Eilif Hugo Hansen: Hvor mange studieprogram trenger vi?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Advertisements

Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Terje P. Hagen Avdeling for helseledelse og helseøkonomi
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Prosjekt trainee Sykehuset i Vestfold August 14-august 16.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
1 Mai 2013 Utdanning og læringsmiljø. 2 Mai 2013 Utdanningsmål Relevant og anerkjent høy kompetanse Kvalitet på høyt internasjonalt nivå Utvikle kritisk.
AITeL – Avdeling for informatikk og e-læring Presentasjon for høgskolestyret 17.september 2007.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2004 Hovedresultater.
HiOs satsing på å være en flerkulturell institusjon Fakta Profesjonsutdanningene HiOs strategi Virkemidler Trine B. Haugen
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Utdanningsledelse - En rapport fra felten…. Bjørn Stensaker.
Kunnskap for en bedre verden 1 Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA), 21.oktober 2015.
Høgskolen i Narvik Forum for kompetanse og arbeidsliv Saltstraumen 6. og 7. november 2008 Andreas Stellander studiesjef.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
VRI Trøndelag Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd gjennom programmet Virkemidler for regional FoU og innovasjon – VRI Prosjektansvarlig: Nord-Trøndelag.
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
FUGE-videreføring av UiBs satsing Hva gjorde vi i FUGE?
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
Denne informasjonen gjelder for
Det nye forbrukerstyrte Reiselivet
Kommunikasjonsstrategi
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Kvalifikasjonsrammeverket
Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010
KDL – ny struktur og innhold
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Utdanningskomiteen 19. mai
Studieporteføljeutvikling
Ny studietilsynsforskrift - NOKUT
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Strategi for Nord universitet 2020
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Internasjonalisering - erfaringsutveksling
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Balansert omstilling for utvikling
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Prodekan bachelorutdanning IV
Universitetskommune 3.0 Trondheim kommune – NTNU
Samlokalisering etter fusjon
Opptak IV høsten 2017.
Porteføljestyring – hva er det?
Digital elektrisk energi
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
Universitetet i Stavanger Profil Merkeverdi Markedsposisjon Betyr det noe, og hvordan jobbe med det? Inge Jan Henjesand Leder forsknings- og innovasjonspolitikk.
Informasjon til vg2 Valg for neste skoleår.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
ALLE SKAL UT.
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
En vei videre. Universitet i Stavangers erfaringer med ordningen som åpner for at fagskolestudenter fortsetter inn i et bachelorprogram Kjell Kåre Fjelde.
Utdanningskvalitet-ny modell og nye trender Dr
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Høgskolen i Østfold tilbyr 60 studier i Halden, Sarpsborg og Fredrikstad
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag
Samlokalisering som følge av fusjon
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Innspill til programrådsmøte
Internasjonalisering
Internasjonaliseringsåret 2012
Nytt studieutvalg ved HF (2016-høst vår)
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Utdanningskvalitet og NOKUT-tilsyn
Studieledernettverket 15. februar 2019
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Resultat fra hovedopptaket for NTNU Samordna opptak 2019
Utskrift av presentasjonen:

Eilif Hugo Hansen: Hvor mange studieprogram trenger vi?

Faglig integrasjon innenfor teknologistudiene ved NTNU

Noen nøkkeltall Over 110 studieprogram Størst ved NTNU: Ca 1/3 av studentmassen Størst i landet: Sivilingeniør: 75% 2-årig master: 47% Bachelor: 25%

Energibruk og energiplanlg. Datateknologi Marin teknikk + 11 Arbeidsliv Ph.d. (3 år) Nivå 8 Energibruk og energiplanlg. Datateknologi Marin teknikk + 11 Electric Power Engineering Industrial Ecology Chemical Engineering Telematics +34 Energi og miljø Bygg- og miljøteknikk Kommunikasjonsteknologi +14 Olje- og gass Helse-info’tikk + 6 Nivå 7 Erfaringsbasert master 2-årig “norsk” master 2-årig “internasjonal” master Arbeidsliv Bygg - Gjøvik Elkraft - Ålesund Kjemi - Kalvskinnet +19 Nautikk IT-støttet bedriftsuvikling Informatikk – drift av datasystemer +10 Høyskole-kandidat (2 år) Nivå 6 Rammeplan-styrt ingeniør-utdanning (3 år) Årsstudier Ikke rammeplanstyrt bachelor (3 år) 5-årig integrert master (sivilingeniør)

Hva kjennetegner en god portefølje? Lett å kommunisere Overfor studiesøkende, arbeidsgivere og andre Tilpasset samfunnets behov Faglig innhold, nivå, dimensjonering Ikke flere studieprogram enn nødvendig Unngå overlapp Alle sterke fagmiljø ved institusjonen bidrar En del av formidlingsoppdraget

Anbefalinger (1:6) Gruppen foreslår at det ordinære studietilbudet i hovedsak bygges på tre studietyper: 3-årig bachelor i ingeniørfag etter nasjonal rammeplan 2-årig master i ingeniørfag, som påbygning til bachelor i ingeniørfag 5-årig, integrert master i teknologi (sivilingeniørstudier) NTNU bør utvikle en selvstendig og tydelig profil på masterprogram etter 3+2-modellen for å tilby en mer praktisk rettet utdanning enn den teoretisk rettede sivilingeniørutdanningen

Anbefalinger (2:6) I Gjøvik og Ålesund bør studieprogramtilbudet være tilpasset behovene i regionen, mens det i Trondheim bør være et bredere programtilbud på bachelor- og masternivå som ivaretar både et regionalt og et nasjonalt behov. I Gjøvik og Ålesund bør det utvikles flere 2-årige masterprogram, men det vil ikke være hensiktsmessig å opprette 5-årige mastertilbud i disse byene. Det bør utvikles fagmiljø som kan tilby noen nasjonalt ledende mastertilbud i Gjøvik og Ålesund.

Anbefalinger (3:6) Hvis det tilbys studieprogram i samme fagområde og på samme nivå på flere studiesteder bør dette samles i ett studieprogram med felles basisdel og mulighet for ulike spesialiseringer på de ulike studiestedene. Slike program skal ha felles studieprogramledelse og studentopptak pr studiested. For å ivareta kontakt med studentene, god gjennomføring og faglig utvikling, er det viktig at man finner ordninger som sikrer god forankring i lokale fagmiljø på hvert studiested.

Anbefalinger (4:6) Alle bachelorprogram og alle kortere studietilbud på bachelornivå bør forvaltes av Forvaltningsutvalget for ingeniørutdanningen (FUI), mens alle studieprogram på masternivå bør forvaltes av Forvaltningsutvalget for sivilingeniørutdanningen (FUS). For å ivareta overordnet strategiarbeid og samordning innen teknologiområdet bør det etableres en arena der FUI, FUS og alle teknologidekanene møtes.

Anbefalinger (5:6) For etter- og videreutdanning (EVU) og internasjonalisering av studiene er det enda større variasjoner mellom studiestedene enn for de ordinære studieprogrammene. Det må utvikles en felles forståelse og kultur på tvers av studiestedene. For å legge til rette for internasjonale studenter bør de 2-årige masterprogrammene som hovedregel ha engelsk som undervisningsspråk.

Anbefalinger (6:6) VK3 Etter fusjonen favner NTNU alle viktige utdanninger innen teknologi, og mange av studieprogrammene har fått en styrket forskningsbase. Dette gir et nytt potensial for helhetstenking som bør utnyttes ved å gjennomføre en virksomhetskomité-prosess, inspirert av tidligere NTHs virksomhetskomitéer, som vurderer alle aspekter ved teknologiutdanningene og danner grunnlaget for studietilbudet etter 2020.

Tre delprosjekter Bachelorutdanninger, effektuere IKT- og Teknologiutvalgets anbefalinger Masterutdanninger, effektuere IKT- og Teknologiutvalgets anbefalinger Organisering av studieprogrammer, Studieprogramråd og Studieutvalg

Plan for endringer i bachelor-porteføljen Sammenslåing av 3 rammeplanstyrte bachelorprogrammer for dataingeniør til ett. Sammenslåing av 4 rammeplanstyrte elektro bachelorprogrammer i Trondheim (1), Gjøvik (1), Ålesund (2) til ett studieprogram med 4 studieretninger. Samordningsmetode: Metode C Tidsplan: Søknad om nedleggelse 1.05.2017 De to 3-årige Driftsorienterte datautdanninger uten rammeplan- styring, Drift av datasystemer på Kalvskinnet og IT-drift og informasjonssikkerhet på Gjøvik. Bruke mer tid slik IKT-gruppen anbefaler.

Plan endring i masterstudier Ingen punkter som direkte angår Elkraft, men Bidra til å avklare situasjonen rundt sivilingeniørtittel. En opprydning i våre 2-årige masterprogrammer vil avhenge av utfallet på dette. Interessant tanke fra fakultetsstyremøte: Hva med å fjerne tildeling av sivilingeniørtittelen generelt ved NTNU (tygg litt på den)

Tanker om organisering av studieprogram, studieråd, utvalg Programmene organiseres i en to-nivå struktur med programråd som samler programmer med felles faglig basis. Programrådslederne møter i fakultetets studieutvalg. Hvert programråd organiserer møter En ansvarlig daglig leder for hvert enkelt studieprogram Ålesund og Gjøvik: Stedlig koordinator med spesielt ansvar for å koordinere arbeidet med gode læringsmiljø, og å organisere aktiviteter og prosesser som har en lokal fokus. Jevnlige månedlige møter mellom stedlige koordinatorer og prodekanene ved fakultetet

Hva har vi på elkraft ? Bachelor: 5 årig Master 2 årig Master Studieretning ”Elkraftteknikk” i Trondheim (Program ”Elektroingeniør”) Studieretning ”Elkraft” i Gjøvik (Program ”Elektroingeniør”) Program ”Elkraftsystemer” i Ålesund (Program ”Fornybar Energi, ingeniør” i Trondheim (IV)) (Program ”Fornybar Energi” i Gjøvik (IV)) 5 årig Master ”Energi og miljø”. Felles studieprogram med IV/EPT 2 årig Master ”Electric Power Engineering”. Internasjonalt program. ”Energibruk og energiplanlegging”. Sammen med IV/EPT ”European Wind Energy Master”. Erasmus Mundus ”Innovative Sustainable Energy Engineering”. Internasjonalt program, NV. N5T-program. ”System Integration of Wind Power”, ”Solar Cell Systems” (”Sustainable Energy”. Internasjonalt program, IV/EPT)

Hva trenger vi på elkraft ? Bachelor: Studieprogrammene i ”Elektro” blir slått sammen til ett program, med ulike studiesteder. Spesialisering på hvert studiested. 5 årig Master ”Energi og miljø”. Anses som suksess. Evaluering i 2017 Kan/bør vi få mer integrasjon? Elkraft/automasjon ? Samarbeid med Tekn.kyb. (eller andre ?) ??? 2 årig Master Bør vi slå sammen ”Electric Power Engineering” og ”Energibruk og energiplanlegging” til felles program med flere studieretninger ? Internasjonale masterprogrammer: Gevinst eller byrde ?