MK VG2 Struktur: Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Arbeidskrav 4 I min skisseprosess har jeg lånt dette bilde fra internett
Velkommen til infomøte på Tanks vgs • Kartleggingsprøver • Orden og fravær • Eksamen • Vitnemål / kompetansebevis.
Foreldremøte 9. trinn 01. April 2014.
Ny eksamensmodell for fremmedspråk nivå I
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Tidligere læreplaner.
VURDERING.
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
HOVEDOMRÅDER UNDERVISNING/ORGANISERING EKSAMENSRESULTATER UDV/VALGFAG
Overgangsprosjektet NY GIV
Læreplanen Historie Vg2.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Borre ungdomsskole
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Overgangsprosjektet – NY GIV
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
PROSJEKT VÅREN 2015 I løpet av våren 2015 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
Orientering om eksamensperioden, klageadgang og russetid ved.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Ole Henry Halleraker Rektor
Slåtthaug ungdomsskole
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Russetid Eksamen Vitnemål Skoleåret Viktige datoer og perioder: 13. mai til 21. juni: Eksamensperiode 18.mai: Siste ordinære skoledag for Vg3.
ORIENTERING OM EKSAMEN OG KLAGERETTIGHETER Elvebakken Onsdag 6. mai 2015 Torsdag 7. mai 2015.
Velkommen til Drømtorp vgs Foreldremøte Vg2. Agenda Presentasjon av skolen Visjon/målsettinger Resultater Forventninger Nyttig informasjon Eksamen Lærlingeordningen.
11. februar 2015 FORELDREMØTE PÅ 10. TRINN 1. 1.Aktivitetsplan/halvårsplaner 2.Eksamensordningen – muntlig og skriftlig 3.Elevundersøkelsen 2014/2015.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Rådgiverkonferanse Lørenskog hus 19. november Eivind Svennar, avdelingsleder MK og SS Mailand videregående skole Studieforberedende utdanningsprogram for.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
LUS UKE Informasjon fra rådgiver. Hvilke rettigheter har elever som går ut av grunnskolen Inntak på Vg1 på ett av tre prioriterte utdanningsprogram.
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
Velkommen til foreldremøte Vg1 onsdag 13. september 2017
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Fagvalg for skoleåret 2017/18
Vi hjelper deg til å lykkes og vi inspirerer deg på veien!
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 9. trinn:
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 10. trinn:
INFORMASJON FRA RÅDGIVEREN
Nye Medier og kommunikasjon, hva er erfaringene?
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
- Klassen deles inn i en elektrikerfaglig og en energimontørfaglig gruppe. - Alle eleven skal opp i faget Elenergisystemer - Hver elev trekker det andre.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Revidert læreplan i engelsk
"Tjuvstart på videregående" FORELDREMØTE FORSERT LØP 30.MAI 2018
Velkommen til foreldremøte 8. trinn
Skøyenåsen skole Eksamensinformasjon Vår 2018.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
11. januar 2019.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Velkommen til møte om fagvalg
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Felles Velkommen til nytt skoleår v/rektor
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

MK VG2 Struktur: Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter 3 ”klasser” eller grupper á 15 elever 3 faglærere, hver med sitt spesialfelt (design, kommunikasjon, produksjon) 3 fag: Mediekommunikasjon Mediedesign Medieproduksjon Stor grad av tverrfaglighet da vi jobber i prosjekter Elevene får stort sett karakterer i alle ”fag” på prosjektarbeider Elevene testes også i de enkelte ”fag” for å kartlegge den enkeltes kompetanse

VG1 vs. VG2 Der VG1 er ment som en introduksjon til forskjellige aspekter ved medie- og journalistikkbransjen, søker VG2 å gi elevene en mer dyptgående kompetanse innenfor hvert fagfelt Det er stor vekt på praktisk produksjon, noe som også gjenspeiles i læreplanens kompetansemål Selvstendighet, evne til å reflektere og gode arbeidsrutiner er en forutsetning for å lykkes i VG2 Elevene får opplæring i bruk av programvare (Adobe CS3) og bruk av profesjonelt utstyr til medieproduksjon Elevene disponerer lydstudio, fotostudio og høykvalitets printer VG2 avsluttes med en tverrfaglig eksamen der elevene testes i kompetansemål fra alle ”fag” på læreplanen Denne eksamen er praktisk og går over tre dager, hvorav to er forberedelsesdager der elevene jobber selvstendig med en gitt ”case” Tredje dag jobber elevene i en praktisk arbeidssituasjon på fem timer der de også skal forsvare/begrunne arbeidet sitt muntlig for ekstern sensor Eksamenskarakteren er en egen karakter som blir stående på vitnemålet

Vurdering Elevene vil i forkant av hvert prosjekt få opplyst hvilke læreplanmål som ligger til grunn for vurdering for hver enkelt arbeidsoppgave Elevene blir vurdert både på arbeidsprosess/plan-legging og på ferdig produkt Elevene vurderes av og til gjennom muntlige presentasjoner Ellers gjennomføres teoretiske prøver for å teste elevenes måloppnåelse og fagterminologi Det gis karakter ved første termins slutt (etter 15. januar) – dette kalles 1. terminkarakter og er en karakter som IKKE blir stående på vitnemålet Til sommeren gis standpunktkarakter i alle fag og denne skal reflektere elevens grad av måloppnåelse sett i sammenheng med karakter gitt etter 1. termin Progresjon gjennom 2. termin vektlegges alltid Standpunktkarakter etter MK VG2 blir stående på vitnemålet

Plan for høst Elevenes grupper (”klasser”) rullerer fra faglærer til faglærer gjennom tre 2-ukers prosjekter før høstferien Praktisk sett vil dette bety at A-klassen begynner med et grafisk design-prosjekt, mens B-klassen holder på med foto-opplæring. Tilsvarende jobber da samtidig C-klassen med et kommunikasjonsprosjekt Etter to uker rullerer alle klasser slik at alle elever har vært innom alle tre fagområder før høstferien Etter høstferien legges det opp til mer dyptgående prosjekter over tre uker Disse prosjektene vil inneha en enda tydeligere grad av tverrfaglighet Arbeidsformer varieres i løpet av året, både på tvers av klasser og faglærere

Valg av foreldrerepresentant Det skal velges en foresatt som foreldrerepresentant Dette vervet er ment å gi en nærere kontakt mellom skole og hjem gjennom trinnets foreldrerepresentant Vervet innebærer kun møteplikt på 2-3 møter i løpet av skoleåret Møtene vil gi foreldrerepresentanten nær dialog med skolens ledelse og innsyn i blant annet trivselsundersøkelser, både blant ansatte og elever Vervet er en unik mulighet for direkte påvirkning på skolens ledelse og drift Frivillige?