Sjakklærerkurs 30/11/ Mål med kurset Gi grunnleggende kunnskap om sjakk og sjakkinstruksjon for nybegynnere. Gi grunnleggende kunnskap om prosjektet,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Askøy Sjakklubb Ungdom
Advertisements

Askøy Sjakklubb Ungdom
Askøy Sjakklubb Ungdom
Askøy Sjakklubb Ungdom
Askøy Sjakklubb Ungdom
Eksamenskurs og sommerskole Rådgiversamling 21. april 2016 Valgerd Mørch og Anna Skarheim.
Sjakklærerkurs 1. Mål med kurset ▪Gi grunnleggende kunnskap om sjakk og sjakkinstruksjon for nybegynnere. ▪Gi grunnleggende kunnskap om hvordan et skolesjakklag.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi allerede for å inkludere? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Hvilke første skritt kan vi ta? 5.Avslutning.
Foreldremøte SFO høsten 2015 Onsdag den 2.september 2015.
1 MENTOR: May-Britt Hägg Professor v/ Inst. Kjemisk prosessteknologi Forskningsfelt: Gassrensing, membraner / materialteknologi Første kvinne utdannet.
Forløpsprosjektet 1 Workshop 29. april 2016: Brunpapirøvelse Forløpsprosjektet - livmorhalskreft.
ALLEMED. Agenda 1.Velkommen og mål 2.Hva gjør vi bra? 3.Hva vil vi forbedre? 4.Våre første steg 5.Hvem tar ansvar?
Velkommen til foreldremøte 9D. Innhold Nye fag for året. Bruk av hjemmesiden til 9D og informasjon om foreldreundersøkelsen. Tips: Hvordan gi tilbakemelding.
Hvordan kan vi hjelpe barna våre med matematikk?.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Fem viktigste tips Som hjelper deg med å vinne i online Bingo Innsendt av :
PRAKTISKE OPPGAVER.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Opplæring i VIP-makkerskap
Til deg som skal holde denne presentasjonen: I 2017 markerer kirkene i Norge at det er 500 år siden reformasjonen, og de har valgt Fasteaksjonen som sitt.
En verden av usikkerhet
Idretten er så stor del av identiteten min.
Meg.
Informasjon om eksamen
Gang.
Utlysning av studentoppgave
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
Hvordan forberede meg til tentamen?
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Valgfag innsats for andre
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
WeDo Milo utforsker vekt og friksjon
Sannsynlighetsregning 4
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Velkommen!.
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Velkommen – presentasjon av deg selv
DELINGSKONFERANSE 23. MAI 2018 UIS
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Sinne Kraivalee Arnesveen.
Être et avoir / Å være og ha
Introduksjon til workshop
Barnehagenorsk Samling 14
Klubbutvikling oppfølging
Steng ruteren før skolegangen ryker,- eller?
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Montessori og teknologi
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Systematisk arbeid med motivasjon
Nå er vi spente!.
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Velkommen til Foreldremøte – for dere som har 5 – åringer i barnehagen
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Pendelforsøk Hvor høyt kommer kula når den slippes?
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Tilpasset opplæring Kurs 5
Modul 3 – Intensiv opplæring
Enkel brukerveiledning
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Sjakklærerkurs 30/11/20151

2 Mål med kurset Gi grunnleggende kunnskap om sjakk og sjakkinstruksjon for nybegynnere. Gi grunnleggende kunnskap om prosjektet, sjakklederavtalen og om hvordan Skolesjakklag fungerer (SSL). Presentere en meny av sjakklærerens arbeidsredskap. Presentere et utvalg praktiske øvelser.

30/11/20153 Dagens program – før lunsj ▪Presentasjon og innledning – 45 min (09.00 – 09.45) ▪Kort presentasjonsrunde ▪Bakgrunn for prosjektet – skolesjakk og prosjektidéen ▪Hvorfor er sjakk bra for barn? ▪Sjakkmateriellet som skolene får ▪Kaffepause – 15 min (09.45 – 10.00) ▪Sjakklederavtalen & Skolesjakklag (SSL) – 20 min (10.00 – 10.20) ▪Vi lærer oss å spille sjakk – 60 min (10.20 – 11.20) ▪Presentasjon av instruksjonsmateriellet – 30 min (11.20 – 11.50) ▪Spørsmål – 10 min (11.50 – 12.00) ▪Lunsjpause – 30 min(12.00 – 12.30)

30/11/20154 Dagens program – etter lunsj ▪Litt mer om sjakkreglene, og hvordan spille sjakk – 30 min ▪Patt ▪Ørlitt om utvikling og spill i sentrum … ▪Sjakknotasjon – sjakkens «språk» (12.30 – 13.00) ▪Pedagogturneringen – 55 min(13.00 – 13.55) ▪Sette opp Berger-grupper ▪Spille tre ulike former for sjakk ▪Spørsmål – 5 min(13.55 – 14.00) ▪Utdeling av materiell(14.00 – 14.30)

30/11/20155 Bakgrunn for Skolesjakken

Skolesjakk i verden ▪EU-direktiv har i mars 2012 anbefalt at medlemsland skal bruke sjakk som pedagogisk metode i skoler. ▪Danmark driver med skolesjakk under mottoen ”Skoleskak rocks!” 250 skolesjakklubber. Fokus på ”problemområdet”. ▪New York har barn i ”Chess in the Schools”. Bare skoler i ”problemområder”. Mål å få inn flere minoritetsgrupper på college. ▪Tyrkia har 2,2 millioner barn i skolesjakk lærere har blitt utdannet til sjakkinstruktører. 30/11/20156

Historie skolesjakk i Norge ▪Tradisjon over deler av landet siden 50- og 60-tallet. Stor oppslutning på ganske mange steder ▪Første NM for folkeskolelag ble arrangert i 1957, av Norges Sjakkforbunds første Utvalg for skolesjakk ▪Arrangeres årlig KM og NM for barneskolelag og for ungdomsskolelag ▪Ca. 150 av Norges 3000 grunnskoler fikk et tilbud om sjakk før SkoleSjakken startet, mange av dem på SFO

Prosjektet SkoleSjakken ▪ Delvis inspirert av og med oversatt materiell fra svenske «Schack i skolan»: ▪«Det er lettere å lære en pedagog sjakk enn å lære en sjakkspiller pedagogikk!» -Jesper Hall (prosjektleder for Schack i skolan i Sveriges Schackförbund) 30/11/20158

SkoleSjakken ▪Ca. 100 skoler i pilotfylkene Rogaland og Sogn og Fjordane ▪Nå starter vi i Troms, Hordaland, Finnmark og Nordland 30/11/20159

Altibox Norway Chess skoleturnering 2016

Skoleturnering på Bærland skole i Rogaland

«Gevinster ved sjakk» ▪Sjakk er en inkluderende aktivitet der alle kan delta (ofte engasjement og mulighet for elever som ikke lykkes med alt mulig!) ▪Barn som spiller sjakk på skolen, utvikler: ▪konsentrasjons- og hukommelsesevnen ▪kreativiteten ▪sansen for logisk og kritisk tenkning ▪erfaring i problemløsning og visualisering ▪høflighet og respekt for hverandre 30/11/201512

Dessuten… ▪Alt skjer i lekens form! ▪Sjakk er enkelt å utøve i klasserommet! ▪En lek- og spillaktivitet uten bruk av display eller skjerm ▪Sjakk er billig! ▪Sjakk er et verdensspråk! 30/11/201513

Anne ▪«Hele havet stormar» - Jeg kan jo ikke undervise i sjakk, sa den svenske læreren bestemt. Hva skjedde? 30/11/201514

Spørsmål til det som er gjennomgått så langt? 30/11/201515

Kaffe 30/11/201516

Sjakklederavtale / Skolesjakklag (SSL) ▪Det tilbys to ulike former for avtaleinngåelse for SkoleSjakkens deltagelse. Begge avtalene har som hovedhensikt å sikre god kommunikasjon gjennom prosjektåret, ved at skolen utnevner en person som hovedkontakt overfor SkoleSjakken. ▪Sjakklederavtale ▪Skolesjakklag ▪Økonomisk smart (bl.a. oppstartstilskudd) ▪Start her og nå: Én underskrift er nok! ▪Spørsmål  Ramya Inamder (USF), tlf / 30/11/201517

Vi lærer oss å spille sjakk ▪Brettet: 64 felter fra a1 til h8 ▪Brikkene, og hvordan de flyttes og slår: Hver spiller har: Konge, dronning, to tårn, to løpere, to springere, åtte bønder ▪Hvordan et sjakkparti spilles ▪Brikkenes verdi ▪Spillets mål: Sjakk matt 30/11/201518

Vi lærer oss å spille sjakk ROKADE: «Første skritt mot et velordnet liv» -Kongen i sikkerhet og tårnet i spill: NB: Rokade er lovlig når: 1)det ikke står noen brikke mellom kongen og tårnet 2)kongen eller tårnet ikke har vært flyttet tidligere i partiet 3)Kongen ikke flytter inn i en sjakk eller over et felt som er truet Utføres da slik: - Kongen flyttes to skritt mot tårnet - Tårnet flyttes deretter over kongen, til nabofeltet på den andre siden 30/11/201519

Forvandling på åttenderaden ▪Hvis en bonde kommer fram til sisteraden, forvandles den straks til en ny offiser, i de fleste tilfellene en dronning, men mulig også tårn, løper eller springer ▪Forvandling skjer uavhengig av hvilke brikker som ellers er slått ▪Teoretisk (bare teoretisk) kan en spiller ha ni dronninger! 30/11/201520

Sjakk matt – hva er det? ▪SJAKK heter det når kongen blir truet. ▪Kongen MÅ da straks reddes unna sjakken, hvis det er mulig. ▪TRE MULIGHETER for å redde kongen unna en sjakk (tre spørsmål): ▪Kan jeg flytte kongen? ▪Kan jeg slå brikken som sjakker? ▪Kan jeg sette en brikke imellom? (imellom kongen og brikken som sjakker?) 30/11/201521

Presentasjon av instruksjonsmateriellet ▪Perm 1: ▪Et fikst ferdig opplegg til hver leksjon når du ønsker det! ▪Går rolig fram, så alle er i stand til å følge opplegget ▪Oppgaver med diplomer ▪«Ukas luring» ▪Minst 50% spilling 30/11/201522

Hvordan underviser man i sjakk? ▪Først av alt: Det er enkelt å lære bort sjakk! ▪Barn synes dette er gøy! ▪Størstedelen av tida brukes til at deltagerne er i aktivitet ▪Sjakkmateriell ▪Leksjonsperm 30/11/201523

Organisering av klasserommet ▪«Langbordet» eller annet  Bord uten forstyrrende spilling ▪Spillebord ▪Demonstrasjonsbrettet ▪Whiteboard/ tavle/ flipover 30/11/201524

Grunnkonseptet for leksjonene i permen ▪Innledning og avslutning ved «langbordet» ▪Instruksjon ved demonstrasjonsbrettet ▪Oppgaver løses ved «langbordet» ▪Partier mot hverandre spilles på spillebordene ▪Mellom partiene kan barna løse oppgaver 30/11/201525

Vi lærer oss å spille sjakk ▪Tre varianter for spilling i forhold til tidsbruk: ▪Uten tidsbegrensning – barna får spille så lenge de vil ▪Bedømming – lærer vurderer og avgjør hvordan det endte ▪Tidsbegrensning med sjakklokke (kan settes inn etter behov) 30/11/201526

Etikette – seks «sjakkregler» 1.Stille (det blir morsommere, og sjakk er et tenkespill) 2.Instruktøren bestemmer (i turneringssituasjon – Turneringsleder) 3.Ta hverandre i hånda 4.Rørt brikke må flyttes 5.Sluppet brikke må stå 6.Rydd opp etter partiet (still opp brikkene igjen, eller rydd sammen) 30/11/201527

Ressursbanken ▪Instruktørmateriell i PDF: instruksjonsperm, diplomer, forslag til spill, Bergertabeller, osv. ▪ Passord: sjakkforbundet ▪Følg gjerne bloggen vår ▪Og følg oss gjerne på FaceBook: ▪ 30/11/201528

Jenteandel ▪Mange jenter melder seg på, men mange faller også fra ▪Rollemodeller? ▪Hva vil du gjøre på din skole? 30/11/201529

Spørsmål? 30/11/201530

Lunsjpause

LITT MER SJAKK! 30/11/201532

Sjakk matt! Eller… ▪Patt ▪Når det er din tur og… ▪…kongen ikke står i sjakk ▪…kongen ikke har noen lovlige felter å gå til ▪…ingen andre trekk er mulige 30/11/201533

Oppgaver: Matt eller patt? 30/11/201534

Litt om fornuftig sjakkspilling… ▪Dette ligger nok utenom selve permen, men: Fornuftig (god) sjakkspilling starter med: -Utvikling av flere offiserer (men litt forsiktig med dronningen!) -Kamp om sentrum -I de fleste tilfeller rokade, og oftest kort rokade, kongen i sikkerhet! -Ikke spill unødvendige eller ufornuftige bondetrekk: Bøndene kan jo ikke gå tilbake! Angrip motstanderens brikker og pass på dine egne! 30/11/201535

Tips til egen sjakkleksjon ▪Fått noen gode tips i løpet av dagen? ▪Permen er fullstappet med tips. ▪Forslag: ▪Egen «sjakkbok» til elevene. (til notater og senere partier) ▪Tydelig begynnelse og slutt. ▪Minst 50% spilling. ▪Ideelt sett én del av rommet til læring og oppgaveløsing, og én del til spilling. ▪Sjakkhjørne med et brett oppstilt (SFO?). Ukas luring henges opp her. ▪Lagmatch mot en annen skole i slutten av terminen. ▪Utesjakk. 30/11/201536

Pedagogturneringen ▪Vi skal lære å sette opp en liten Berger-turnering. ▪Vi skal spille tre ulike former for sjakk. ▪«Springeren spiser» ▪«Rot i rekkene» ▪Vanlig sjakk (med eventuell bedømming) ▪Vi skal få en innføring i sjakknotasjon – «sjakkens språk». ▪Tips til egen sjakkleksjon. 30/11/201537

Bergerturnering ▪«Alle-mot-alle» ▪«3, 2, 1»- poengsystem 30/11/201538

Sjakknotasjon – «sjakkens språk» ▪Noterte partier kan bli gjennomgått og lært mye av! ▪Notering: Forbokstav på brikken som flyttes + feltet som brikken flytter til. ▪Unntak: For bonden skriver vi KUN feltet den flytter til. ▪Slag skrives med x (For eksempel Txb5 betyr at et tårn slår brikken som står på b5) ▪Kort rokade skrives: 0-0 ▪Lang rokade skrives: /11/201539

«Peters hjul» Lagsjakk med bytte av motspillere 30/11/201540

SkoleSjakken-teamet 30/11/201541

Avsluttende spørsmål? 30/11/201542