Foreldremøte – Vestmyra skole Høsten Innhold:  Skolebygget  Administrasjonen  Elevenes psykososiale miljø  Nasjonale prøver  Virksomhetsplanen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAU Berger Skole Barbro Nordland Johannessen, FAU leder
Advertisements

MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Januar Juletrefest FAU møte Februar Foreldrekontaktmøte / FAU møte Mars FAU møte Foreldremøte 2 April FAU møte Brukerrådsmøte Loppemarked (partallsår)
Oslo kommune Utdanningsetaten Årvoll skole FAU FAU er forkortelsen for Foreldrerådets arbeidsutvalg. Alle foreldre som har barn på skolen, er medlemmer.
Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU)
Læring gjennom arbeid, engasjement og trivsel. Dersom skolen skal fungere godt forutsettes ikke bare at elevene kjenner hverandre, men at også foreldrene.
Samarbeid mellom skole og hjem
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Nittedal 19. sept
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Nordberg skole – Den beste starten på fremtiden!
Foreldrekontaktenes rolle
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 8.september trinn
Møte med klassekontaktene
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Klassekontakter Fire foreldrekontakter på hvert trinn. Det er ønskelig at alle gruppene er representert. To foreldrekontakter er fast i Fau og to er vara.
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Vi leker, vi lærer , vi trives!!
Hva er viktig for elevers læring?
0. KLASSE – Velkommen til foreldremøte.
Velkommen til foreldremøte for 10. trinn
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
0. KLASSE – Velkommen til foreldremøte.
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
Visjon for bergensskolen: «Kompetanse for alle i mulighetens skole»
Skolestart ”Da klokka klang” Foreldremøte for foreldre/foresatte til nybegynnere høsten mai mai 2010.
Breimyra skole Velkommen til foreldremøte Vi bryr oss – læring for livet.
Foreldremøte 8. trinn Ansatte Ledelsen skoleåret : Erik Nielsen, vikarierende rektor Per Steinar Røed, avdelingsleder Kent Gunnar.
Visjon for bergensskolen: «Kompetanse for alle i mulighetens skole»
Levanger ungdomsskole og FAU inviterer til temamøte for elever og foreldre Tema fra skolen – aktuelt for hvert trinn Pause, salg av kaffe og kaker.
Skolestart ”Da klokka klang” Foreldremøte for foreldre/foresatte til nybegynnere høsten mai mai 2011.
Foreldre og skole - Forventninger -. Mål for skole/ hjem samarbeid Samarbeid skole/hjem skal bidra til størst mulig læringsutbytte for alle våre elever.
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
Velkommen til FAU Sammen skal vi: Jobbe for et godt skolemiljø Ta initiativ til sosiale aktiviteter for elevene Informere og høre alle foreldre om aktuelle.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. PROGRAM Quiz Info om klassemiljø, lekser, leksehjelp, foreldreundersøkelsen, lesediplom, utviklingssamtaler, kontakt med.
SAMARBEIDSMØTE – KONSTITUERING FAU Onsdag Vestmyra skole.
Velkommen til førskoledag på Christi Krybbe skoler
Velkommen til Foreldremøte for 9. trinn
Bli med! Barn.
Velkommen til Foreldremøte for 10. trinn
Velkommen til Foreldremøte for 8. trinn
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
ER SINE BARNS FØRSTE OG VIKTIGSTE LÆRERE
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
Rykkinn skole September 2017
01-17/18 Rektor ønsker velkommen og presentasjonsrunde
Velkommen til Apalløkka
Skøyenåsen skole Foreldremøte 9 og 10.trinn Tirsdag 5.september 2017.
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Kjære foreldre Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Velkommen til foreldremøte
Informasjon om FAU (Foreldrerådets arbeidsutvalg) og klassekontakter
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Tilhørighet, kunnskap og glede!
Samarbeidsmøte – konstituering fau
Velkommen til Foreldremøte – 7.trinn
Kurs for klassekontakter Rossabø skole
Utskrift av presentasjonen:

Foreldremøte – Vestmyra skole Høsten 2016

Innhold:  Skolebygget  Administrasjonen  Elevenes psykososiale miljø  Nasjonale prøver  Virksomhetsplanen - SKU  Leseplan  Leksehjelp  Skolemat / kosthold  Fysisk aktivitet  Skolens hjemmeside / Fronter  Fravær  Råd og utvalg

Skolebygget  – skole  Oversiktsbilde  Skolens område Skolens område  Muligheter for omvisning

Administrasjonen  Rektor, Atle Borøy  Assisterende rektor, Wenche B. Nygård  Inspektør småtrinn, Kim Annicka Hjemaas  Inspektør mellomtrinn, Harald Pedersen  Inspektør ungdomstrinn, Sylvi Henriksen  Inspektør/ IKT, Yngvar Pettersen  Rådgiver, Svend Håvard Bakken  Skolekurator, Heidi N. Pedersen  Helsesøstre, Mariell Skogen, Hege Sandslett

Elevens psykososiale miljø  Vestmyra skal gi alle elever muligheten til læring i et mobbefritt skolemiljø.  Vi har utarbeidet en tiltaksplan for elevenes psykososiale miljø. Denne finnes på skolens hjemmeside  Vestmyra skole har plan for arbeid med klassemiljøet. Denne finnes i skolens virksomhetsplan.

Nullmobbing.no

Elevenes psykososiale miljø  Hvis en eller flere elever føler seg forulempet ved krenkende ord eller handlinger uten at skolen griper inn og stopper krenkelsene, kan han/hun eller foreldrene sende en skriftlig henvendelse til skolen. Brevet bør peke på hva eleven føler seg krenket av. Skolen må fatte et enkeltvedtak når det kommer en slik henvendelse.

Krenkende atferd  Digital mobbing  Utestenging.  Andre typer sosiale arenaer.  Følge med – etterspørre – be om å få se.  Være obs ved endringer hos barn og unge – matlyst, bekledning, skifte av omgangskrets, isolering.

Nasjonale prøver  Nasjonale prøver i lesing, regning og engelsk for 5. og 8. trinn  Nasjonale prøver i lesing og regning for 9. trinn  Formålet med nasjonale prøver er å vurdere i hvilken grad skolen lykkes med å utvikle elevenes ferdigheter i lesing og regning, og i deler av faget engelsk.  Prøvene er en del av underveisvurderingen  Heim og skole må sammen motivere til innsats  Nytt i år – alle prøvene er digitale

Virksomhetsplan for Vestmyra MÅL 1:  Forbedre elevenes grunnleggende ferdigheter med fokus på lesing  Elevene skal få gode lese-og mestringsopplevelser, uavhengig av ferdighetsnivå  Elevene skal kunne forstå de fleste ordene de møter i tekstene  Elevene skal aktivt bruke lesestrategier MÅL 2:  Øke elevmedvirkningen MÅL 3:  Klasseledelse:  Utvikle klasser med godt læringsmiljø med spesielt fokus på: o struktur og regler o støttende relasjoner

Forventninger til foresatte Forventninger til foresatte:  Sørger for at eleven møter uthvilt og opplagt hver dag  Sørger for at eleven møter presis til skolen hver dag  Sørger for at eleven har med seg nødvendig utstyr, mat og drikke – og er kledd i samsvar med dagens aktiviteter og værforhold  Engasjerer seg i elevens skolearbeid og støtter opp om den undervisningen som gis  Følger opp elevens hjemmearbeid og sørger for at dette blir gjort i tråd med de frister skolen setter opp  Deltar på foreldremøter, foreldreaktiviteter og konferansetimer samt deltar i arbeidet for et godt sosialt miljø for klasse og skole  Følger opp de tiltak som avtales mellom skole og hjem  Gir skole tilbakemelding om forhold som er av betydning og gir skriftlig melding om fravær  Støtter opp om skolens mål og omtaler skolen positivt

SKU – Skolebasert kompetanseutvikling  Skolen jobber aktivt med læring om motivasjon. Vi satser på et felles løft gjennom skolebasert kompetanseutvikling og utviklingsarbeid spesielt i forhold til klasseledelse og lesing.  Vi er med i Ungdomstrinn i Utvikling.  Alle klasser fra trinn skal ha stasjonsundervisning.

Leseplan  Plan for språk - og leseopplæring i Fauske kommune – «Lesing er alle fags mor».  Digital versjon.  Foreldrebrosjyre – 1.-4.trinn  Lesekvart – også heime

Foresattes betydning  «Forskning viser en klar sammenheng mellom leseaktivitet i hjemmet i tidlig alder og resultater i lesing blant 10-åringer. Høytlesing styrker forståelsen for sammenhengen mellom talespråk og trykt tekst. De som blir lest for, kan mer av det akademiske språket. Derfor blir de flinkere. Gode lesere skapes hjemme!» Sitat fra leseplanen

Leksehjelp  Tilbud fra trinn  For trinn på 6A sitt klasserom  For trinn på 9A sitt klasserom  Tirsdager og onsdager fra

Skolemat / kosthold  Vestmyra skole arbeider for at alle elevene skal ha med seg matpakke.  Minimum 20 minutters matpause  Abonnementsordning på frukt og melk: skolemelk.no / skolefrukt.no skolemelk.noskolefrukt.no  Viktig – husk frokost!

Innemiljø  Mobilfri skole  Innesko  Yttertøy i elevskap

Fysisk aktivitet  Satsningsområde for kommunen.  Minimum 45 minutter i uken.  Dette kommer i tillegg til kroppsøvingsfag.  Trafikksikkerhet.

Skolens hjemmeside / Fronter   Informasjonskanaler – skole –heim

Fravær  Fravær – vitnemål  Fokusområde i kommunen  Fritak – inntil 10 dager i året – etter søknad – skjema for fritak ligger på skolens hjemmeside.  Sammenheng – faglig utvikling – fravær – vurdering.  Permisjon:  Kan gis inntil 2 uker etter søknad til rektor.  Ved fravær ut over 2 uker må eleven skrives ut av skolen.

Råd og utvalg  FAU: Alle foreldre som har barn i skolen, er medlemmer av skolens foreldreråd. Foreldrerådet velger et arbeidsutvalg (FAU) som er foreldrestemmen overfor skolen. FAU skal blant annet sikre reell medvirkning fra foreldre og ha medansvar for at elevenes læringsmiljø er trygt og godt. Første FAU møte:  SMU: Hensikten med skolemiljøutvalget er å sikre at skolen har et systematisk arbeid for et godt skolemiljø. SMU skal være et rådgivende organ for skolen i saker knyttet til dette. Elevene, foreldrene, skolen, ansatte i skolen og en representant fra kommunen skal være representert.  SU: Samarbeidsutvalget (SU) er skolens øverste rådgivende organ og her er alle partene i skolen representert: elever, foreldre, undervisningspersonalet, andre tilsatte og to representanter fra kommunen, hvor rektor skal være den ene. SU har rett til å uttale seg i alle saker som gjelder skolen.

Valg av klassekontakter