| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Retorikk og tekstanalyse
Sigrun Eckhoff, revidert januar 2010 TVS
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Retorikk Læreplanen sier at du skal kunne
Retorikk og tekstanalyse
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Skriveseminar på Norsk 103
Om å skrive om litterære tekster
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Essay er en skriftlig sjanger.
Elevforsk: saktekster, argumentasjon
Resonnerende tekst.
Argumenterende tekster
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Hvordan kan vi forberede elevene best mulig på skriftlig eksamen?
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Hva har vi tenkt? Tydelig progresjon Tilpasset progresjon Helhetlig tenkning rundt tekstforståelse Fyldig, men ikke utflytende Nytenkende, men ikke sprikende.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
​Kildekritikk 7. trinn ​Tilegne og behandle Rammeverket TONE.
Kort innføring i retorikk. Hva er retorikk? Bare retorikk? (Retorisk spørsmål...) Kunsten å overtale, overbevise En tverrfaglig teori om å skape, analysere.
Førskrivingsfasen – enkelt refleksjonsnotat Arbeid først alene: Hva leser du ut av bildet? Se på skrifttype, grafikk, språk, ordenes betydning og fargebruk.
| Munnleg kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vere open for argumentasjonen til andre og bruke relevante og saklege argument i diskusjonar bruke.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
| Sammensatte tekster. Sammensatt tekst består av flere elementer enn bare ord kan bestå av ord, bilde, musikk og animasjon som brukes sammen for å få.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Retorikk. Retorikk – læren om talekunsten Utviklet seg fra Hellas ca 400 år før Kristus Ord får konsekvenser Taler kan føre til krig og fred. Bush- Stoltenberg.
| Å argumentere kildekritikk og nettvett. Bruk av kilder i skriftlig arbeid.
Studieteknikk Bison.
”Gjenkjenne retoriske appellformer og måter å argumentere på”
RETORIKK KUNSTEN Å OVERBEVISE.
Retorikk.
Retorikk.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
RETORIKK.
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Digital startpakke kurs 3
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Munnleg kommunikasjon
Retorikk og muntlig kommunikasjon
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Retoriske appellformer
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
Gjere greie for hovudsyn og argumentasjon
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Kapittel 5 Argumentasjon
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
Utskrift av presentasjonen:

| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst

Å gjøre rede for argumentasjonen i andres tekster

Innledning, presenter teksten slik: skriv hvem som har skrevet teksten nevn hvilken sjanger det er skriv hvor teksten stod på trykk skriv hvem du mener teksten er skrevet for

Hoveddel skriv med egne ord hva som er de viktigste synspunktene til forfatteren skriv hva du mener er formålet med denne teksten

Form Forklar hvordan teksten er bygd opp Hvordan prøver forfatteren å overbevise mottakeren? Forklar hvilke appellformer som er brukt, etos, logos, patos? Gi eksempler Hvilke retoriske virkemidler bruker forfatteren? Gi eksempler

Avslutning skriv om teksten fungerer etter formålet skriv om teksten fungerer i den sammenhengen den står i – treffer den den mottakeren den er ment for? skriv om teksten er publisert i et medium mottakeren vil lese