Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertIne Nesse Endret for 7 år siden
1
Sjakklærerkurs 1
2
Mål med kurset ▪Gi grunnleggende kunnskap om sjakk og sjakkinstruksjon for nybegynnere. ▪Gi grunnleggende kunnskap om hvordan et skolesjakklag fungerer (SSL). ▪Presentere en meny av sjakkinstruktørens arbeidsredskap. ▪Presentere instruksjonsmaterialet. ▪Presentere et utvalg praktiske øvelser. 2
3
Dagens program – før lunsj ▪Presentasjon – 50 min (09.00 – 09.50) ▪Bakgrunn for prosjektet – prosjektidéen ▪Hvorfor er sjakk bra for barn? ▪Hvordan oppretter man et skolesjakklag ▪Hvordan underviser man i sjakk? ▪Kaffe – 10 min (09.50 – 10.00) ▪Vi lærer oss å spille sjakk – 50 min (10.00 – 10.50) ▪Presentasjon av instruksjonsmaterialet – 30 min (10.50 – 11.20) ▪Spørsmål – 10 min (11.20 – 11.30) ▪Lunsj – 60 min(11.30 – 12.30) 3
4
Dagens program – etter lunsj ▪SkoleSjakkLag (SSL) – 5 min(12.30 – 12.35) ▪Sjakkmatt – hva er det? – 25 min(12.35 – 13.00) ▪Sjakk – et sosialt spill – 15 min(13.00 – 13.15) ▪Kaffe – 5 min(13.15 – 13.20) ▪Pedagogturneringen – 60 min(13.20 – 14.20) ▪Sette opp bergerturnering ▪Spille tre ulike former for sjakk ▪Sjakknotasjon – sjakkens «språk» ▪Tips til egen sjakkleksjon ▪Spørsmål – 10 min(14.20 – 14.30) 4
5
Bakgrunn for Skolesjakken 5
6
Skolesjakken ▪Ca. 150 av Norges 3000 grunnskoler tilbyr sjakk. ▪Norges Sjakkforbund kontaktet Sparebankstiftelsen DNB. ▪Læreres kommentarer fra Sverige: ▪«Vi vil ha mer sjakk!» ▪«Vi vil fortsette med sjakk på vår skole!» ▪«Sjakk er et perfekt pedagogisk verktøy!» ▪«Vi har fått et bedre klima i klasserommet!» 6
7
Sjakk som pedagogisk verktøy ▪Gir sosiale gevinster ▪Konsentrasjonsevne ▪Matematisk forståelse ▪Logisk tenking ▪Mønstergjenkjennelse ▪Fantasi ▪Leseforståelse ▪Teoretiske kunnskaper som anvendes i en praktisk situasjon ▪«Det er lettere å lære en pedagog sjakk enn å lære en sjakkspiller pedagogikk!» - Jesper Hall Sveriges Schackförbund 7
8
Dessuten… ▪Alt skjer i lekens form! ▪Sjakk er enkelt å utøve i klasserommet! ▪Sjakk er billig! 8
9
Hvordan starte skolesjakklag (SSL) ▪Start her og nå: Én underskrift er nok! ▪Alt gjøres på nett www.skolesjakken.nowww.skolesjakken.no 9
10
Hvordan underviser man i sjakk? - men først: Hvorfor? 10
11
Gevinster ved sjakk ▪Sjakk er en inkluderende aktivitet der alle kan delta ▪Barn som spiller sjakk på skolen, utvikler: ▪konsentrasjons- og hukommelsesevnen ▪kreativiteten ▪sansen for logisk og kritisk tenkning ▪kunnskap innen problemløsning og visualisering ▪matematikk-, lese- og språkferdighetene 11
12
Hvordan underviser man i sjakk? ▪Først av alt: Det er enkelt å lære bort sjakk! ▪Barn syns dette er gøy! ▪Sjakkmateriell ▪Veiledningsperm 12
13
Organisering av klasserommet ▪Langbordet Ingen spilling ▪Spillebord ▪Demonstrasjonsbrettet ▪Whiteboard/tavle 13
14
Anne ▪«Hele havet stormar» 14
15
Grunnkonseptet for leksjonene ▪Innledning og avslutning ved langbordet ▪Instruksjon ved demonstrasjonsbrettet ▪Oppgaver løses ved langbordet ▪Partier mot hverandre spilles på spillebordene ▪Mellom partiene kan barna løse oppgaver 15
16
Spørsmål til det som er gjennomgått så langt? 16
17
Kaffe 17
18
Vi lærer oss å spille sjakk ▪Tre varianter: ▪Uten begrensning – barna får spille så lenge de vil ▪Bedømming – partiet avgjøres ved poengvurdering ▪Med sjakklokke 18
19
Vi lærer oss å spille sjakk ▪Brikkenes oppstilling og gang ▪Etikette – seks «sjakkregler» ▪Hva skjer når motstanderen truer kongen min? ▪«Sjakk!» ▪(«Sjakkmatt» tar vi etter pausen) ▪Spille «Bondesjakk» 19
20
Presentasjon av instruksjonsmaterialet ▪Perm 1 ▪Det essensielle er at man har et fikst, ferdig opplegg til hver leksjon om man ønsker det! ▪Går rolig fram, så alle er i stand til å følge opplegget ▪Oppgaver med diplomer ▪«Ukas luring» ▪Minst 50% spilling 20
21
Spørsmål? 21
22
Lunsj 22
23
SkoleSjakkLag (SSL) ▪Hvordan stifter man det? ▪Økonomisk smart ▪Men husk: Det er ingen tvang! 23
24
Sjakkmatt – hva er det? ▪De tre sjakkmattspørsmålene ▪Kan jeg flytte kongen? ▪Kan jeg slå brikken som sjakker? ▪Kan jeg sette en brikke imellom kongen og brikken som sjakker? 24
25
Sjakkmatt! Eller… ▪Patt ▪Når det er din tur og… ▪…kongen ikke står i sjakk ▪…kongen ikke har noen lovlige felter å gå til ▪…ingen andre trekk er mulige 25
26
Oppgaver: Matt eller patt? 26
27
Sjakk – et sosialt spill ▪ALLE kan spille sjakk på like vilkår ▪ALLE som kan sjakkspråket kan prate med hverandre ▪Ulike former for lagsjakk kan settes opp som turneringer 27
28
Jenteandel ▪Mange jenter melder seg på, men mange faller fort fra ▪Rollemodeller ▪Hva vil du gjøre på din skole? ▪https://www.youtube.com/watch?v=ZW2xaibyao0https://www.youtube.com/watch?v=ZW2xaibyao0 28
29
Peters hjul 29
30
Pedagogturneringen ▪Vi skal lære å sette opp en Berger-turnering. ▪Vi skal spille tre ulike former for sjakk. ▪«Springeren spiser» ▪«Rot i rekkene» ▪Vanlig sjakk (med bedømming) ▪Vi skal få en innføring i sjakknotasjon – «sjakkens språk». ▪Tips til egen sjakkleksjon. 30
31
Bergerturnering ▪«Alle-mot-alle» ▪«3, 2, 1»-system 31
32
Sjakknotasjon – «sjakkens språk» ▪Gjør at man kan kommunisere på tvers av landegrensene. ▪Forbokstav på brikken + feltet brikken flytter til. ▪Unntak: For bonden skriver vi KUN feltet den flytter til. 32
33
Tips til egen sjakkleksjon ▪Fått noen tips i løpet av dagen? ▪Permen er fullstappet med tips. ▪Forslag: ▪Egen «sjakkbok» til elevene. ▪Tydelig begynnelse og slutt. ▪Minst 50% spilling. ▪Ha en del av rommet til oppgaveløsing, og en del til spilling. ▪Sjakkhjørne på SFO med et brett oppstilt. Ukas luring henges opp her. ▪Legg opp til en lagmatch mot en annen skole i slutten av terminen. ▪Utesjakk. 33
34
SkoleSjakken-teamet 34
35
Avsluttende spørsmål? 35
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.