Forum for tillitsvalgte NTF 19. april 2007 Medlemsundersøkelsene Jostein Grytten, Irene Skau
Bakgrunn (NOU 2005:11) Flertallets medlemmer foreslo: Nasjonale takster for tannbehandlingNasjonale takster for tannbehandling Etableringskontroll for tannleger i områder med høy tannlegetetthetEtableringskontroll for tannleger i områder med høy tannlegetetthet Gjennomgang av trygdens refusjonsordninger for tannbehandlingGjennomgang av trygdens refusjonsordninger for tannbehandling
Formål Innhente data om honorarer, omsetning og kostnader for privatpraktiserende allmenntannleger og spesialister i: KjeveortopediKjeveortopedi Oral kirurgiOral kirurgi ProtetikkProtetikk PeriodontiPeriodonti EndodontiEndodonti Belyse behovet for nasjonale takster (og etableringskontroll)
Praktisk gjennomføring Utarbeidet registreringsskjema – opplysninger om: Tannlegen (alder, kjønn, utdanningssted)Tannlegen (alder, kjønn, utdanningssted) Praksisen (arbeidsmengde, arbeidstid, pasientsammensetning)Praksisen (arbeidsmengde, arbeidstid, pasientsammensetning) Honorarer for relevante tjenesterHonorarer for relevante tjenester Omsetningstall og kostnader for praksisenOmsetningstall og kostnader for praksisen Undersøkelsene ble støttet av Tannlegeforeningen og spesialistforeningene Utarbeidet til sammen 7 rapporter
Deltakelse i undersøkelsene
Honorarer etter tannlegedekning - allmenntannleger Gjennomsnitt i kroner
Recallpasienter, bruttoomsetning, kostnader i praksis og beregnet næringsinntekt etter tannlegedekning – allmenntannleger Gjennomsnitt
Recallpasienter, bruttoomsetning, praksiskostnader og beregnet næringsinntekt etter tannlegens alder og kjønn - allmenntannleger Gjennomsnitt
Funn – allmenntannleger Litt høyere honorarer i sentrale strøk motsvares av tilsvarende høyere praksiskostnader per pasientbesøk Dess færre pasienter per tannlege, dess lavere næringsinntekt Liten variasjon i næringsinntekten per time ut fra konkurranseforholdene
”Kosmetisk. - I dag gis spesialister et sugerør i trygdekassen. Det er fri etableringsrett med gode trygdeordninger. Det kan føre til sentralisering og overbehandling. Man kan stille spørsmål ved om for mange får tannregulering av kosmetiske årsaker, ikke nødvendigvis av medisinske, sier Endre Dingsør.” Hentet fra: ”Regulerer tenner for 400 mill.” Aftenpostens nettutgave
Utvikling i trygdens refusjoner til kjeveortopedi Kilde: NAV
Tilgjengelighet til kjeveortopedi i henhold til geografisk område
Prosentfordelingen av kjeveortopeder ut fra antall pasienter der behandlingen ble påbegynt i 2005 fordelt etter alvorlighetsgrad
Funn - kjeveortopeder Nesten ingen økning i trygdens utgifter de siste årene Rimelig god geografisk spredning av kjeveortopeder Nesten bare behandlingstilbud til de grupper som trygden prioriterer gjennom refusjonsordningene
Geografisk fordeling av tannlegespesialister Hele populasjonen. Andeler i prosent
Timer til pasientbehandling per år - tannlegespesialister
Vurdering av pasientmengden i spesialistpraksis. Andeler i prosent
Bruttoomsetning, praksiskostnader og næringsinntekt
Konklusjon Allmenntannleger: Funnene gir begrenset støtte til faste honorarer og etableringskontrollFunnene gir begrenset støtte til faste honorarer og etableringskontroll Kjeveortopedi: Tilstrekkelig kostnadskontroll, rimelig jevn geografisk fordeling, og bare behandlingstilbud til de grupper som trygden prioriterer gjennom sine refusjonsordningerTilstrekkelig kostnadskontroll, rimelig jevn geografisk fordeling, og bare behandlingstilbud til de grupper som trygden prioriterer gjennom sine refusjonsordninger De andre spesialitetene: Ujevnt fordelt geografisk, varierende grad av allmenn/spesialistpraksis, næringsinntekten varierer mellom spesialiteteneUjevnt fordelt geografisk, varierende grad av allmenn/spesialistpraksis, næringsinntekten varierer mellom spesialitetene