BEDRIFTSBESØK Rapport. Bedriftsbesøk  var klassen 2MA1 og lærer Anton Iversen på omvisning på de to offshore fartøyene ”Normand Skipper”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Riggflytt i praksis. Utfordringer og Erfaringer
Advertisements

• TRANSPORT • ENTREPRENØR • INDUSTRI Det brukervennlige vedlikeholds system for • VERKSTED.
“worst human fears”.we’re all afraid of making fools of ourselves! Speaking in public is first among Riggflytt i Praksis, Bergen Mai Solstad Utfordringer.
En vekstkraftig nasjonal næringsklynge rustet til omstilling? Arild Hervik og Oddmund Oterhals Presentasjon for Maritim Bransjeforening 26. april 2007,
Cathrine Bjune Shipping Management.
Slide 1 GAZ DE FRANCE NORGE AS Doc. No.: Gjøa – Driftsstøtte kontrakter.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
MKS MARITIME KONFERANSE 2014 Innlegg v/Siri Hatland Fraktefartøyenes Rederiforening.
Eksamenskurs og sommerskole Rådgiversamling 21. april 2016 Valgerd Mørch og Anna Skarheim.
- TIL NYTTE FOR SAMFUNNETSJØDATA SJØDATA TIL NYTTE FOR SAMFUNNET STATENS KARTVERK SJØ Herman Iversen Prosjektdirektør Statens kartverk Sjø.
Hva tenkte interessenter og brukere i 2011 Oppsummering av interessenters og brukeres behov - fra «verkstedet» på Innhavet i januar 2011 vedr E6 Mørsvikbotn.
Helge Kolstad, Østfold fylkeskommune 1 COINCO og godstransport Forslag til møtet i politisk styringsgruppe, Gøteborg 30. oktober 2009.
FORELDREMØTE 10. TRINN YOU-RÅDGIVER: Kari-Anna Ronæs Rolland (10A, 10B, 10F) Thomas Kvalvik (10C, 10D, 10E)
Reketråling: Potensiale og utfordringer Adm.dir. Audun Maråk.
FORELDREMØTE 10. TRINN YOU-RÅDGIVER: Siri Myhren Petersen (10A, 10B, 10C, 10G) Thomas Kvalvik (10D, 10E, 10F, 10G)
FEVIK Turen til Fevik  Det tok lang tid å dra dit med bil, og vi måtte ta en ferje.  Ferja tok bare en halvtime.  Her er Sebastian, Sondre og.
OSA – SEMINAR GDANSK OSA INSPEKTØR TOR LEVERSEN.
Renholdstjenester Tilbyderkonferanse 21. april 2015 Innkjøpsansvarlig: Per Kolseth Renholdsleder: Nina Marit Gaustad.
HOVEDPROSJEKT GREEN MONOTORING MASKINOVERVÅKNING FOR EN MER EFFEKTIV PROSESSVIRKSOMHET.
Norsk Oljevernforening For Operatørselskap PLANFORUTSETNINGER barriere 1 Edocs #10924 v4.
1 1 KOSTRA arbeidsgruppe IPLOS Møte SSB, 02. april 2009 Bjørn Gabrielsen, SSB.
Samferdselsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 2 Samferdselsdepartementet Reynir Johannesson, statssekretær Sandvika, På rett kurs.
Leanreisen i Bamsebo barnehage
Kjøre- og hviletid Bruk av digital fartskriver
Kjøp og bruk av pensum på papir og digitalt. Rapport juli 2017
Faglig utvikling hos sykepleierne
Formalinprosjektet ved Biologisk institutt
Fartøyvernprosjektet D/S Stord I I standsetjing starta i 1981 og gjennomført i 3 fasar: Veteranskipslaget Fjordabåten.
Norges nye seddelserie
Vurderingsboka Struktur og intensjon.
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Anita, 48 år. Flatanger (Sykehuset Namsos)
Vennskapsgruppe Onsdag 17.april 2013.
Tide Carrier 22.februar til 23.februar
Porteføljestyring – hva er det?
Ingvild Vardheim, KoRus – Sør
Foreldremøte skolestartere 2018
Mosjøen Videregående Skole
Valgfag innsats for andre
    Give a Job     8. mai 2018 Scandic Hotel Havet  Bodø 
Kvalifikasjonskrav for personell på vernet fartøy
NAV i tall og fakta 2016.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Havteknologi ved UiS
Mandag 6. mai 2013 Friluftsgruppa hadde hundesledekjøringa, Sota og Pippi gjorde en formidabel innsats med å trekke sledene...ja, nå var ikke Åshild og.
Foreldremøte, tur til Rjukan, September 2018
Fiskeriforvaltning Av Erling J. Johansen For Kommunestyret i Skjervøy
Endringer i HB R763 - mal for Elektro kontrakter med oppstart i 2017
Velkommen til førskoledager HASLE SKOLE på Brynseng
Fjerning og opphogging av offshoreinnretninger på norsk sokkel
Mona Gundersen, Molde videregående skole
Bevegelsesverb Forelesning i RUS mars 2006.
Lokale lønnsforhandlinger i Sjøsand kommune
j. Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Samling Marin-veteraner 3. desember 2010 Marinteknisk senter
Ymse om regelverksutvikling
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
NY STRUKTUR.
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Status – Tekniske alarmer
Eine og Andri på viktig oppdrag
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Tilflyttingsprosjektet i Nordland 17 og 18 september 2018
Tilpasset opplæring Kurs 5
Ballen faller Newton-læreren viser ball som faller (dette ppt-arket kan kuttes hvis unaturlig).
Hva skal skje i utv kommende skoleår
Utskrift av presentasjonen:

BEDRIFTSBESØK Rapport

Bedriftsbesøk  var klassen 2MA1 og lærer Anton Iversen på omvisning på de to offshore fartøyene ”Normand Skipper” og ”Edda Freya”.  Grunnen til bedriftsbesøket var å se hvordan forholdene er om bord på offshore fartøy og hvilken hverdag mange av oss går i møte. Under besøket fikk vi et inngående blikk i hvordan hverdagen om bord på ”Normand Skipper” og ”Edda Freya” er og hva dette krever av oss som kommende sjømenn.

”Edda Freya” Det første fartøyet vi besøkte var ”Edda Freya”, dette er et Mulitpurposed DP Vessel og går nå som Subsea Service Vessle som inne bærer at skipet driver med vedlikehold og overvåkning av undervanns konstellasjoner og rigg ”labber”. Når vi kom til kaien så ble vi møtt av 1. styrmann Ronny Tøvik, det var han som stod for omvisningen. Omvisningen startet på broen, hvor vi fikk fortalt hvilket styrings- og ror systemer som fartøyet er utstyrt med. Videre så fortalte han oss om navigasjonssystemet og gikk dypere inn på DP- systemet (Dynamisk Posisjonering) og hvordan fartøyet benytter seg av dette til sjøs.

”Edda Freya” Etter å ha gått gjennom de systemene som var på broen så bar ferden videre til dekk, hvor vi fikk innføring i redningsutstyret og hvilket utstyr som benyttes om bord og hvor det forskjellige utstyret oppbevares. Vi ble fortalt om hvordan de går frem ved en ”mann-over-bord” situasjon og hvordan de går frem når MOB- båten sjøsettes. MOB (Man Over Board) sjøsettes for å raskere kunne komme de uheldige til unnsetning siden fartøyet ikke har mulighet til å snu umiddelbart.

”Edda Freya” Etter en lang gjennomgang av redningsutstyret og dets funksjoner så ble vi introdusert for ROV’en og ROV- kontrollrommet (Remote Operated Vehicle). ”Edda Freya” er kontrahert av Statoil til å drive inspeksjoner av deres offshore konstellasjoner og disse oppgavene krever at skipet er utstyrt med en ROV, dette er for å kunne komme bedre til og se hva som foregår under havoverflaten. En ROV er en mini u-båt som blir navigert fra et kontrollrom på skipet.

”Normand Skipper” Etter omvisningen på ”Edda Freya” gikk turen videre til ”Normand Skipper” som er et Large Platform Supply Vessel (PSV). Vi ble mottatt av overstyrmann Hollingen som startet omvisningen på lastedekket til ”Normand Skipper”. Her fikk vi fortalt at skipet har verdens største lastedekk i sin kategori (PSV- fartøy) å er på hele 1220kvm. ”Normand Skipper” er et ”High Performance” fartøy som har noen av de mest avanserte laste/losse systemer som er i PSV-flåten, dette systemet blir styrt fra broen. Fartøyets lasteareal er spesial designet for frakting og leveranser av ”pipes” til Offshore industrien.

”Normand Skipper” Etter omvisningen av lastedekket, bar turen videre til kontrollrommet der vi fikk en gjennomgang av hvordan kontrollsystemet er på tanken. Videre gikk ferden opp på broen, hvor vi ble fortalt hvordan skipets laste/losse system blir styrt, samt hvilket navigasjons system som ”Normand Skipper” bruker. Vi fikk også her en god gjennomgang av hvordan de benytter seg av DP- systemet i en rekke sammenhenger. Det er Kongsberg Maritime som har utviklet både DP- systemet og navigasjonssystemet som fartøyet er utstyrt med.

Bilder

”Normand Skipper”

Lastedekket ”Normand Skipper” 1220 m2

”Edda Freya”

Raske fakta om skipene

”Normand Skipper” (PSV)  Bygd22 april 2005  Mars fart15 knop  LOA92,40m  LPP84,30m  Bredde22m  Dypgang7.20m  Dødvekt ved 7m dypgang6400 tonn  Lastekapasitet dekk4900 tonn  Dekksareal1220 m2  Dekkslengde66m

”Edda Freya” (ROV)  BygdMai 1991, Ombygd 2000 og 2002  Mars fart11 knop  LOA87,10m  LPP74,30m  Bredde17,50m  Dypgang7.30m  Dødvekt 3493 tonn  Lastekapasitet dekk2380 tonn  Dekksareal817,60 m2  Dekkslengde57m

Håvard Lillehaug For 2MA1 Odd-Inge Hoel Drågen Av 2MA1