inntaksområde (kretsgrenseregulering) deretter vurderes alternative løsninger ut fra kostnader, hvor hurtig behovet må dekkes og hvor langvarig behovet ser ut til å være
Mulige strategiske grep Utnytte kapasitet i eksisterende barnehage- og skoleanlegg. Rehabilitere og utvide kapasitet i eksiterende barnehager og skoleanlegg. Etablere nye barnehager og skoler i områder med liten kapasitet eller for å møte en stor barne- og elevtallsvekst. Erverve egnede tomter i områder nær knutepunkt og offentlig kommunikasjon. Etablere større og mer effektive enheter.
Barnehage - omhandler Nasjonale og lokale føringer Normer for arealbruk og barnehager størrelse Barnetall og barnehagedekning i dag Nye Asker Barnehagesonene Kart Dagens barnehager Prognoser - utvikling Kapasitetssituasjonen Tomter i kommuneplanen og muligheter – alternative løsninger
Prognose barnehager
Oversikt barnehagesonene
Område utfordringer
Område utfordringer forts.
Nye Asker – mulige konsekvenser Hovedgårdensonen og Vollensonen
Videre utbygging og alternativer
Skole - omhandler Nasjonale og lokale føringer Nærskole prinsippet, skolekretsgrenser og fritt skolevalg Skolesonene Borgen Borgensprosjektet Solvang Torstad Landøya Risenga Vollen Hovedgården Sammendrag – en vurdering av kapasiteten i hele kommunene Barnetrinnet Ny skole – sentrumsskolen Ungdomstrinnet Nye Asker
Kapasitet ved skolene i Asker
Fremskrivinger barneskolekretsene
Kapasitet i barneskolekretsene
Hvor er kapasitetsutfordringene for barneskolene? Billingstad - Underkapasitet i 2022 Nye kretsgrenser mot nye Hvalstad Blakstad – Underkapasitet i 2019 Nye kretsgrenser mot Bondi og Vettre Heggedal – Underkapasitet i 2022 Nye kretsgrenser Solberg og Blakstad Mellom-Nes – Underkapasitet i i dag Nye kretsgrenser mot Hofstad Rønningen – Underkapasitet i 2018 Nye kretsgrenser mot Hagaløkka og evt. Bondi Hofstad – Full i dag Nye kretsgrenser mot ny sentrumsskole En forutsetning for at de fleste av disse kretsgrenseendringene skal være mulig er den nye sentrumskolen
Ny skole - Sentrumsskolen Ny sentrumsskole vil bidra til og løse mye av kapasitetssituasjonene ved barneskolene i Asker, men det vil kreve omfattende endringer av dagens barneskolekretser.
Fremskrivinger ungdomsskolekretsene
Kapasitet i ungdomsskolekretsene
Hvor er kapasitetsutfordringene for ungdomsskolene? Solvang flytte grenser mot nye Risenga Bygge ut Hovedgården Flytte grense mot nye Risenga
Nye Asker – mulige konsekvenser Hovedgårdsonen – har underkapasitet om noen få år og vil få press fra nye innbyggere etter sammenslåingen Vollensonen – har en presset kapasitet, men her vil kanskje skolene i Røyken avlaste sonen
Fritt skolevalg Tendensen i Asker er at elevene som bor nær kretsgrensene søker seg til naboskolen. Bakgrunn for fritt skolevalg Valgfrihet Innføring av egne bestemmelser for hvor barna i ulike områder av kommunen har rett til skoleplass, fremfor nærskole prinsippet Kapasitetshensyn – når en skole er full kan kapasitet ved naboskolen brukes Hva ønsker Asker? En innstramming i retten til fritt skolevalg vil kunne bidra til en bedre og mer forutsigbar kapasitetsoversikt for den enkelte skole og kommunen som helhet Rådmannen foreslår å fjerne retten til fritt skolevalg på 1.-7. trinn. Det vil ha den største effekten på forutsigbarhet i beregninger av kapasitet Liten endring for innbyggerne
Høring Høringsperioden er fra 23./26. september til 30. oktober. Vi ønsker at alle som har innspill til og synspunkter på strategien sender inn sine høringsuttalelser til kommunen. Det ønskes spesielt høringsinnspill på: Bygging av nye barnehager – plassering og størrelse Rådmannens forslag om å fjerne retten til fritt skolevalg på 1. - 7. trinn. Rådmannens skisserte forslag til endringer i kretsgrensene.