Av Annika N. de Leon. Masteroppgave om fagskolekompetanse  Hvorfor masteroppgave om fagskolekompetanse? Interesse Behov for fagskolekompetanse 2.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Advertisements

Risløkka kompetansesenter
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Fagskoleutdanning elektro Tilpasning til arbeidslivets behov Gunnar Visnes Norsk Teknologi GVi Norsk Teknologi.
Etikkutvalg for fagskolen
Noen utfordringer for skolene
Fast advokat Ole Henrik Wille og HR-sjef Hanne Myhre
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Der fagmiljøene møtes og kompetansen foredles Fagskolekonferanse Radisson Royal Garden Trondheim 16-17/9 Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Tirsdag 6 november kl Onsdag 7. november kl Torsdag 8. november kl Onsdag 7. november kl der foreldre.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Strategiarbeid i praksis
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Innledende betraktninger om ECVET i norsk utdannings- og kompetansekontekst Kristine Hansen, LO og Fagforbundet.
Xped-prosjektorientert undervisning Terje Samuelsen, Børre Stenseth, Håkon Tolsby Avdeling for Informasjonsteknologi Konferanse for IR og IT 2012 Innledning.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Vitensenteret i Trondheim
Veiledning av studenter
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
YOP Yrkesrettede opplæringsplaner Steigenskolen Mestringsprosjektet.
Frihet Trygghet Handlekraft Bergen Offentlig fagskole konferanse.
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Læringsutbytte i profesjonsutdanning Næringslivets syn på læringsutbytte som bærende prinsipp i et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Onsdag 30. april 2008.
111 Fagsamling Elektrofag og IKT Servicefaget Bodø 3. og 4. oktober 2013 Fagsamling for Elekrofag og IKT Servicefag Bodø 4. oktober 2013 Fagsamling Elektrofag.
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
FAGSKOLEUTDANNING.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
har vi gleden av å invitere til
har vi gleden av å invitere til
Fagskolen for byggenæringen
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
Tilrettelagt av regjeringen (både rødgrønn og blåblå) Mandat gitt av KMD Samarbeids-program for hele bygg og eiendomsnæringen (styrt av næringen) Samarbeids-program.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Bygg- og Anleggsteknikk Liker du å arbeide med hendene? Har du lyst til å jobbe med noe interessant? Vil du ha muligheten til å kunne sette spor etter.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Samarbeid REN og Høyskolen i Bergen Prosjektnavn: Fra Montør til Ingeniør Bachelorgrad i elkraftteknikk for inntil 24 studenter. Studentene er ansatte.
NHOs kompetansebarometer 2016 Hovedresultater fra 3. undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter NIFUs prosjektgruppe Espen Solberg Kristoffer.
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i uke 3, (13. til 17.januar) PRYO Sverresborg skole.
NHOs kompetansebarometer 2016 Regionale tall fra 3. undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter Pål Børing Espen Solberg Tilleggsleveranse.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Stemmer fra Gaza - Gi oss arbeid og kontakt med verden! En av Norsk Folkehjelps partnere på Gaza-stripen er General Union of Cultural Centres. GUCC gir.
Arbeid med ny tilbudsstruktur. Bygg, elektro og industri + transport fra Sercvice og samferdsel er foreslått samlet i ett program Kontor, handel og service.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Foto: Helén Eliassen Arbeidsuke på 9.trinn Elevene skal ut i arbeidspraksis i løpet av 9.skoleår. PRYO Sverresborg skole.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Markedsføring.
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
Kapittel 13 Lønn og lønnsforskjeller.
Faglig ledelse, hva er det?
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
STAVANGER OFFSHORE TEKNISKE SKOLE
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Et dypdykk i arbeidsgiverperspektivet
utfordringer i en ny region
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Kompetansebarometeret 2018
Utskrift av presentasjonen:

Av Annika N. de Leon

Masteroppgave om fagskolekompetanse  Hvorfor masteroppgave om fagskolekompetanse? Interesse Behov for fagskolekompetanse 2

Problemstilling og forskningsspørsmål  Problemstilling: ”Hvordan vurderer bedrifter særegenheten ved kompetansen til de som er utdannet fra teknisk- og maritim fagskole”  Bygg=byggentreprenør  Elektro=elektrobedrift  Teknikk og industriell produksjon=industribedrift  Dekks- og maskinoffiserutdanningen=rederi 3

Problemstilling og forskningsspørsmål  Åtte informanter med lederansvar  Forskningsspørsmål: 1) På hvilken måte er kompetansen til fagskoleutdannede relevant i forhold til bedriftens behov og hva kjennetegner kompetansen? 2) Hvordan skiller de med fagskoleutdanning seg fra de med annen utdanningsbakgrunn når det gjelder kompetanse og behov for opplæring og hvilken betydning har yrkeserfaring for kompetansen deres? 3) Hva kunne vært annerledes med kompetansen for at den skulle vært mer attraktiv 4

1) På hvilken måte er kompetansen til fagskoleutdannede relevant i forhold til bedriftens behov og hva kjennetegner kompetansen?  Hva kjennetegner kompetansen? Kompetansekombinasjon: Deres viktigste kvalifikasjon Praktisk, handlingsorientert og faglig(yrkeserfaring) Teknisk og teoretisk(fagskoleutdanningen) 5

1) På hvilken måte er kompetansen til fagskoleutdannede relevant i forhold til bedriftens behov og hva kjennetegner kompetansen?  Hvordan er kompetansen relevant? En utdanning som er relevant for yrkesfeltet(fagskoletilsynsforskriften 2013 §3-1(2). Operative mellomlederstillinger: Det er her kompetansen er verdifull. ○ Bindeledd mellom fagarbeidere og øverste prosjektleder ○ I elektrobedriften: Sterkt prosjekt- og serviceledd pga. fagskoleutdannede ○ Elektrobedriften: En prosjektleder må både kunne lede og de må kunne faget sitt 6

1) På hvilken måte er kompetansen til fagskoleutdannede relevant i forhold til bedriftens behov og hva kjennetegner kompetansen?  Fagskolen oppfyller sin lovpålagte plikt om å tilby en utdanning som er relevant for yrkesfeltet  Samsvar mellom utdanning og arbeidsliv er viktig for stabilisering av arbeidskraftkategorien  Behovet for en kombinasjonskompetanse bestående av praksis og teori er det samme nå, som det var før 7

2) Hvordan skiller de med fagskoleutdanning seg fra de med annen utdanningsbakgrunn når det gjelder kompetanse og behov for opplæring og hvilken betydning har yrkeserfaring for kompetansen deres?  Fagskoleutdannede vs. fagarbeidere ”Jeg har en her som går på fagskole nå. Han har blitt veldig opptatt av avdelingens mål og handlingsplaner. Hvor skal vi hen og hvordan skal vi nå dit. Stiller kritiske spørsmål til hvordan vi har tenkt å måle fremdrift. Og det syns jeg er veldig bra. (...). Da løfter vi jo avdelingen litt fremover da. Når det kommer en ansatt å sier, du har du tenkt på. Kan vi gjøre det sånn og sånn. Jeg syns jo det er veldig artig da”.  Utførelse og planlegging  Holdninger: ”(...) hvis folk har den rette holdningen, så skal jeg klare å lære hvem som helst opp til hva som helst” 8

2) Hvordan skiller de med fagskoleutdanning seg fra de med annen utdanningsbakgrunn når det gjelder kompetanse og behov for opplæring og hvilken betydning har yrkeserfaring for kompetansen deres?  Fagskoleutdannede vs. bachelorutdannede uten yrkeserfaring  Betydelige forskjeller ”Når de kommer og skal begynne sitt arbeid så har den som har den praktiske erfaringen helt andre forutsetninger for å se hva som er et hensiktsmessig design. Bacheloren har forutsetninger for å designe ut fra et teoretisk perspektiv, men mangler jo det perspektivet som er det praktiske med at det skal jo settes i en produksjon og det skal jo være en produksjon som er effektiv ikke sant, som den med fagskole som har praksiserfaring har forutsetninger for. For han vet at ok, jeg kan designe deg slik i teorien, men det vil jo ikke fungere i praksis når det settes i en produksjon” 9

2) Hvordan skiller de med fagskoleutdanning seg fra de med annen utdanningsbakgrunn når det gjelder kompetanse og behov for opplæring og hvilken betydning har yrkeserfaring for kompetansen deres?  Fagskoleutdannede vs. bachelorutdannede uten yrkeserfaring  Bachelor uten yrkeserfaring  Noen fordeler Men: Avhengig av fagpersoner i arbeidet sitt Flere foretrekker fagskoleutdannede 10

2) Hvordan skiller de med fagskoleutdanning seg fra de med annen utdanningsbakgrunn når det gjelder kompetanse og behov for opplæring og hvilken betydning har yrkeserfaring for kompetansen deres?  Yrkeserfaring Sterkt vektlagt av informantene Anbefaler å jobbe noen år ”Og da er det jo hans forhistorie som praktisk håndverker som er kanskje den delen vi setter mest pris på (...) og har behov for”. ”Forventningene til en prosjektleder er at han går ut til kunden, finner løsningen fra A til Å, tar tak i montører og sier at han skal utføre sånn og sånn. Du greier ikke det hvis du ikke har vært ute å skrudd vettu!”. 11

2) Hvordan skiller de med fagskoleutdanning seg fra de med annen utdanningsbakgrunn når det gjelder kompetanse og behov for opplæring og hvilken betydning har yrkeserfaring for kompetansen deres?  Yrkeserfaring Essensiell og muliggjør kompetansekombinasjonen For noen, en forutsetning for ansettelse Gir legitimitet som leder, gode til å kommunisere, kjenner bransjens sjargong, kommer lettere inn i kulturen Utvikling av ekspertkompetanse Yrkeserfaring for ledelse 12

2) Hvordan skiller de med fagskoleutdanning seg fra de med annen utdanningsbakgrunn når det gjelder kompetanse og behov for opplæring og hvilken betydning har yrkeserfaring for kompetansen deres?  Fagskoleutdannet vs. bachelorutdannet med yrkeserfaring(y-veien) Lik kompetanse Begge har samme kompetansekombinasjon Stor konkurrent til fagskoleutdanningen 2 av 8 foretrekker y-veien 6 av 8 likestiller utdanningsgruppene ”(...) i større jobber, større prosjekter, hvor du da setter krav til organisasjon og ledelse, større analytiske evner og bruk av verktøy for det. Da tenker jeg altså at (...) bacheloren er mer rusta for det. De har mye tyngre teori da”. 13

2) Hvordan skiller de med fagskoleutdanning seg fra de med annen utdanningsbakgrunn når det gjelder kompetanse og behov for opplæring og hvilken betydning har yrkeserfaring for kompetansen deres?  Fagskoleutdannet vs. bachelorutdannet med yrkeserfaring(y-veien)  Hvorfor velger bedrifter likevel å rekruttere fra fagskolen? Høyt aldersgjennomsnitt? Yrkesretting, større innsyn og påvirkning? Kan bedriftenes behov møtes bedre av fagskoleutdannede? 14

2) Hvordan skiller de med fagskoleutdanning seg fra de med annen utdanningsbakgrunn når det gjelder kompetanse og behov for opplæring og hvilken betydning har yrkeserfaring for kompetansen deres?  Opplæring En yrkesrettet utdanning(fagskoleloven 2003 §1) Kommer raskt inn i arbeidsoppgavene sine, motiverte og ivrige Trenger ikke å starte fra ”scratch” ○ ”Du får ikke en ny ingeniør eller ny teknisk fagskoleutdannet som kan lede prosjekter med en gang. De begynner kanskje som anleggslederassistenter eller prosjektlederassistenter eller får kanskje mindre oppgaver, også utvikler de seg” 15

3) Hva kunne vært annerledes med kompetansen for at den skulle vært mer attraktiv?  Utdanningen er ikke oppdatert ”Det er jo stort sett sånn mange steder da. Næringslivet sitter på tyngre teknologisk utstyr. Enten det er på IT eller maskinelt utstyr, så er det industrien som ofte sitter med formel-en modellen og det gjør ikke utdanningssystemet”. Kan dette hindre yrkesretting? Fagskoleutdannede klarer fortsatt å lære seg det de skal 16

3) Hva kunne vært annerledes med kompetansen for at den skulle vært mer attraktiv?  Svakheter Komplekse prosjekter som krever en mer formell kompetanse Teoretisk forankrede oppgaver Dokumentering og rapportering: Taus kunnskap? Arbeidsmetodikk, profesjonalitet og formalisme rundt tilbudsprosesser og kontraktoppfølging, språk, prosjektering og ledelse Ledelse og psykologi for effektive team 17

Konklusjon  Hva ER særegent med kompetansen til fagskoleutdannede fra tekniske- og maritime utdanninger? Kompetansekombinasjon Kompetansekombinasjonen gjør fagskolekompetansen relevant Yrkeserfaring er essensielt og er en styrke Svakheter innen formell kompetanse som dokumentering Svakheter innen ledelse Y-veien er en konkurrent Fagskolekompetanse er attraktivt 18

Takk for meg!   19