Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Advertisements

Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Retorikk og tekstanalyse
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Fagbøker for barn Anne.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Retorikk og tekstanalyse
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Forskjeller på tale og skrift
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Hvordan skrive en god utredning?
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Essay er en skriftlig sjanger.
Framtida nå – les og forstå!
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Signatur 3.
Resonnerende tekst.
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
RAPPORT saklig og informativ
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Jørgen Kolderup Høgskolen i Vestfold. Naturfagets utfordringer tung teori dekker mange fagområder: biologi, fysikk, kjemi, astronomi og geologi krav til.
Forskning på læremidler og flerkulturelt perspektiv Tønsberg Norunn Askeland og Dagrun Skjelbred.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Kort innføring i retorikk. Hva er retorikk? Bare retorikk? (Retorisk spørsmål...) Kunsten å overtale, overbevise En tverrfaglig teori om å skape, analysere.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Forelesninga – ein tekst…. Korleis kategoriserer du tekstar?
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Studieteknikk Bison.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
«Bare bok gjør ingen klok»
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Elevoppgaver Kom godt i gang med Unibok.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Lyrikk og poetisk språk
Gjør greie for nasjonalromantiske trekk
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Kapittel 5 Argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Lærebokteksten 9. April 2008

Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende, konstaterende, fortellende, skildrende, argumenterende og/eller resonnerende,  Er den monologisk eller dialogisk, og hva betyr det for den rollen leserne/elevene er tildelt i teksten? Inviteres de til å reflektere, stille spørsmål og tenke selv, eller til å huske framstillingen og finne fram til rette og gale svar? Med andre ord: Hvilken leserrolle inviterer boka til?  Og hva kan vi si om språket? Er ordvalget velegnet, er det brukt metaforer, sammenligninger, eksempler og andre retoriske figurer?  Hvordan er sammenhengen og makrostrukturen i teksten? Er det mulig å følge tekstens resonnement, eller består den bare av opphopning av fakta?  Er det noe i teksten som egner seg til å ”behage” og ”bevege”, ikke bare ”belære”?  Hva tas for gitt i boka, og hva blir begrunnet?  Hvordan kan boka brukes av lærere og elever?  Hvilken rolle er klasseromslæreren tildelt?” (Askeland m.fl 2003:180)

Pedagogiske tekster  Lærebøker: Skrevet til bruk i undervisning (sammen med læremidler som f.eks nettsteder og dataprogrammer)  Pedagogiske tekster:  ”tekster som først og fremst brukes i undervisningssituasjoner, som skolen, men også i andre sammenhenger der hensikten er å informere og motivere. Andre funksjoner kan være å aktivisere, instruere, veilede og forklare.”

 Symmetri og assymetri mellom deltakerne  Utgangspunktet i lærebøker (senderen har mer kunnskap, makt og innflytelse enn mottakeren, og bruker denne kunnskapen til å forme en tekst som skal få mottakeren til å forstå og akseptere teksten, og kanskje også endre handlingsmønster  Monologisk og dialogisk kommunikasjon

Generelt om læreboka  Styrt av læreplanane  Har vært ”heldekkende”. Dette kan resultere i at tekstene blir korte opphopninger av fakta, uten gode eksemplifiseringer, synlige resonnementer og dialoger med leserne.  Etter 2000 har man ikke hatt en godkjenningsordning av lærebøkene  Tradisjonelle lærebøker har hatt mest suksess

Kjennetegn ved læreboka:  Layout:  Hypertekstuelle (informasjonselementene er ikke ordnet i en bestemt rekkefølge, men i et nettverk av lenker. Når man leser en hypertekst kan man velge sine egne veier gjennom stoffet (margtekster, faktabokser, illustrasjoner, diagrammer)  Multimediale

Åpne og lukkede tekster  Hvordan slutter tekstene? Hvilke spørsmål stilles?  En lukket tekst: Er argumenterende, men kommer selv fram til konklusjonen  En åpen tekst: Ønsker å skape nye spørsmål hos leseren, lar leseren finne egne svar

Fagorienterte og elevorienterte læreboktekster  Tilrettelegging kan skje med utgangspunkt i faget eller i eleven  Fagorienterte lærebøker: Knapp i formen, naken faktaframstilling og høy informasjonstetthet, lite språklig tilpasning  Elevorienterte lærebøker: Har en synlig pedagogisk tilrettelegging (eks: gjennom eksempler og konkretiseringer osv.), god språklig tilpasning (eks: direkte henvendelser til leseren)

Framstillingsform  Informative og formidling av fakta  Fortellende og skildrende  Argumenterende og forklarende

Forordene i lærebøker  Skal etablere kontakt med leseren  Hvordan blir det gjort? Synes du det fungerer?

Lærebokanalyse  På ordnivå?

 Når det gjelder tekstnivået og sammenheng i tekst?

Kilder:  Askeland m.fl Tekst i tale og skrift (særlig kap.9)  Aamotsbakken m.fl. Vurdering av læremidler med et flerkulturelt perspektiv