4 faser for å utvikle en forretningside/forretningsmodell Prosessverktøyet 4 faser for å utvikle en forretningside/forretningsmodell Framtid - Samspill - Skaperglede
UEs prosessverktøy Mål: styre og tydeliggjøre prosessen fra problem, via ide til verdi! Fire faser: forstå, idéjakt, idéslakt og utvikling. Basert på teori om kreativitet og ideutvikling og «Business Model Generation» av Osterwalder og Pigneur. Framtid - Samspill - Skaperglede
UEs PROSESSVERKTØY
Forstå oppdraget/oppgaven Foklare problemet Hvem har problemet? Foklare det Hvem har problemet Gjort research Ved bruk på EB, *UB og SB er problemstillingen at de skal utvikle produkt og bedrift innenfor de rammene de har for bedriften. Forstå oppdraget/oppgaven Foklare problemet Hvem har problemet? Gjøre research Ved bruk på EB, UB og SB kan oppdraget være å utvikle et produkt eller en tjeneste innenfor de rammene de har for bedriften. Foklare det Hvem har problemet Gjort research Ved bruk på EB, *UB og SB er problemstillingen at de skal utvikle produkt og bedrift innenfor de rammene de har for bedriften. Framtid - Samspill - Skaperglede
Kast ideene som ikke vokser! Idéjakt Brainstorming Ja og… Mester Hvem har problemet? Slumpord Samle alle ideer Vann alle ideene Kast ideene som ikke vokser! Ja og Kleshengeren Slumpord Mester 1+1=3 Framtid - Samspill - Skaperglede
Slakt løsningene som ikke løser oppdraget. Idéslakt Slakt løsningene som ikke løser oppdraget. Kast ideer som er gamle og som ingen føler noe før Diskusjonen fører til bevisstgjøring, belysing og eierskap Hvordan velge om man ikke blir enige? For eksempel forsvare sin favoritt, diskusjon eller alle kan gi prikker eller poeng, Slakt løsningene som ikke løser oppdraget Kast ideer som er gamle og som ingen føler noe før Diskusjonen fører til bevisstgjøring, belysing og eierskap Hvordan velge om man ikke blir enige. Problemløsing, alle gir prikker eller poeng, diskusjon osv Framtid - Samspill - Skaperglede
Utvikling av en forretningside/forretningsmodell Slakt løsningene som ikke løser oppdraget Kast ideer som er gamle og som ingen føler noe før Diskusjonen fører til bevisstgjøring, belysing og eierskap Hvordan velge om man ikke blir enige. Problemløsing, alle gir prikker eller poeng, diskusjon osv Utvikling av en forretningside/forretningsmodell Målgruppe (Kundesegmenter) Verdipakke (Verdiforslag) Distribusjonskanal (Kanaler) Kundeforhold (Kundeforhold) Inntekter (Inntektsstrømmer) Ressurser (Nøkkelressurser) Aktiviteter (Nøkkelaktiviteter) Nettverk (Nøkkelpartnere) Kostnader (Kostnadsstruktur) Utvikle en forretningsmodell. Kristin skogen lund 5-(ide)15 (posisjon)-80 (gjennomføring Hva må tenkes på Dette vil utvikle ideen din. Her får dere belyst ulike ting dere må tenke på. Framtid - Samspill - Skaperglede
Eget A3 ark finnens på www.grundercamp.no – For UE ansatte Dette fungerer på A3 og kan brukes aktivt i gruppen. Malen er etter Business Canvas som brukes på mange i høyere utdanning og Innovasjon Norge. Forretningsmodell kan brukes i utviklingen av konseptet og er i mange sammenhenger en forløper før bedriften lager en mer detaljert forretningsplan.