Organisering av YFF helse og oppvekstavdelingen ved Dahlske vgs. Strandhotell Jorunn T ø nnessen Ramberg Fagkoordinator Helse- og oppvekstfag Dahlske videreg å ende skole
Alle elevene har YFF i praksis og skole … TrinnHøsten 2016Våren 2017 Vg2 helsearbeiderfag (30 elever) Uke 41 til 45 (10.okt. til 11.nov) Uke 9 – 14 (1. mars til 7. april) Elevene er i praksis onsdager, torsdager og fredager Vg1 helse- og oppvekst (60 elever) Uke 1 – 7 (3. jan. – 15. feb.) Elevene er i praksis mandager, tirsdager og onsdager Voksenopplæring vg2 helsearbeiderfag (45 elever) Uke 47 til 50 (23. nov. til 16. des.) Elevene er i praksis onsdager, torsdager og fredager. Voksenopplæring vg2 Barn- og ungdomsfag (15 elever) Uke 42 til 46 (19. okt. til 18. nov.) (16. nov. – 9. des.) Elevene er i praksis onsdager, torsdager og fredager. Yrkesfaglig fordypning skal gi elevene mulighet til å få erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter som karakteriserer de ulike yrkene innen utdanningsprogrammene.
Veiledere får tilbud om veiledersamling ved praksisstart
Oppfølging fra Dahlske vgs.: Første uka: Hilse på elev og veileder Dele ut og gå igjennom mappen Avtale videre møter Midt i perioden: Være med eleven på «oppdrag» - etterfulgt av veiledning Målsamtale med elev og veileder Mot slutten av perioden: sluttvurdering av kompetansemålene med elev og veileder… Ved behov kommer vi oftere på besøk fra skolen
Innholdet i mappen elevene har med i praksis: Formålet med YFF Tilstedeværelsesskjema ( for signatur ) Kunnskaper og ferdigheter gjennomgått på skolen Reglement og forsikringer knyttet til YFF Prosedyreliste ( for signatur ) Veiledningsdag (planlegging og refleksjonsnotat) Lokal læreplan – elevens valg av kompetansemål Underskrift av taushetsløfte Egenerklæring av MRSA og BCG ( helsevesenet ) Politiattest ( oppvekstsektoren ) Strandhotell
Kompetansemål vurdering.. Strandhotell Skolen velger 3 obligatoriske kompetansemål (fra hvert programområde) og eleven velger 4 kompetansemål ( evt. i samarbeid med lærer og praksissted ) som vurderes i praksisperioden..
Vurdering… Lokale læreplanene inneholder kompetansemål hvor eleven som del av opplæringen i yrkesfaglig fordypning skal dokumentere arbeidet underveis. Den lokale læreplanen og det dokumenterte arbeidet underveis skal være et vedlegg til elevenes kompetansebevis, og skal kunne legges fram når en lærekontrakt blir inngått. Skolen er ansvarlige for både læreplan og vurdering. Vurdering er en viktig del av læringsarbeidet. Formålet med vurderingen er: å fremme læring og utvikling å motivere til videre innsats å dokumentere elevens kompetanse underveis og ved slutten av opplæringen Kompetansemål fra vg3 (YFF) vurderes i mappeoppgaver ( samling oppgaver som utføres teoretiske eller praktisk ) før, under eller etter praksisperioden Vurdering av kompetansemål valgt ( av skole og elev ) fra vg3 i praksis LOGG føring parallelt med praksis
Vedlegg til elevenes kompetansebevis Strandhotell