Teknologi og samfunn 1 Interessenter – hvem er interessenter til et prosjekt? Hvem er prosjekts primære kunde hva er formålet med prosjektet og hvem er.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Kunden som med-designer
Møte med Levanger kommune Møte Levanger kommune 26. januar 2009 Arne U. Hoff Interessentanalyse Levanger Havn 2006.
Fra prøving og feiling til
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Beslutningsområde Hva skal scenariene brukes til? Hva kan gjøres for å bidra til at petroleumsvirksomhet i Norge i 2015 fremdeles er en foregangsnæring.
Samfunnskunnskap - Makt
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
<PROSJEKT NAVN OG NR.> <DATO>
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Sosiologi i barnehagen
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Velkommen til temadag! Litt om Norsk senter for prosjektledelse
Eksperiment for TDT25 Tor Stålhane.
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
RELASJONER, NETTVERK OG STRUKTURER
Planlegging og styring
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
Software Requirements Elicitation
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom å levere et verdifullt, kjørende system tidlig og kontinuerlig.
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Definere og velge hovedmål og delmål
SWOT-analyse.
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Vi ønsker at Drammen Taxi skal kjennetegnes med: Service i alle ledd Smil og humør Tilgjengelighet/ Tilstedeværelse Løsnings- orientering Nyskapning og.
Lederstil og Motivasjon.
Prosjektavslutning og sluttrapport
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
PROSJEKTSELEKSJON OG RESULTATMÅLING NORGES FORSKNINGSRÅD INDUSTRI OG ENERGI Presentasjon på EVA IX 11. – 12- sept. -03.
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
BIBLIOTEKSTRATEGI FOR BUSKERUD BLI KJENT MED FYLKESBIBLIOTEKET, 15. JANUAR 2015.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Consuming digital adventure- oriented media in everyday life: contents and contexts.
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Aggresjon.
Risiko og usikkerhet i prosjekter Bjørn Johs. Kolltveit.
Hva er politikk? Politikk (gr. Politikos): det angår byen. Fordeling av goder og byrder i et samfunn (ved bruk av makt) Det er politikk i alt vi gjør,
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Kommunikasjon med kunder og team Kurs for Arkitektbedriftene 23. april 2015.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
VEILEDNING – RISIKOVURDERINGER
Tema: Bedriftsutvikling 1.3. Organisasjonsutvikling
Nytt i ny utgave av standarden for ledelsessystem for miljø: NS EN ISO 14001;2015 Resertifisering i 2017 av Kiwa TI AS Møte klinikkenes miljøkoordinatorer.
Oslo kommunes erfaring med tilvisningsavtaler
Identifisere behov – og etablere krav
Forretningsprosjektplan
Ressursfokus vs mangelfokus
Bryr du deg om Sellebakk?
Kapittel 1 SAMSPILL.
Følgeevaluering av Innherred Samkommune
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Kapittel 15 Public goods 1.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
«Den gode timen på Saltvern»
VERDENS BESTE VERTSKAP
Roller.
Personlig utvikling. En 7-trinns modell
Ledelse VÆRE ROLLEMODELL SETTE RETNING ENGASJERE GJENNOMFØRE Forstå
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Effektiv klimakommunikasjon – Trender og fakta 2018
Utskrift av presentasjonen:

Teknologi og samfunn 1 Interessenter – hvem er interessenter til et prosjekt? Hvem er prosjekts primære kunde hva er formålet med prosjektet og hvem er opptatt av at effekten/ideen/behovet utløses? Hvilke eksterne aktører må prosjektet forholde seg til? Hvilke interne interessenter finnes i prosjektet og hvilke strategier trenger man for å få disse til å samhandle?

Teknologi og samfunn 2 Interessentanalyse Trinn 1: Identifisering – hvem er interessenter/kunder til prosjektresultatet Trinn 2: Gruppering – hvem er primær, hvem er sekundær? Trinn 3: Rolleavklaring – hva slags rolle har interessenten i prosjektet? Trinn 4: Effekten av å gjennomføre prosjektet? Trinn 5: Vurder konsekvenser av analysen for prosjektets videre utvikling.

Teknologi og samfunn 3 Enkel teknikk for interessentanalyse Hvordan identifisere kunder ? Hvilke behov, krav og forventninger har prosjektets kunder ?

Teknologi og samfunn 4 Hvem er prosjektets kunde ? Prosjekt X Hvilke behov/krav/forventninger har prosjektets kunde(r) ? Kunde Metode: Brainstorming Kunde Behov/krav/forventninger

Teknologi og samfunn 5 Eksempel – Gjøvik skoler

Teknologi og samfunn 6 Hvem er prosjektets kunder- Primær/Sekundær ?

Teknologi og samfunn 7 Hva skal til for å tilfredsstille prosjektets kunde(r) ? Hvilke behov har vår(e) kunde(r) behovene bør tilfredsstilles Hvilke krav har vår(e) kunde(r ) minimums krav som må nås for at kunden(e) skal bli tilfredsstilt Hvilke forventninger har vår(e) kunde(r) forventninger som det er ønskelig at prosjektet oppnår

Teknologi og samfunn 8 Interessent analyse- rolleavklaring Hvordan vil interessenten bli påvirket av resultatmålet som prosjektet vil resulterer i Lite/nøytral/mye. Hvis interessenten skal bidra i prosjektet. Hvor stor kapasitet har interessenten til å bidra til at løsningene nåes. Ingen/liten/stor Hvor motivert er interessenten til å bidra til at resultatmål oppnåes Lav/nøytral/høy Hvilke relasjoner har interessenten til andre interessenter. Negativ/nøytral/positiv

Teknologi og samfunn 9 Interessent analyse- rolleavklaring forts Hva er interessentenes primære behov ? hvorfor ønsker interessenten prosjektet gjennomført ? hvilket primærbehov står uløst ved prosjektstart? hvilke problemer/utfordringer mener interessenten primært prosjektet skal bidra til å realisere/løse?

Teknologi og samfunn 10 Interessent analyse- rolleavklaring forts. Hva vil være de største positive effektene av å gjennomføre prosjektet for interessenten ? Hva vil være de største negative effektene av å gjennomføre prosjektet for interessenten ? Hva vil den samlede effekten av å gjennomføre prosjektet være for interessentene ?

Teknologi og samfunn 11 Maktkart – hovedstrategier MAKTMAKT HøyHøy Gjøre fornøydSamarbeide med LavLav OvervåkeInvolvere LavHøy Interesse

Teknologi og samfunn 12 Maktkart – Gjøvik skoler Fire ulike strategier Høy makt, høy interesse: dette er interessenter du bør involvere og tilfredsstille i høyeste grad. Høy makt, mindre interesse: bruk nok tid på disse slik at de føler seg informert om prosjektet, men ikke så mye at de kjeder seg over informasjonen de får. Lav makt, høy interesse: disse interessentene bør holdes informert og prosjektet bør ha en god kommunikasjon med disse slik at ingen av dem motsetter seg prosjektet. Disse interessentene kan være nyttige i detaljeringen av prosjektet. Lav makt, mindre interesserte: igjen, følg med disse interessentene, men kjed dem ikke med inngående kommunikasjon.