Kommunereform K2.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Næringsvennlig offentlig sektor Grupperapport til Strategisk næringsplan for storbyregionen Stavanger
Advertisements

Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Felles profilering av ”Det marine Hordaland” Tanja K. Hoel Fiskeriforum Vest og Norsk Sjømatsenter
1 Regionalpolitikken – en balansert regional utvikling Statssekretær Just Hjalmar Johansen, Kontaktkonferansen med fylkeskommunene, Bergen, 5. april 2005.
1 Statssekretær Frank Jenssen, dialogmøte i Tromsø, 16. november 2004 Politikk for økt verdiskaping og balansert utvikling i bosetting.
45          Hvordan skal vi sikre god kvalitet og kompetanse og fornøyde pasienter i fremtidens helse- og omsorgstjeneste? Lisbeth Normann, forbundsleder.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Planstrategi som nytt verktøy
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Kristiansand – Byen som drivkraft
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
SVs politikk for forskning og høyere utdanning Kyrre Lekve Sogn og Fjordane SV, november 2010.
Regional transportplan Agder
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
«Bygge ny kommune» – et tilbud fra KS
Statssekretær Frank Jenssen 9-k seminar Hankø 11. mars 2004 Modernisering i kommunesektoren 1.Situasjonen – hva er problemet 2.Regjeringens politikk og.
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Dialogkonferanse Oslo Ny helhetlig tilnærming til regional- og distriktspolitikken v/Johan Petter Barlindhaug Leder av Distriktskommisjonen.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
Regjeringens kontaktkonferanse Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene Oslo 23.mars 2004 Organisering av forvaltningsnivå og oppgavefordeling.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Ove Guttormsen| NHO Anskaffelseskonferanse | Oslo 11.mai 2016 – EN LANDSFORENING I NHO Innovative offentlige anskaffelsers betydning for omstillingsarbeidet.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Næringsliv Fokusgruppemøte 9. mai Utfordringer E16 – ferdig stamveg – arealplanlegging står på vent Markedsmessig betydning er liten, økes ved større.
Fra stupetårn til innlandshovedstad Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann.
1 Innovative offentlige anskaffelser og leverandørdialog Dialogkonferanse AtB, 30. nov 2015.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
Regionalt utviklingsprogram Møte Fylkeskommunen har lyttet på kommunene – kortere og spisset RUP Lettere å sette seg inn i hva RUP innebærer.
1 Hvilke konsekvenser vil nordområdesatsingen ha på regjeringens distrikts- og regionalpolitikk ? Nordlandskonferansen 2007 Bodø 17. januar Kommunal-og.
Sammen skal vi bygge Nordre Follo kommune
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
Trysil- Utfordringer og muligheter.
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Kamp eller samarbeid?.
Grenseregionalt Forum 2017
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
utfordringer i en ny region
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Sammen for livet eller et liv i samkommunen
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Prioriterte mål i kommunalt og fylkeskommunalt planarbeid
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Utskrift av presentasjonen:

Kommunereform K2

Hva er likt: K2 + K5? Alle skal få de tjenestene de trenger hver dag i nærområdet der de bor – Harmonisering av tjenestenivå( eks helsesøster, eldreomsorg mv) Tjenester som man trenger ofte skal kunne ytes i nærmeste kommunedelssenter – servicekontor som i dag. ( sentralisert desentralisering) Rådhuset ligger i sentrum av den nye kommunen Stedsuavhengige tjenester skal lokaliseres i de tidligere rådhus Stedsutvikling

Hva er ulikt K5 – Vil avslutte mest mulig IKS og ta over tjenestene selv med mer demokratisk kontroll spydspiss i landsdelen i utviklingen av tjenester og digitalisering( velferdsteknologi) Bedre næringsutvikling – omstilling og samarbeid med UIA Regional og Nasjonal påvirkningskraft – E39, storby Større gjennomføringsevne i større prosjekter – Søgne VGS med svømmehall Kommunedelsutvalg sikrer lokalbeslutning og høring i lokale saker K2: Må ha IKS for å klare oppgavene og må finne nye samarbeidsformer når knutepkt blir lagt ned Blir mindre synlige i landsdelen Kan ikke være ledende på utvikling av alle tjenester Mindre regional og nasjonal gjennomslagskraft Vanskeligere å få næringsutvikling vest for byen Nærhet til rådhuset og politikerne Mindre administrasjon kan gi en mer smidig organisasjon

Nye Søgne / Nye Kristiansand Samlede skatte og avgiftsnivå omtrent som før. I begge alt. Næringssatsing – regionalt i K2 – Nasjonalt og internasjonalt i K5 Like rammevilkår i regionen – kun i K5 Bedre kvalitet på tjenester – flere, bedre og mer spesialiserte solide fagmiljø og Harmonisering av tjenester Mer kan løses på nett Nærhet til tjenester som i dag Handelsssentrum på Tangvall består Miljøvennlig utvikling sikres i overordnede arealplaner Må ha en kommune som takler fremtidens utfordringer og oppgaver. Mest mulig velferd for skattebetalernes penger

Nye Søgne Nye Søgne har et lavt ambisjonsnivå: Nye Kristiansand er mer ambisiøs ifht næringsutvikling og gjennomslagskraft som storby enn Nye Søgne Blir vi utenfor og alle andre inn i ny storkommune må det satses mye for å opprettholde og utvikle næringsområder på denne siden av byen. IKS må opprettholdes eller finne nye samarbeidspartnere

Næringsutvikling i den nye kommunen

Hva er spesielt interessant for næringslivet? Hele avtalen er interessant. En ny storkommune vil være av stor betydning for det lokale næringslivet Når det gjelder temaer i avtalen er kanskje følgende mest interessante: Visjon Mål Spesielle satsingsområder

Visjon for den nye kommunen Nærhet i hverdagen – styrke for fremtiden Nye Kristiansand kommune skal gi innbyggerne, næringslivet, studenter og besøkende gode tjenester og opplevelser. Kommunen skal bestå av bærekraftige lokalsamfunn med nyskapende og kreativt nærings- og kulturliv, som gir nye Kristiansand sterk nasjonal påvirknings- og tiltrekningskraft.

K2 - Visjon for den nye kommunen Søgne for livskvalitet: stor nok til å levere – nær nok til å bry seg Fremtidens kommuner trenger kraft og handlingsrom. Den nye kommunen skal bidra til vekst og verdiskaping i samarbeid med nabokommuner. Den nye kommunen skal levere gode velferdstjenester – der folk bor – nå og i fremtiden.

Hovedmål for den nye kommunen Nærhet: Kommunen skal levere gode tjenester med høy kvalitet. Tjenester innbyggerne har behov for i hverdagen skal leveres der folk bor. Nærdemokrati: Kommunen skal sikre nærhet til de folkevalgte og invitere til bred deltakelse for befolkningen. Identitet: Kommunen skal utvikles slik at innbyggerne føler tilknytning til sitt nærmiljø og kommunen som helhet. Økonomi: Kommunen skal ha en solid økonomi som er i stand til å håndtere uforutsette hendelser. Utvikling: Kommunen skal være en drivkraft for videre utvikling på regionalt, nasjonalt og internasjonalt nivå. K2: Kommunen skal være en pådriver for videre utvikling i samarbeid med nabokommunene. Levekår: Kommunen skal sikre gode levekår for innbyggerne, tidlig innsats, forebygging og god folkehelse. Kommunen som arbeidsgiver: Kommunen skal være en attraktiv arbeidsplass.

Nyskaping, utvikling og grønn vekst (1) Nye Kristiansand vil være sterk nok til å bidra til en mer lokalstyrt regional utvikling. Kommunen skal være en drivkraft i landsdelen og være i stand til å påta seg nye og større oppgaver. Nye Kristiansand skal ha en robust økonomi som gjør det mulig å tilby mer velferd til innbyggerne og gjennomføre store løft, som de fem kommunene ikke makter hver for seg. Nye Søgne skal være en kommune som preges av korte beslutningsprosesser og en effektiv kommunal tjenesteyting. Den nye kommunen står overfor store samfunnsutfordringer. Klimautfordringen, samt stor variasjon i demografi og levekår er eksempler på utfordringer kommunen vil måtte håndtere. Tjenesteutvikling og innovasjon i offentlig sektor er en del av løsningen og et viktig virkemiddel for at kommunen kan nå sine målsettinger. Nye Kristiansand skal ta initiativ til og delta i forsknings- og innovasjonsprosjekter regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Den nye kommunen vil være bedre/godt rustet til å ivareta sikkerhet og beredskap.

Nyskaping, utvikling og grønn vekst (2) Satsingsområder Nye Kristiansand skal være en foregangskommune i arbeidet med økt digitalisering. For å møte utfordringene med en aldrende befolkning og mer komplisert sykdomsbilde, skal kommunen spesielt satse på e-helse og velferdsteknologi. Næringsutvikling skal være en prioritert oppgave, med hovedvekt på satsinger som fremmer det grønne skiftet. Kommunen skal legge til rette for næringer som utnytter lokale, fornybare naturressurser, (herunder trebaserte næringer) K2: og skaper nye arbeidsplasser. Nye Kristiansand skal være en pådriver for å skape nye arbeidsplasser. Kristiansand skal videre-utvikle næringsarealene i hele kommunen (øst og vest). Næringsområdene kan ha ulike profiler. Den nye kommunen er en del av en kompetanseregion som vil få flere virkemidler for å drive utvikling. Cultiva og kompetansefondene er eksempler på dette. Kristiansand skal være en attraktiv studentby og en viktig partner for Universitetet i Agder, med tydelige forventninger til universitetets rolle i regionen. En større kommune vil kunne bruke ressurser på markedsføring av regionen som en kompetanseregion.

Vi rigger en kommune for fremtidens utfordringer! Den nye kommunen vil være stor nok til å… være en viktig nasjonal aktør som bidra til en mer lokalstyrt regional utvikling være en pådriver for innovasjon og tjenesteutvikling - lokalt, regionalt og nasjonalt levere gode kommunale tjenester alene – uten interkommunalt samarbeid Sitat fra Geir Vinsand – mer tro på denne demokratimodellen enn Oslo-modellen. Første storbyregion som er konkrete som får nasjonal oppmerksomhet Anders Martinsen fotografer

Hvorfor sammenslåing? Aldrende befolkning Spesialiserte og kompetansekrevende tjenester Det grønne skiftet Helhetlig planlegging i felles bo- og arbeidsmarkedsregion En demokratireform! Rigger en kommune for 50 år – ikke for i morgen. Veksten i antall eldre betyr at det er et stort behov for tjenesteutvikling – vi trenger ikke bare flere varme hender Økt spesialising betyr høyere krav til spesialisering og kompetanse Kristiansandsregionen er allerede et felles bo- og arbeidsmarked – det stiller krav til helhetlig planlegging Anders Martinsen fotografer

Nyskaping og innovasjon Tilgjengelighet og nærhet til innbyggerne: Økt digitalisering på alle tjenesteområder Aldrende befolkning, e-helse og velferdsteknologi Telemedisin Innovative anskaffelser Egne forsknings- og innovasjonsprosjekter? Kjempe for forskningsmidler En kompetent kommune! Cultiva Kompetansefondene Krevende kunde for UiA Foto: NEC Corporation of America

Balansert og miljøvennlig utvikling Felles bo- og arbeidsmarked gir rom for helhetlig planlegging Utvikling av næringsarealer i østre og vestre kommunedeler Bredbånd og mobildekning Grønne datasentre og fornybare ressurser Bedre kollektivtilbud: Binde kommunedelene sammen Fremdeles rom for særpreg og ulike valg! Kommunens rolle er å være en tilrettelegger for innbyggere, næringsliv og besøkende. For å få til den gode utviklingen i regionen – nødvendig med helhetlig planlegging. Legge til rette for at folk kan leve gode liv – og velge ulikt! Det urbane livet i Kvadraturen – store tomter i Birkenes og Songdalen. Det betinger også næringsutvikling i hele kommunen – arbeidsplasser fordelt i kommunedelene. Få på plass nødvendig infrastruktur for at det er mulig å velge ulikt: Bredbånd og mobildekning i hele kommunen er en nødvendig forutsetning for balansert næringsutvikling. Naturressurser: Tre, vann og fornybar energi. Landbruk. Videreutvikle dette området – tilpasse oss det grønne skiftet. Kollektiv: Helt avgjørende! Anders Martinsen fotografer

Strategisk næringsplan for Kristiansandsregionen Overordnet mål: Kristiansandsregionen skal ha høy vekst sammenlignet med øvrige storbyregioner. Strategiske satsinger: Kompetanse Innovasjon Attraktiv storbyregion Internasjonal konkurranseevne Transport og infrastruktur Næringsarealer

Hva kan næringslivet bidra med? De neste månedene er avgjørende for om vi skal lykkes med etableringen av en ny storkommune. Vi må tydeliggjøre fordelene ved en storkommune til alle grupper av befolkningen. Næringslivet har en viktig rolle – både i K5 og K2. Dere må hjelpe oss med å synliggjøre hvorfor en større kommune er viktig og riktig for det lokale næringslivet!