Organisering av YFF helse og oppvekstavdelingen ved Dahlske vgs. Strandhotell Jorunn T ø nnessen Ramberg Fagkoordinator Helse- og oppvekstfag.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lærlingordningen På vei til læreplass Gro-Hege Stensrud Veiledningssenteret Romerike.
Advertisements

VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Eksamenskurs og sommerskole Rådgiversamling 21. april 2016 Valgerd Mørch og Anna Skarheim.
Voksenopplæring Bamble videregående skole.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Utvekslingsår i utlandet Hva er det? Hvorfor gjør man det? Hvordan gjør man det? Bør man gjøre det?
Velkommen til Foreldremøte Vg1 og Vg2 Danielsen Videregående Skole
Nord-Trøndelag fylkeskommune VEKSLINGSMODELL. Politisk styringsgrunnlag for utdanningssektoren i Nord-Trøndelag  Elever, lærlinger og lærekandidater.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Velkommen til Informasjonsmøte for foreldre OM VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn. Hvem er jeg - hvor vil jeg – hvilket valg skal jeg ta?
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2012 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Opplæringskontorets hjørne Onsdag, 18.november 2015 Opplæringskontorets hjørne Onsdag, 18.november 2015 Vårt kontor er på: Sam Eyde vgs, 4.etasje. Postadresse.
Velkommen til foreldremøte på Lundehaugen ungdomsskole.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
HELSE OG OPPVEKSTFAG UTDANNINGSVALG 10.KLASSE November 2016.
Informasjon fra rådgiver 9. trinn
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
Rådgiversamling 2.november 2016
Informasjon fra rådgiver 10. trinn
Mulighetene mot en yrkeskompetanse
Praksisbrev Torun Pedersen
FØRING AV FRAVÆR PÅ VITNEMÅLET
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2017 Rektor Merete Eskelund
Helse-og oppvekstfag Fagerlia videregående skole
Eilert Sundt videregående skole
Helse- og oppvekstfag.
Elevstatus, omvalg og forsering
Årshjul 2015/16 Vaulen Skole FAU
Yrkesfaglig fordypning
Alternative utdanningsløp
Byggfag samarbeidet skole/opplæringskontorene
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
Rådgiversamling 2. november 2016
FRA ELEV TIL LÆRLING Linda Hjertø og Gerd Skaar Johansen Formidlingskoordinatorer Narvik vgs.
Møte for foresatte 10.trinn
Overgang barneskole ungdomsskole
Studieåret dager praksis UKE 42 og 43 & 4 og 5
UTDANNINGSVALG (UTV) Totalt: 110 timer 9. trinn: 70 timer
INFORMASJON 10 KLASSE INNSØKING TIL VGS.
Fellesmøte Fellesmøte.
FORELDREMØTE 10. TRINN 26. september 2017
Rådgiversamling 8. september 2017
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
Yrkesfaglig fordypning
Utvekslingsår i utlandet
Valgfag innsats for andre
Premiering.
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
Velkommen til foreldremøte 9.trinn
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
EKSAMENSINFORMASJON VÅR 2018.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
FORELDREMØTE 10. TRINN 9.oktober 2018
Foreldremøte 10. trinn, Sofienberg
Vurdering Praksislærer gir veiledning og vurderer
Inntakskonferanse i Tromsø september 2017
Foreldremøte Midtstuen skole 6.februar 2019
INFORMASJON TIL FORELDREMØTENE I TINN
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 23. januar 2019
Læring i dag for i morgen.
Ute Lynghjem, seniorrådgiver
Nå er vi spente!.
Foreldremøte 10. trinn, Sofienberg
Hva skal skje i utv kommende skoleår
Hva skjer på 10. trinn? Høst 2019:
Toppidrett på Nydalen vgs
FORELDREMØTE 10. TRINN 17.september 2019
Utskrift av presentasjonen:

Organisering av YFF helse og oppvekstavdelingen ved Dahlske vgs. Strandhotell Jorunn T ø nnessen Ramberg Fagkoordinator Helse- og oppvekstfag Dahlske videreg å ende skole

Alle elevene har YFF i praksis og skole … TrinnHøsten 2016Våren 2017 Vg2 helsearbeiderfag (30 elever) Uke 41 til 45 (10.okt. til 11.nov) Uke 9 – 14 (1. mars til 7. april) Elevene er i praksis onsdager, torsdager og fredager Vg1 helse- og oppvekst (60 elever) Uke 1 – 7 (3. jan. – 15. feb.) Elevene er i praksis mandager, tirsdager og onsdager Voksenopplæring vg2 helsearbeiderfag (45 elever) Uke 47 til 50 (23. nov. til 16. des.) Elevene er i praksis onsdager, torsdager og fredager. Voksenopplæring vg2 Barn- og ungdomsfag (15 elever) Uke 42 til 46 (19. okt. til 18. nov.) (16. nov. – 9. des.) Elevene er i praksis onsdager, torsdager og fredager. Yrkesfaglig fordypning skal gi elevene mulighet til å få erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter som karakteriserer de ulike yrkene innen utdanningsprogrammene.

Veiledere får tilbud om veiledersamling ved praksisstart

Oppfølging fra Dahlske vgs.:  Første uka:  Hilse på elev og veileder  Dele ut og gå igjennom mappen  Avtale videre møter  Midt i perioden:  Være med eleven på «oppdrag» - etterfulgt av veiledning  Målsamtale med elev og veileder  Mot slutten av perioden:  sluttvurdering av kompetansemålene med elev og veileder… Ved behov kommer vi oftere på besøk fra skolen

Innholdet i mappen elevene har med i praksis: Formålet med YFF Tilstedeværelsesskjema ( for signatur ) Kunnskaper og ferdigheter gjennomgått på skolen Reglement og forsikringer knyttet til YFF Prosedyreliste ( for signatur ) Veiledningsdag (planlegging og refleksjonsnotat) Lokal læreplan – elevens valg av kompetansemål Underskrift av taushetsløfte Egenerklæring av MRSA og BCG ( helsevesenet ) Politiattest ( oppvekstsektoren ) Strandhotell

Kompetansemål vurdering.. Strandhotell Skolen velger 3 obligatoriske kompetansemål (fra hvert programområde) og eleven velger 4 kompetansemål ( evt. i samarbeid med lærer og praksissted ) som vurderes i praksisperioden..

Vurdering… Lokale læreplanene inneholder kompetansemål hvor eleven som del av opplæringen i yrkesfaglig fordypning skal dokumentere arbeidet underveis. Den lokale læreplanen og det dokumenterte arbeidet underveis skal være et vedlegg til elevenes kompetansebevis, og skal kunne legges fram når en lærekontrakt blir inngått. Skolen er ansvarlige for både læreplan og vurdering. Vurdering er en viktig del av læringsarbeidet. Formålet med vurderingen er: å fremme læring og utvikling å motivere til videre innsats å dokumentere elevens kompetanse underveis og ved slutten av opplæringen Kompetansemål fra vg3 (YFF) vurderes i mappeoppgaver ( samling oppgaver som utføres teoretiske eller praktisk ) før, under eller etter praksisperioden Vurdering av kompetansemål valgt ( av skole og elev ) fra vg3 i praksis LOGG føring parallelt med praksis

Vedlegg til elevenes kompetansebevis Strandhotell