Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Barentssekretariatet Næringsstrategisk plattform i nord Regjeringen har i sin nordområdesatsing (NTP kap. 8.4) uttalt: I et arbeid for å utvikle.
STAVANGER REGIONEN SOM NASJONALT LOGISTIKK-KNUTEPUNKT
Universell Utforming – regional samling Gruppeoppgaver.
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
Hvordan stimulere og fasilitere næringer med utviklingspotensial?
Samfunnsmessige endringer, næringslivets utvikling og transportbehov 2020 Professor Arild Hervik Høyskolen i Molde.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
ARNE – prosjekt – faggruppe handel/grossist Målsettingen som fungerer som basis for utviklingen av regionen som logistikk- knutepunkt:  Regionen utvikles.
Havnedirektør, Bodø havn KF
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Eksempel 4: Smart transport
Regional transportplan Agder
Foto: Helén Eliassen Hva er de strategisk viktigste forskningstemaene fremover? Helge Garåsen, 10.januar 2012.
Aktørenes roller i planprosessene
Strategisk utredning om transportinfrastruktur i nordområdene
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Samarbeid Ofoten-Kiruna Tore Nysæter, leder Kiruna, 21. august 2014.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Forskningsbasert Kompetansemegling i Nordland – organisering og status Et samarbeid mellom: Nordland fylkeskommune Innovasjon Norge – Nordland Nordlandsforskning.
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Statistikk – Narvikregionen 2014 Status og utviklingstrekk.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Transportplan IHR – Bodø Transportplan Indre Helgeland Regionråd - Innspill til NTP og Regional Transportplan.
Regional satsing for mobilisering og kvalifisering S3-seminar Nordland, Anja Gjærum, Forskningsrådet.
Jernbaneforum Øst =====ØSTFOLDBANEN ===== Halden 2. juni 2014 Velkommen til representanter fra Dalslandspendel!
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Hvem er vi ? Bjørn Thorvaldsen, Kommunikasjonsrådgiver Ronny Grøtvedt, Eiendomsdirektør.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Innspill fra Salten Regionråd til planprogram for RTP Nordland Møte 4. mars Norsk Luftfartssenter.
NTP Godsanalyse Hovedrapport Medlemsmøte NFKK 28. oktober 2015.
Byregionprogrammet for Namsosregionen «Infrastruktur som grunnlag for økt samhandling og økonomisk vekst»
Hedmark fylkeskommune Presentert for UFT på høstmøtet , Trysil Hotell.
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Transportplan Nordland Hvilken form og innhold bør Transportplan for Nordland ha? 1. Planprogram – vår Transportplan – vår 2012 Formål med planarbeid.
Prosjekt Gjennomføringsplan InterCity - viktige premisser og opplegg for planarbeidet Lars Erik Nybø Jernbaneverket.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Samhandling for effektive planprosesser
NTP Handlingsprogram /23 Høringsprosessen i Telemark v/Anne-Gro Ahnstrøm, prosjektleder NTP.
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kommunikasjon – føresetnad for all bosetting og næringsutvikling.
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Kamp eller samarbeid?.
Samordningsforsøket – hva har vi lært?
Sari Wallberg, Vegdirektoratet,
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Oppsummering 02.september 2016
NTP prosessen og samarbeid med andre fylker
Barents transportplan gir muligheter - hva nå?
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Utviklingsprogram for byregioner
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Rullering av Regional transportplan
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Oppstartsmøte Transportplan Nordland – Innspill fra Ofoten Eystein Markusson, sekretariatsleder Bodø, OFOTENREGIONRÅ D

Ofoten leser ”ny infrastruktur i Nord” Særlig viktig er transitt av jernmalm over Narvik… ARE-toget …til Narvik terminal. Midtre Hålogaland.. en av fire petroleumsklynger. En av fire industriklynger i Narvik.. Utvinning av industrimineraler vil trolig øke… Stamflyplass er viktig for utvikling.. Økt malmutvinning i Sverige/Finland.. Markant økning av fisk på bane fra Narvik …kapasitetsforsterkning på Ofotbanen.

Viktige nasjonale korridorer Evenes er stamflyplass E10 øst-vest E6 sør-nord Ofotbanen Stamnetthavn i Narvik Nasjonal farled gjennom Tjeldsundet

Utfordringer Mangler kapasitet på Ofotbanen Standard på riksveinettet Hvordan øke regional transport på kjøl? Lokal og regional kollektivtransport oppleves ikke som tilfredsstillende

HASTER!! Viktig å finne løsning på noen umiddelbart behov slik at toget ikke går fra oss: -Hålogalandsbrua!! -flere møtespor på Ofotbanen -Flaskehalser på E6/rv Flaskehalser på E10 -Fylkesveier som hindrer

Analyser Under planlegging Samferdselsanalyse for Ofoten Ønsker oss Analyse av mulig direkterute mot mellom-Europa Utredning fergefri E6 Eksisterende Strategisk næringsplan for Ofoten KVU på E6, E10 NTP-nordområde

Noen viktige perspektiver Internasjonale handel og transport – fly, bane, båt, bil Transport regionalt Transport lokalt Miljø – lokalt og globalt Se over grensene! Hvordan utnytte eksisterende infrastruktur mer effektivt Legg traséer slik at de gir nasjonale og lokale effekter

Konsekvenser for planarbeidet Planverk for næring og transport må sees i sammenheng Nasjonalt, regionalt og lokalt Viktig å forsterke de faktiske tiltakene som er inne i NTP Viktig at fylkeskommunene etablerer lytteposter ute i fylket Viktig å lytte til brukerne og da særlig næringslivet Ikke glemme lokale behov og hensyn!

Takk for oppmerksomheten!