Samarbeid og medbestemmelse Samling: Godt samarbeid. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte Opplæringsmateriale.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Advertisements

Trygge organisasjoner
Fra prøving og feiling til
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
NESOs Formannskole klasse / 2014
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Tre grunnleggende elementer Lover og regler Kommunikasjon Lojalitet
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Dialog mellom Jens Garbo og Jan Sivert Jøsendal. Ledelse der kjernevirksomheten realiseres • Hva er den gode utdanningsledelse? Det er hensiktsmessig.
Lokale forhandlinger for arbeidere og funksjonærer - noen praktiske tips Advokat Thomas Scheen, BNL.
Velkommen til felles opplæring, 2008
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Medbestemmelse gjennom samarbeid Regionale kurs 2012
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Kulturvertskap Organisering Prosjektdeltagere Økonomi Innhold Målsetting Møteplan Oppgaver frem til neste samling.
Veileder for risikovurdering
CAKE En sterkere HMS-kultur
Veiledning prosjektroller
Hovedavtalen – Et rammeverk for god samhandling
Tillitsvalgtes rolle i IA-arbeidet. Likeverdige parter Arbeidsgiver og tillitsvalgt er likeverdige avtaleparter i virksomheten Medbestemmelse etter Hovedavtalen.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
YS Spekter tariffkonferanse SAMARBEID MELLOM LEDERE OG TILLITSVALGTE YS Spekter 16. januar 2008 Kari Saastad Dag Bjørnar Jonsrud Spekter YS Spekter.
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse Dilemma: Ønske om endring av stillingskategori.
Dialogverksted [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse Dilemma: Omstillingsprosess – fra god start til dårlig gjennomføring.
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Samarbeid og medbestemmelse i staten. Målgruppe: mellomledere. Arbeidshefte.
Forhandlinger Grunnopplæring del 2. Bedriftsavtalen (litt repetisjon) Enhver bedrift i Finans Norge-området skal ha en bedriftsavtale (BA) Regulerer sentrale.
Nav Østfold Samling: evaluering og læring. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte. Opplæringsmaterialet.
Fylkesmannen i Telemark Samling: Godt samarbeid med dilemma omstilling Målgruppe: øverste ledelse og tillitsvalgte.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
VELKOMMEN TIL Fellesopplæring i Hovedavtalen – Trondheim | 14.sept. 2016| Bjørn Holmli, LO-K og Karsten Langfeldt, KS.
Medarbeiderundersøkelsen 2016/2017
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse
Medarbeiderundersøkelsen 2014
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Etter pausen: Status Veien videre Forberedelser i pausen:
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Samarbeid og medbestemmelse
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
IA-arbeid i praksis Utvikling av samarbeid gjennom diskusjon, prioriteringer og handling i IA arbeidet. Velkommen til kurs i sykefraværsoppfølging Litt.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Samarbeid og medbestemmelse
Kapittel 1 SAMSPILL.
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse
Skoleutvikling B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Formativ evaluering BI Stavanger
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Velkommen Agenda: Forarbeid til Kvalitetsoppfølging 8.november 2018
Endelig kartlegging av nåsituasjon
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeid og medbestemmelse Samling: Godt samarbeid. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte Opplæringsmateriale

Mål Samlingen skal bidra til å utvikle godt samarbeid basert på avklarte rammer, god rolleforståelse og forventningsavklaringer. Tema: –roller og ansvar – ledere og tillitsvalgte –nåsituasjon – hva er nåsituasjonen knyttet til samarbeid og medbestemmelse i vår virksomhet –identifisering av bevaringsområder og forbedringsområder –arbeid med tiltak og handlingsplan

Oppgave: Godt samarbeid – roller og ansvar INDIVIDUELT 1. Hva mener du kjennetegner et godt samarbeid mellom partene? Skriv: 2. Hva mener du er ledelsens rolle og ansvar for å bidra til et godt samarbeid? Skriv: 3. Hva mener du er de tillitsvalgtes roller og ansvar for å bidra til et godt samarbeid? Skriv: Instruksjon: 1. Tenk individuelt – skriv ned noen punkter på hvert punkt (3 min) 2. Del i grupper på 4– 6 og forsøk å bli enig om noen punkter (10 min) 3. Rapportering fra hver gruppe på tavle/flippover (10 min) GRUPPE 1. Hva mener dere kjennetegner et godt samarbeid mellom partene? Skriv: 2. Hva mener dere er ledelsens rolle og ansvar for å bidra til et godt samarbeid? Skriv: 2. Hva mener dere er de tillitsvalgtes roller og ansvar for å bidra til et godt samarbeid? Skriv:

Oppsummering av innspill (skriv inn her) Kjennetegn på godt samarbeidLedelsens rolle og ansvarTillitsvalgtes roller og ansvar

Oppgave: Godt samarbeid 1. Individuelt arbeid Ta utgangspunkt i sjekklisten og gjør en vurdering av dagens samarbeid. Prioriter hva du mener vi er gode på (2 –3 styrker), og hva du synes kan være forbedringsområder for bedre samarbeid (2–3 områder). Skriv: 2. Gruppearbeid (enten på tvers blant partene eller i homogene grupper) Del og forsøk å bli enige om 2–3 styrker og 2–3 forbedringsområder. Skriv: 3. Fellesskap: Oppsummer fra diskusjonen om 2–3 styrker og 2–3 forbedringsområder. Diskuter og prioriter en styrke som dere ønsker å bevare, og ett forbedringsområde. SJEKKLISTE FOR RAMMER OG SAMHANDLING +/- Rammer: Vi har god kjennskap til aktuelt lov- og avtaleverk. Vi har faste, avtalte møtetidspunkt (et årshjul). Vi har en god sakliste som skiller mellom informasjon, drøfting og/eller forhandlingssaker. Vi mottar møtepapirer i tilstrekkelig tid på forhånd. Vi mottar møtepapirer med godt forberedte vedlegg. Vi har avklart fullmaktene og hvem som skal delta på møtene. Vi håndterer de ad hoc-sakene som dukker opp på en hensiktsmessig måte. Vi bruker sjekklister, vurderingsskjema og lignende til å behandle saker. Vi evaluerer samarbeidet. Vi jobber systematisk med å forbedre samarbeidet. Samhandling: Vi er opptatt av å bygge gode samarbeidsrelasjoner. Vi jobber målrettet, strukturert og systematisk. Vi håndterer uenighet på en god måte. Vi forstår og respekterer hverandres roller. Vi har en åpen og ærlig kommunikasjon. Vi skiller sak og person i våre diskusjoner. Vi er grunnleggende løsningsorienterte. Vi stiller oss bak beslutninger som blir tatt. Vi møter godt forberedt til møtene.

Oppgave: Identifisering og prioritering av tiltak Med utgangspunkt i det valgte bevaringsområdet og det valgte forbedringsområdet skal dere diskutere og prioritere tiltak. Del gruppen i to slik at en gruppe jobber med bevaringsområdet og en gruppe jobber med valgte forbedringsområdet. 1.Idédugnad rundt bordet om mulige tiltak for å bevare eller forbedre. 2.Gruppen diskuterer og prioriterer tiltak basert på følgende modell. 3.Tiltaket vurderes etter hvor høy effekt det vil ha, og på hvor komplisert gjennomføringen vil være. 4. Velg ut 2–3 tiltak.

Oppgave: Tiltak inn i handlingsplan Bevarings- eller forbedringsområde Valgte tiltakHva ønsker dere å oppnå? (Hva er målet?) TidsplanAnsvarlig