Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Advertisements

E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Hvordan skape en vinnerregion i samferdsel ? Innlegg på Samferdselskonferansen i Kr.sund Iver Nordseth – leder i Samferdselsutvalet i MR.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Raskere og helhetlig utbygging av E 6 Trondheimsveien Torhild Aarbergsbotten Gruppeleder Sør-Trøndelag Høyre.
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Grensekryssende jernbaneforbindelse mellom Halden og Trollhättan Problemer og utfordringer Møte med Dalslandspendel i Halden 2.juni
Innspill fra Salten Regionråd til planprogram for RTP Nordland Møte 4. mars Norsk Luftfartssenter.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Ny bro over Glomma i Fredrikstad Presentasjon av planprogram Åpent møte
Helge Kolstad, Østfold fylkeskommune 1 COINCO og godstransport Forslag til møtet i politisk styringsgruppe, Gøteborg 30. oktober 2009.
E39 Kvivsvegen Rammevilkår nr 1 – Samferdsel ? Maritim Forening søre Sunnmøre Ulstein Quality Hotell – 30. august 2007 Kvivsvegen as i samarbeid med Statens.
KVU-verksted Oppland grense - Melhus Oppdal 22. og 23. november 2010 Kjetil Strand, avdelingsdirektør Strategi, veg og transport Statens vegvesen Region.
Er det plass til større prosjekt innanfor større prosjekt i NTP ?
Tilbudskonferanse 4. juli NTP «Trafikkutviklingen på E6 mellom Trondheim og Stjørdal har ført til økt behov for utbygging til firefelts.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Forutsigbarhet, ledig kapasitet – erfaringer med forvaltningsreformen Jon Sellæg, daglig leder Røstad Anlegg Stein Gunnes, sjeføkonom MEF.
-Ein tydeleg medspelar Fylkeskommunen, kvar står vi Treffpunkt Hafast Fylkesordførar Jon Aasen.
1 Ferjefrie stamvegar/riksvegar gjennom fylket Ferdige og mulige samferdselsprosjekt i Møre og Romsdal etter tusenårsskiftet Lage Lyche.
Statsbudsjettet 2010 Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 14.okotber 2009.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
Drift og vedlikehold Kjell Bjørvig Trafikkdirektør 20.Mai 2009.
Stans krangelen om kollektivtrafikk Venstres førstekandidat Jon Gunnes er lei av all kranglingen om kollektivtrafikken i Trondheim. Han etterlyser.
Velkommen! Politisk dialogmøte 29. mars Ole Haabeth Østlandssamarbeidets leder.
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Interreg Europe - forutsetninger og erfaringer med norsk deltakelse så langt Mobiliseringskonferanse for Interreg B- og C-programer, Garderoen
Bompenger som politisk virkemiddel
Har reformen ført til større handlingsrom for fylkeskommunen - styrking av demokratiet? september 2010 Kari-Anne Opsal.
Skredsikring fra 2010 til nå
Strategikonferansen okt 2016
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
NTP Handlingsprogram /23 Høringsprosessen i Telemark v/Anne-Gro Ahnstrøm, prosjektleder NTP.
BUDSJETT 2017.
Langtidsplan og –budsjett Prinsipper og forutsetninger
Kostnadsutvikling i vegprosjekter
1. LEDERUTVIKLING Fylkesmannen ansvarlig
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Konsekvensjustert budsjett 2018 Status/utfordring
Enovas støtte til landstrøm
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
Distriktssekretær i Sogn og Fjordane Nils P Støyva
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Utredning om forbindelser mellom Østlandet og Vestlandet
Bypakkane i Møre og Romsdal Status i prosessen og prosjektoversikt
Hvordan formes samferdselen i nord
Riksvegutredningen 2015 og NTP
NTP godsanalyse - kommentarer
Kommunemøter RPBA - om RTP
Hva skjer framover – og hva vil vi som byggherre være opptatt av?
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
Næringslivets klimahandlingsplan – virkemidler for utslippsreduksjoner
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Oslopakke 3 Handlingsprogram mai 2012
Grenlandsbanen Vil gå gjennom tett utbygde områder i Skien/Porsgrunn
Kostnadsdrivere i kollektivtransporten
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
Utredningsgruppe samferdsel
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet

Økonomisk ramme må påplusses minst 45% av planramma, slik at nye vegprosjekt kan prioriteres samtidig som vedlikeholdet styrkes Møte med Statsråden

Økte rammer til fylkeskommunene Økning rammetilskudd til samferdselsformål i fylkeskommunene ◦For driftskontraktene må økningen være tilsvarende økningen på statlig vegnett ◦Etatsforslaget s 71: «Prisøkningen har vært høyere enn kompensasjonen som er gitt i de årlige rammetilskuddene til fylkeskommunene» ◦Fjerne etterslep med spesiell vekt på tunnel, bru og ferjekaier -Eget program (s 71 i etatsforslaget) Møte med Statsråden

Møte med Statsråden Kostnadsøkning kollektivtrafikk må kompenseres Sitat Etatsforslag s 72: «Fylkeskommunenes kostnader til drift av kollektivtilbudet har økt med 54 prosent siden 2005, mest på grunn av økt trafikkvolum og økte driftskostnader for kjøretøyene. Skatteinntekter og overførte statlige midler har økt med 30 prosent. Billettinntektene har økt med langt mindre» Underfinansiert kollektivtrafikk

E6 Trondheimsvegen Viktigste vegprosjektet for Trøndelagsfylkene Kontinuerlig framdrift på hele strekningen Oppland gr. – Trondheim viktig Strekningen E6, Korporals bru - Vindalsliene må prioriteres i forslaget til NTP Stortinget bevilget prosjekteringsmidler i statsbudsjettet for 2012 med sikte på anleggsstart i Avgjørende å få oppstartsbevilgning i 2013 Det må følges opp med sluttføring i første periode i NTP Strekningen er regulert og avgjørende for at bompengesøknaden for Trondheimsveien kan fullføres. Nødvendig å få inn prosjektet i første periode, , ligger kun inne i + 45 alternativet Enighet om bompengeløsning i alle kommunene Møte med Statsråden

Jernbane Fylkene støtter satsingen på IC- triangelet som prioritet 1 i utvikling av høyhastighetsnettet. Avgjørende med fler/lengere krysningsspor på Dovrebanen for å øke godskapasiteten Elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen må prioriteres i første del av planperioden Møte med Statsråden

Fylka i region Vest og Midt står bak ferjefri E39 Et eksportretta og kompetansekrevende næringsliv er avhengig gode kommunikasjoner E39 er hovedpulsåra fra Midt-Norge og nedover hele Vestlandet til Kristiansand. Vi har store behov for å oppgradere denne vegen og noen år fram i tid bør den vere ferjefri Prosjektfinansiering med gode renteordninger av E39 må vurderes Møte med Statsråden

Godstransport over på sjø og bane Staten må legge til rette for utvikling av stamnettshavnene i regionen Styrking av sjøtransportens konkurranseevne Framtidsretta rollefordeling mellom havnene Utvikling av gode logistikknutepunkt Utvikle vegnettet slik at det bidrar til optimal intermodalitet Endre avgiftsregimet for å få mer transport fra veg til sjø Redusere utslipp fra skipstrafikk Møte med Statsråden

Rassikring Store utfordringer på fylkesvegnettet For å sikre vegene våre er det nødvendig å øke rassikrings- potten – jf. krav fra nasjonal rassikringsgruppe til 2 mrd. årlig Dyrt beredskapsopplegg i forhold til rassutsatte strekninger Møte med Statsråden

Planlegging av store prosjekt 1.Teknisk-økonomisk Utredning 2.KVU (konseptvalgutredning) 3.KS1 (ekstern kvalitetsikring 1) 4.Konsekvensutredning 5.Kommunedelplan 6.Reguleringsplan 7.Finansieringsplan 8.KS2 (ekstern kvalitetsikring 2) 9.Stortingsproposisjon om bompengefinansiering 10.Byggeplan år med planlegging Regionsmøte Naf Utfordring Planleggingskapasitet og planleggingstid Stort planleggingsbehov Mange prosjekt blir ikke planavklart i tide Store mindreforbruk pga. forsinkelser Bestilling må skje tidligere Planleggingskapasitet

Andre viktige punkt for fylkeskommunene i region midt Elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen Bedre standard riksvegferjene (grunnet stor trafikkvekst) Støtter satsing på kollektivtrafikk i by (drift og investering) Fylkeskommunene bør få helhetlig ansvar for kjøp av transporttjenester Møte med Statsråden