Elektronikkbransjen – Fotorådet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rapport av markedsundersøkelse
Advertisements

Stiftelsen Elektronikkbransjen. • Store husholdningsapparater øker mest, med hhv 11 prosent vekst i volum og 14 prosent i verdi. • Innbygging utgjør.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Star Tour Ferievaner September 2009
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
Elektronikkbransjen – Fotorådet
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi - 5 % Totalmarked per 1. august.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2015 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Nasjonalt studieveilederseminar 22. september 2015 Hvordan har studentene det, egentlig?
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
Befolkningsundersøkelse om ulike boligspørsmål Undersøkelsen er gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat juni 2014.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lokalaviser © TNS Oktober 2015 Dokumentasjon om lokalavisas.
Meldal kommune - attraktivitetsundersøkelse 2010.
Elektronikkbransjen – Fotorådet Foto-undersøkelsen 2016 Prosjektleder/analytiker: Morten Island.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Meldal kommune Profilundersøkelse - ekstern befolkning 2009.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
Max Havelaar Garantimerket for rettferdig handel Rapport fra en kvantitativ markedsundersøkelse September 2004.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Presentasjon av kartleggingen SLT Styringsgruppen 2/9-08 Ruskartlegging Tjøme kommune 2008.
For Sør- og Vestlandet Konjunkturbarometer Publisert 7. januar 2016.
Befolkningsundersøkelse om spørsmål knyttet til reise gjennomført for Forbrukerrådet av Norstat – juni 2014.
Størst prosentvekst og gode utsikter
Enorme forskjeller BNP og HDI BNP måler produksjonen i samfunnet, og ikke hvor bra befolkningen har det (selv om det er en sammenheng mellom BNP og velferd).
Orkla Matbarometer - en nordisk kostholdsundersøkelse
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Holdninger til helseforsikring
Alkoholbruk blant unge i Agder
Dyreslagene.
Forbruker og finanstrender 2017
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Kjøp og bruk av pensum på papir og digitalt. Rapport juli 2017
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Utvalg og metode Målgruppe
Er forbrukerne prisbevisste når de kjøper bensin og diesel?
Store forskjeller i arbeidsledighet
Familiesegmentet Tele2
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Norsk e-helsebarometer 2017
Hvordan bestille? Se baksiden
Befolkningsundersøkelse 2017
Sammendrag Radioåret 2017 var preget av overgangen fra FM til DAB+, og i desember 2017 gikk de siste nasjonale FM-kanalene av lufta. Gjennomsnittlig daglig.
Topplederne i kommunesektoren
Margrethe Helgebostad
Sparebankforeningens årsmøte 2007
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Evaluering av UiOs studiekatalog
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Brukermanual for Livportalen
Kvinner i Befolkningen - erfaringer med netthets juni 2018 Amnesty International 6. juli 2018.
Kritikerundersøkelsen 2017
Barometeret Utdrag fra Pengepolitisk rapport 2/18 fra Norges Bank. Figurene kan hjelpe deg til å beskrive tilstanden i norsk økonomi. Oppgi følgende kilde.
Nasjonale Bruker-undersøkelser
Gjennomføring etter 5 år
Inflasjons kostnader (og fordeler)
Sammendrag Radiotallene fra PPM-undersøkelsen i 2018 viser at overgangen fra FM til digital lytting fortsatte å påvirke både lyttertid og dekning, med.
Sysselsetting, arbeidsledighet og lønn
Leserundersøkelsen 2016 Lesing, kjøp & handelskanaler Undersøkelsen er gjennomført av markedsanalyse- og rådgivningsselskapet Ipsos MMI på vegne av Den.
Rapport Veidekke.
Utarbeidet for: Natur og Ungdom
Sykefraværsstatistikk for Det medisinske fakultet 2018
Utskrift av presentasjonen:

Elektronikkbransjen – Fotorådet Foto-undersøkelsen 2017 Prosjektleder/analytiker: Morten Island

Kort om undersøkelsen Bakgrunn Datainnsamling Utvalg Undersøkelsen skal gi fotorådet innsikt i folks foto- og kjøpsvaner, kjennskap til kjeder og merker samt fange opp trender i markedet. Datainnsamling Datainnsamlingsmetode: CAWI Tidsperiode for datafangst: Mars/april 2017 Utvalg Undersøkelsens univers er Norges befolkning, 16 år og eldre. Utvalget er tilfeldig trukket fra Responspanelet, etter kriteriene kjønn, 6-delt alder og landsdel. Datagrunnlaget er vektet etter tilsvarende struktur. Datagrunnlaget består av 1.508 respondenter.

Bildeprodukter

Antall bilder totalt sett når ny rekord, og andelen tatt med mobilkamera er første gang størst (32 %) (38 %) (48 %) (52 %)

Har du fremkalt bilder tatt med mobiltelefon? Det at 37 % har fremkalt bilder tatt med mobiltelefonen er positivt og det blir spennende å følge utviklingen de neste årene. Trenden internasjonalt er at flere fremkaller bilder tatt med mobil via enkle bestillingsapper. 59 % av de med hjemmeboende barn under 16 år har fremkalt bilder tatt med mobiltelefonen. Aldersgruppen 25-44 har i større grad enn andre aldersgrupper fremkalt bilder tatt med mobiltelefonen (50 %). Resultatene viser at barnefamiliene i stor grad printer ut bilder uavhengig av hvilket kamera de er tatt med. N=1508

Hvilket kamera av mobiltelefonkameraet og et vanlig kamera bruker du normalt å ta bilder med I følgende situasjoner: Nytt spm 2017 Mobilkamera brukes oftest i alle situasjoner, spesielt på skole/jobb, sosiale arrangement og hjemme i hverdagen. Når vi er på ferie og i selskaper er kameraet oftere med og brukes dermed oftere. Det er forskjeller mellom menn og kvinner..

Sist gang du kjøpte mobiltelefon, hvor viktig var kvaliteten på mobilkameraet for ditt valg av mobiltelefon? Kvaliteten på mobilkamera er mer viktig i 2017 enn i 2016 for mange når de kjøper mobiltelefon. Trenden om at det blir viktigere fortsetter. Kvaliteten på mobilkameraet er fremdeles viktigere for kvinner enn for menn (4,5 mot 4,0) og for aldersgruppen 35-44 år som scorer et snitt på 4,5. Like viktig er det for de som har barn (4,5). Snitt 2014: 3,7 Snitt 2015: 3.9 Snitt 2016: 3,9 Snitt 2017: 4,2 N=1508

Hvilke bildeprodukter har du kjøpt av egne bilder siste året? Trenden med at vi kjøper mindre papirbilder ser ut til å stoppe opp i år. Kvinner har i større grad enn menn kjøpt vanlige papirbilder, temakort og kalendere. Barnefamiliene har i større grad enn andre kjøpt alle de ulike bildeproduktene. Gruppen som kun tar bilder med mobilkamera kjøper i mindre grad enn andre mindre av alle produktene. 66 %% i denne gruppen har ikke kjøpt billedprodukter av egne bilder. Dette er dog en nedgang på 7 prosentpoeng fra 2016! N=1508

Hvilke bildeprodukter tror du at du vil komme til å kjøpe i nærmeste fremtid? Kvinner planlegger i større grad enn menn å kjøpe vanlige papirbilder, fotobok og temakort. Barnefamiliene planlegger i større grad enn andre å kjøpe alle produktene som er nevnt. Vanlige papirbilder har snudd nedgangen! N=1498

Hvor har du bestilt bildeprodukter siste 12 måneder? Fremgangen vi observerte for bestilling på nett i 2016 er nå reversert. Aldersgruppen over 55 år samt den yngste aldersgruppen har i større grad enn andre aldersgrupper bestilt bildeprodukter i butikk. Aldersgruppen 25-44 år har i større grad enn andre bestilt bildeprodukter på nettet. Barnefamiliene har i større grad enn andre bestilt bildeprodukter på nettet. N=711

Fra hvilken plattform er bildeproduktene bestilt? Nytt spm 2016 Generelt bestiller så å si alle via sin PC/Mac men 30 % i alderen 16-24 år bestilte bildeproduktene fra mobil mot bare 5 % i aldersgruppen over 55 år. N=526

Hvordan tar du vare på dine digitale bilder? Nytt spm 2017 De under 34 år lagrer i større grad en de andre bildene på mobilen (49 %). Alle som oppgir at de er profesjonelle oppgir at de lagrer bildene på egen harddisk. Her har vi andre noe å lære! Andelen som oftest lagrer hos bildelagringstjeneste er aldersgruppen 25-44 år med (53 %). Det er flere forskjeller basert på alder..

Aldersgruppen 25-34 år tar i størst grad vare på bildene sine på flere plattformer

På hvilken måte har du laget vanlige papirbilder av dine digitale bilder det siste året? Totalt har man i snitt laget ca. 120 vanlige papirbilder det siste året, dette er en oppgang på ca. 20 fra i fjor. Jo eldre man er jo flere vanlige papirbilder har man laget siste året. De over 55 år har i snitt laget 160 bilder mens de under 25 år bare har laget 60. N=617

Kamera

Når kjøpte du/noen i husstanden sist nytt kamera? Andelen som har kjøpt kamera for 2 eller færre år siden er lavere i år enn i 2016 mens andelen som har kjøpt kamera for 6 år eller mer siden er høyere enn i 2016. Trenden vi observerte de siste årene forsterkes altså i år og vår prognose om at denne trenden forsterkes når mobiltelefonkameraene forbedres viste seg å stemme. Menn har i større grad enn kvinner kjøpt kamera for mindre enn 2 år siden (27 % mot 21 %). N=1508

Hva slags kamera kjøpte du? Andelen som kjøper kompaktkamera har vært stabil mens andelen som kjøper speilreflekskamera har gått litt ned fra 2016 til 2017. Andelen som kjøper kompaktkamera er høyere blant aldersgruppen over 65 år. Andelen som kjøper speilreflekskamera er høyere blant menn og de som har barn under 16 i husstanden. N=1405

Hvilke tilleggsutstyr til kameraet/kameraene kjøpte du? Generelt holder salget av tilleggsutstyr seg stabilt og andelen som ikke kjøper tilleggsutstyr er fremdeles lav. Andelen som kjøper minnekort er høyere blant menn. N=1304

Tilleggsutstyr kjøpt til kameratype kjøpt Et skifte fra kompaktkamera til Speilreflekskamera vil automatisk føre til en økt salg av tilleggsutstyr. En som har speilreflekskamera har også i år kjøpt mer enn dobbelt så mye tilleggsutstyr enn en som har kjøpt kompaktkamera. Salg av dronekamera og 360 kamera genererer mye salg av tilleggsutstyr.

Hvor kjøpte du/din husstand det siste anskaffede kameraet? Andelen som kjøpte siste kamera i fotobutikk går litt ned i 2017 mens andelen som har kjøpt kamera i elektronikkbutikk går litt opp. Det er spesielt i aldersgruppen over 55 år at flest handler i fysiske fotobutikker (42 %). Det er også i denne aldersgruppen vi finner de som tar mest bilder med kamera (Hobbysegmentet) Bruken av de fysiske fotobutikkene viser at den kompetansen som finnes i butikkene er viktig for og verdsettes av forbrukerne. N=1405

Hvilke(n) type(r) kamera har du/din husstand? Den eneste kameratypen som opplever fremgang er kompaktsystemkamera. Kompaktkamera oppnår samme resultat som i fjor mens speilreflekskamera går litt ned. Av de nye kameratypene er det hhv. 6 % og 5 % som oppgir at de har dashbordkamera og dronekamera. Barnefamiliene har i større grad enn andre videokamera, actionkamera og speilreflekskamera. N=1376

Hvilke(n) type(r) kamera bruker du/din husstand? Bruken av kompaktkameraer fortsetter å synke. Den viktigste forklaringen er selvsagt at flere bruker mobilkamera der de før brukte kompaktkamera. Bruken av speilreflekskameraer er fremdeles synkende men trenden er økende for kompaktsystemkamera. N=1303

Hvilke(n) type(r) kamera har/bruker du/din husstand? Generelt er det en del som ikke benytter kameraene sine. Spesielt er det mange som ikke benytter kompaktkamera (23 %-poeng) og videokamera (14 %-poeng) Barnefamiliene benytter i større grad enn andre speilreflekskamera og videokamera. N=1376

Når ditt kompaktkamera skal erstattes, vil du da … For første gang er det større andel som vil erstatte et kompaktkamera med kameraet på smarttelefon (23 %) enn med et nytt kompaktkamera (19 %). Resultatene viser at stadig færre vil erstatte kompaktkameraet med et nytt kompaktkamera. Det er nå i aldersgruppen 25-34 år det er mest aktuelt å erstatte med smarttelefon. Den yngste aldersgruppen som har benyttet smarttelefon i mange år er den gruppen som i størst grad vil bytte ut kompaktkameraet med et dronekamera (14 %). N=892

Sist gang du kjøpte mobiltelefon, hvor viktig var kvaliteten på mobilkameraet for ditt valg av mobiltelefon? Kvaliteten på mobilkamera er mer viktig i 2017 enn i 2016 for mange når de kjøper mobiltelefon. Trenden om at det blir viktigere fortsetter. Kvaliteten på mobilkameraet er fremdeles viktigere for kvinner enn for menn (4,5 mot 4,0) og for aldersgruppen 35-44 år som scorer et snitt på 4,5. Like viktig er det for de som har barn (4,5). Snitt 2014: 3,7 Snitt 2015: 3.9 Snitt 2016: 3,9 Snitt 2017: 4,2 N=1508

Hvilket kamera av mobiltelefonkameraet og et vanlig kamera bruker du normalt å ta bilder med i følgende situasjoner: Nytt spm 2017 Mobilkamera brukes oftest i alle situasjoner, spesielt på skole/jobb, sosiale arrangement og hjemme i hverdagen. Når vi er på ferie og i selskaper er kameraet oftere med og brukes dermed oftere. Det er forskjeller mellom menn og kvinner..

Kvinner bruker oftere mobilkamera enn menn mens menn oftere bruker vanlig kamera enn kvinner

Har du/din husstand planer om å kjøpe nytt kamera i løpet av 2017/2018? Fra 2016 til 2017 øker andelen som har planer om å kjøpe nytt kamera det neste året med 1 prosentpoeng. Menn oppgir i større grad enn kvinner at de skal kjøpe nytt kamera, 11 % mot 6 % . Aldersgruppen 16-24 år har størst ønske om nytt kamera i 2017/2018, der svarer 13 % ja. N=1508

Hva er hovedårsaken til at du ikke skal kjøpe nytt kamera i 2017/2018? 47 % av de som ikke skal kjøpe nytt kamera det neste året, oppgir at de ikke skal kjøpe nytt kamera pga. at kameraet de har på sin mobiltelefon dekker deres behov. Omregnet* kan vi si at ca. 43 % av det potensielle markedet bortfaller i 2017/2018 grunnet mobilkameraet. Vi kan på bakgrunn av disse 4 målingene si at trenden er økende * 47 % av 1364 respondenter = 43 % av 1514 respondenter N=1364

Hvilke(n) type kamera planlegger du å kjøpe? Gjelder kun de som har oppgitt at de ønsker å kjøpe nytt kamera i 2017/2018. Andelen som planlegger å kjøpe actionkamera stiger nå med 6 %-poeng mens andelen som sier de skal kjøpe speilreflekskamera synker med 11 %-poeng. 8 % skal kjøpe dronekamera og 6 % dashbordlamera Benevnelser benyttet tidligere Digitalt kompaktkamera = Kompaktkamera Digitalt speilreflekskamera = Speilreflekskamera Digitalt videokamera = Videokamera N=122

Når du neste gang kjøper kamera, hva vil du legge mest vekt på? Gjelder kun de som har oppgitt at de ønsker å kjøpe nytt kamera i 2017/2018. Flere ønsker nå et kamera med raskere reakjsonstid neste gang de kjøper kamera. N=123