Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Solrun Valen, dekan Avdeling for helse- og sosialfag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Visible Learning av John Hattie
Advertisements

”Omstilling? Har du husket det viktigste?”
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
- Hovedrolle eller birolle
Margrethe Jernes ITU-konferansen 2002: 2GO. Pedagogisk mobilitet. Oslo 17. og 18. oktober Morgensesjon - Kl Studenter fra ITU-hovedfagsforum.
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Dialog mellom Jens Garbo og Jan Sivert Jøsendal. Ledelse der kjernevirksomheten realiseres • Hva er den gode utdanningsledelse? Det er hensiktsmessig.
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Avdeling for sosionomutdanning
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Studietur New Zealand LEDELSE: Voksne skal lede seg selv og barna Gi barna trening i å lede seg selv og andre. Egenledelse. De voksne støtter det positive.
Info om pilotprosjekt Arbeidslivsrelevans i studiene (PILAR)
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
NTNU 2006 VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM KOMPETANSE- OG NETTVERKSUTVIKLINGSPROGRAM NTNU 2006.
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Fokus på utdanning UiO’s verdi og synlighet er i stor grad knyttet til kvaliteten på de kandidater vi utdanner. UiO må styrke evnen til å drive strategisk.
Utfordring: Hvordan skal fremtidens møteplasser/arrangementer for SV-studenter og virksomheter designes og kommuniseres, for å sikre engasjerte deltakere,
Ressurser og læringsmiljø i HiST sitt kvalitetssystem Fellesmøte ledelsen, SKU og LMU Kjerstin Tobiassen.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
Hvorfor studentene elsker Trondheim og NTNU, og hvordan få kjærligheten til å vare. André Almås Christiansen NTNU-student og nestleder i Norsk studentorganisasjon.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Jon Olaf Olaussen ASKU Handelshøyskolen i Trondheim 1.
Studiebarometeret 2013 Regresjonsanalyser HiST-avdelinger Utført av Norfakta på oppdrag fra HiST Basert på rådata stilt til disposisjon av NOKUT.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Senter for læring og utdanning
Omstillingsprosjekt ved vernepleierutdanninga ved HiST
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Individuell Automagisk Tilbakemelding (av skriftlig eksamen)
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Jobbmobilitet og sykefravær - Fra syk til frisk i ny jobb?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Utdanning som sprenger grenser
Strategi for Nord universitet 2020
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Barneverntjenestenes erfaringer med bruk av tolk
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Lik kvalitet i studieprogram som gjennomføres på flere studiesteder
Bra for legen – bra for pasienten
Formativ evaluering BI Stavanger
«Alle med» Skåredalen skole
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Solrun Valen, dekan Avdeling for helse- og sosialfag

Hvordan forstår vi undersøkelsen Indikator på opplevd kvalitet i utdanningen? Oppslutning og situasjon for studenten da undersøkelsen ble besvart Det vil være ulike resultater ut fra i hvilken grad studentene har oversikt over studiet Temperaturmåler

Må ses sammen med kvalitativ dialog med studentene Tillitsvalgtes tilbakemeldinger Evalueringer studenter gir på forelesninger SU og tillitsvalgte tolke studiebarometeret Tettere dialog med arbeidslivet vi utdanner til –Tilbakemelding fra tidligere studenter og deres arbeidsgivere –Utfordre til aktiv bruk av panel som gir tilbakemelding og sier noe om hva arbeidsgiver måtte lære kandidaten. –Skape klima for konstruktiv kritikk –Gjerne benytte arenaer som også har innovativ hensikt på andre måter

Tiltak for å øke nytten Motivere lærere til å oppfordre studenter til å evaluere Gjennomgå resultat i lærermøter på det enkelte program Rydde til side alle validitetsforklaringer på undersøkelsen Reflektere over hva som ligger i svarene Sammenligning med andre vi liker å sammenligne oss med Bruke undersøkelsen aktivt i kvalitetsforbedring

Arbeid med kvalitetsforbedring Pågår kontinuerlig og handler om mange ulike faktorer –Studieleders samtaler med personale –Kompetanseutvikling –Evaluering og måloppnåelse for alle medarbeidere Bringe arbeidslivets opplevelse av nyttet med utdanningen inn i avdelingen og programmene. Avstemme forventninger og realiteter Lete etter utviklingsideene som kan gro fram i miljøet. Hvem er gode medspillere? Endringsarbeid handler ofte om å utforske handlingsrom som oppleves som «lurt» for flere Utfordre studenter til å utdype hva som er bra, og som gir læringsutbytte, ikke bare en god opplevelse TTT (=ting tar tid)

Forholdet mellom innenfra og utenfra-blikk Studiebarometeret kan medvirke til realitetsorientering der innenfra-blikket er blitt for positivt Eller der innefra blikket er for kritisk Andre måleparametere – hva sier de? For meg på AHS nå: 1.Avstemme tillitsvalgte og barometerets evaluering 2.Etablere dialog mellom tidligere studenter og AHS 3.Økt tydelighet på målene HiST har til utdanning og forskning 4.Motivere til økt deltakelse i studiebarometeret