L IVSYNSHUMANISMEN En ikke-religiøs oppfatning av livet og verden.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

ROLLEN TIL TROS- OG LIVSSYNSSAMFUNN NÅR DET GJELDER SPØRSMÅL SOM HOMOFILI, FAMILIEVOLD, TVANGSEKTESKAP OG KJØNNSLEMLESTELSE LDO
Arven fra Athen Humanismens hjemby.
5 Kultur.
Religionskritikk Forbanna religion!!!!!.
Religioner og livssyn i dag
Fagkurs NTpF, Hell, Stjørdal 1. juni 2007 Heidi M. Kvalvaag, forsker medisinsk sosiologi.
KJØNNSROLLER Hva er det?.
Å lykkes eller være lykkelig?
KRL Av Karina Schjølberg
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Etikk.
Noen etiske perspektiver Pensumboka: Lingås, 1999
Kapittel 16: Renessanse og reformasjoner
Religioner og livssyn i dag
Det nye Europa tar form (Del 2) Marius Vøllestad Bø vgs.
Nettverkssamling 18.november 2010 Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse.
RLE Torsdag 29. august RELIGIONER OG LIVSSYN.
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
"God bagasje på livets reise."
Likestillings- og diskrimineringsombudet 13. juni 2014
Klodens Kamp: Privat fundamentalisme kontra offentlig (globale) institusjoner Jennifer L. Bailey Førsteamanuensis Institutt for sosiologi og statsvitenskap.
Hvorfor det utvidede likestillingsbegrep – presentasjon av LDOs veiledning Av Mona Larsen-Asp underdirektør Høgskolen i Lillehammer 24. april 2008.
Tekster om tro og livssyn
Undring Tro Viten.
Spesialpedagogiske utfordringar. TV sin rolle Oppleving av at elev ikkje får tilfredstillande utbytte Oppmelding, utrgreiing VedtakOrganiseringKvardagen.
Livssynshumanismen Hva er livssyn? -Ser på livet
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
1 Kontekstuell undervisning Se: H L-K To bevegelser i samfunnet Sentripetal: Det som binder sammen. Enhet Sentrifugal: Det som splitter. Fragmentering.
Ny rammeplan for barnehagen. Konsekvensar for KRL-faget i førskulelærarutdanninga.
PPU Naturfagdidaktikk Generell innledning 11.01
Viktige hendelser i humanismens historie
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
 Verdens største solidaritetsaksjon arrangert av, med og for ungdom  Ungdom i Norge gir én dag av egen utdanning for å bidra til å gi utdanning til.
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag) lokus.no/open/samfunnsfag.
Humanetikk. Foreleser: Petter Hagen Dato:
Filosofi Vi har sett i humanismen at det også utenfor religionenes verden finnes oppfatninger av hva som er viktig i livet og hvordan vi bør leve: Kompetansemål.
I samme verden Revidert 2013 Bilde inn. Tre integrerende grep Det religiøse livet som inngang til det sentrale Etikk framhevet som et gjennomgående.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Kapittel 14: Ansette medarbeidere – del 2 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli Intervjue søkere Stille riktige spørsmål Kroppsspråk.
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
 Menneskerettigheter er rettigheter mennesker har i forhold til staten. Det er individers rettigheter og myndighetenes forpliktelser Tanke- og religionsfrihet,
HISTORIA TIL HUMANISMEN Livssynshumanismen i eit historisk perspektiv.
Livssynshumanismen.
Kap 6: Demokrati - Styreform og levesett
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Kapittel 7 Demokrati.
Menneskerettighetene - et verdig liv for alle
Livssynshumanismen.
Religion i samfunnet.
Livssynshumanismen.
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Buddhismen Av Victoria, Monica og Martine. Innhold  Livssyn og Religion  livet etter døden  Klesdrakt  Matretter  Musikk og språk.
§ 1-1. Formålet med opplæringa
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Perspektiver på retten (jf. lærebok kap. 13 og 14)
Խելացի ժամանց Կառուցողական խաղեր Ուղեղի ունակությունների բացահայտում Զարգացում.
Menneskeretter og demokrati som skolefag.
Religion og Identitet Lisa Stornes
Diskuter formålet med FN og anna internasjonalt samarbeid
- En livssynsorganisasjon
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

L IVSYNSHUMANISMEN En ikke-religiøs oppfatning av livet og verden

H UMANISME Om mennesket… Humanisme Fag om mennesket – historie, litteratur, kunst, religion, osv. Hjelpe mennesker – Røde Kors, Leger Uten Grenser, Amnesty International Humanistisk livssyn – tar utgangspunkt i mennesket Humanistisk livssyn er grunnsteinen i Livssynshumanisme

H VA ER EN IKKE - RELIGIØS OPPFATNING ? Ingen mirakler, eller overnaturlig virkelighet Ateister og agnostikere Etikken Hva skiller rett og galt? Fornuften Erfaringer Vitenskapens metoder

M ENNESKET ER VIKTIGST Meningen med livet? Darwin Mennesket har fri vilje Mennesket er i sentrum Menneskerettighetene til FN (se side 150) o Vi har ansvar for… o Medmennesker o Samfunnet o de neste generasjonene

V IKTIGE GRUNNTANKER Den gylne regel: Du skal gjøre mot andre, som du vil at andre skal gjøre mot deg Det som er godt for deg, er vanligvis det samme også for andre. Likeverd! Du skal ikke diskriminere… Kjønn Hudfarge Helsetilstand eller mental tilstand Demokrati og toleranse i samfunnet Vil tolerere all religion, men ikke fundamentalisme Tvang og ufrihet kan ikke tolereres