Tett på! – kvalitetsdokument 4

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Advertisements

SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Pedagogisk analyse.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Individuell vurdering
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Presentasjon PULS a Nordland fylkeskommune 29. mars 2012
Velkommen til prosjektsamling Ny GIV i Akershusskolen.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Regionale rådgiversamlinger Desember Kirsti M.H. Mæland Bakgrunn for endringer særinntak Tilpasning til gjeldende lov og forskrift Fylker har fått.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
LP og evidens i undervisningen
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013.
Undervisningssektoren 2015
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 8.september trinn
FUG-konferanse for tillitsvalgte
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 SSP 3. september 2014.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg1 11. september 2013.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
Rådgiversamling i Vrådal nov
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Kultur for læring Regional samling for Sør-Østerdalsregionen
NYTT RUNDSKRIV OM FRAVÆR!
Yrkesfaglig fordypning
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Kultur for læring Regional samling for Hamar-regionen
Fortrinn, individuell behandling og minoritetsspråklige
OT samling Bodø, 26. april 2017 Foto: Bjørn Erik Olsen.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Tilpassa opplæring/Spesialundervisning
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Tett på! – kvalitetsdokument 4 Oppfølging av elever i vgo Frafallsforebygging Bedre gjennomføring Fra ulik praksis til enhetlig system Last ned dokumentet

Mål Flest mulig elever gjennomfører og består med best mulig resultat i forhold til sine forutsetninger. Elever som er i stand til det, skal gjennomføre med kompetanse for videre studier eller arbeidsliv. AA må opp 11 prosentpoeng for å nå målet om 75% gjennomføring Fra 2004-2009 opp 7,7 prosentpoeng Andelen sluttere gått ned med 1,8 prosentpoeng 2010-2014 2009-kullet: 71,6 % gjennomført og bestått etter 5 år.

Årsaker til frafall - komplekst Lave grunnskolepoeng Elevenes bakgrunn (hjemmeforhold, etnisitet, klassebakgrunn, kjønn) Betydningen av identifikasjon og engasjement i forhold til skolen (støtte og motivasjon fra foreldre og utdanningssystemet) Elever med 55 grunnskolepoeng bestod 99 prosent, elever med lavere enn 25 grunnskolepoeng bestod 13 prosent. Gutter med ikke-vestlig bakgrunn dobbelt så utsatt for frafall

Tiltak – dette er forskerne enige om Det må settes i gang tiltak mot frafall tidlig Tiltakene må tilpasses lokale forhold Tiltakene må gjennomføres på en skikkelig måte Skolen må stå samlet bak et ønske om at eleven skal lykkes Tiltak mot frafall er omsorgstiltak!

Tett på! K4 Systematiserer skolenes praksis i frafallsforebygging og gir et helhetsbilde av skolens oppfølging av elever og sikrer at elevenes rettigheter blir ivaretatt En mer systematisk oppfølging av frafallsutsatte (identifisering og kartlegging) vil kunne føre til at riktige tiltak (oppfølging) blir satt i verk tidlig og at tiltakene blir fulgt opp og evaluert fortløpende Enklere for elever som bytter skole (særlig på YF) Forenkler samarbeidet mellom skoleeier og skolene i å kvalitetssikre oppfølgingsarbeidet i tråd med opplæringsloven og forskriftene

Lokale tilpasninger er bra, men systematikken, fellesskapstankegangen og helheten skal være lik i Aust-Agder-skolene. Likebehandling av elever Ha god dokumentasjon i tilfelle klage (jf. et forsvarlig system)

Dessuten har tidene forandret seg!

Helhetlig system 1 Kvalitetsdokument 4: Tett på! Oppfølging av elever (jf. lover & forskrifter) lagt inn i et årshjul 2 Rutinebeskrivelser og maler/skjemaer felles for alle skolene 3 Felles praksis

Kvalitetsdokument 4:Tett på! Disposisjon 1. Hensikt 2. Kvalitetskrav 3. Bruksområde 4. Gjennomføring 5. Handlinger a. Fortløpende handlinger b. Årshjul 6. Rutineskriv, skjemaer og maler Kvalitetsdokumentene utarbeidet i Utdanningsavdelingen er en del av et kvalitetssystem som er utviklet på lokalt nivå. De andre kvalitetsdokumentene finnes på Aafks hjemmeside og er Elevinntak Individuell søknadsbehandling Spesialundervisning – rutiner

Fortløpende handlinger a. Noen handlinger går fortløpende gjennom hele skoleåret:   følge opp elevers trivsel på skolen følge opp elevers fravær vurdere hver enkelt elevs læringsutbytte og hvordan eleven ligger an i forhold til samlede opplæringsmål (underveisvurdering og egenvurdering) vurdere om det er elever som ikke får tilfredsstillende utbytte av opplæringen og dermed bør tilmeldes PPT for sakkyndig vurdering vurdere varsel om fare for IV i fag samt nedsatt orden og adferd vurdere om minoritetsspråklige elever skal fortsette med særskilt språkopplæring eller følge ordinær undervisning oppdatere elevers status i SATS (sluttere, endring av fag og lignende) b. Handlinger knyttet til en bestemt tid, er beskrevet i årshjulet som følger. Med rødt – gjelder i hovedsak oppfølging i klasserommet Med blått – gjelder i hovedsak inntak og endring av koder, ansvar rådgiver/ledelsen

Årshjulet https://www.austagderfk.no/globalassets/documents/kvalitetsdokumenter/valgerd/tett-pa_29062016.pdf