LEDELSE ER FORANDRING Adm.direktør Idar Kreutzer, Finans Norge President Institute 1. september 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samfunn og økonomi Hvordan vil bankene tilpasse seg lavinflasjon?
Advertisements

Omstilling i kommunen - når er det nødvendig? - Ivar Vigdenes
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Et globalt og mobilt samfunn Filosofiske og etiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Solakonferansen, 16. september 2014.
OFFSHORE STRATEGIKONFERANSEN 2001 Er tiden moden for samarbeid på nettet ? Adm.dir Steinar Grønsand OilCamp.com The Collaborative Portal for the Oil and.
DIGITALE Hvorfra kom Big Data?
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
Siste nytt fra FNs klimapanel Aerosols in Europe samling 5/3-15 Marianne T. Lund, CICERO.
Grønn vekst Adm. dir. Idar Kreutzer, Finans Norge
HVORDAN KAN OFFENTLIGE INNKJØP VÆRE EN DRIVKRAFT FOR ET BÆREKRAFTIG NÆRINGSLIV OG SAMFUNN? ? Difi frokostseminar 17. desember 2014 Idar Kreutzer, adm.dir.
Ledelse er forandring Adm.dir. Idar Kreutzer Finans Norge.
ET DYNAMISK NÆRINGSLIV I EN VERDEN I FORANDRING Næringslivets dag i Drammen Adm.direktør Idar Kreutzer, FNO.
LIVSVITENSKAP - SAMSPILL FOR UTDANNING, INNOVASJON OG FORSKNING Adm. dir. Idar Kreutzer, Finans Norge.
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
KLOKE PENGER Idar Kreutzer, Administrerende direktør, Finans Norge Eika-seminar
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
® MonikaKorra.org Copyright © All rights reserved. ® DET HANDLER OM Å BESTEMME SEG Monika Kørra.
@2003 Anita Krohn Thrane. Alle rettigheter reservert Neste generasjons styrerom Den Nasjonale Styredagen 2003 Anita Krohn Thrane.
Kunnskap og attraktivitet Saltstraumen 6. og 7. november 2008 Edel Storelvmo Regiondirektør NHO Nordland.
Resultater og mål for energiforskningen i Norge Status på Stratos, 7. September 2011 Arvid Hallén, Norges forskningsråd.
1 Klimapsykologi – hvorfor det er så vanskelig å gjøre det riktige Christian A. Klöckner.
Motivasjon og Selvutvikling
FNs bærekraftsmål: Næringslivets muligheter og ansvar
Digitalisering og finansnæringen
Digitalisering & finans
Effektiv undervisning
Benchmarking som kilde til forbedring
Terje Aven Universitetet i Stavanger
Find Fraud B4 it Finds You!
Kan investeringer som gjør verden bedre også gi bedre avkastning?
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Hvor står og går finansnæringen, og hvem bestemmer retningen?
Status Biotek 2012-prosessen Ny bioteknologisatsing fra 2012.
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Finansnæringen og den digitale revolusjon 2.0
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Økonomiske forutsetninger
CAMPAIGNING From vision to action.
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
Your Life Cycle Partner in air compressor system solution
Regjeringen vil at Norge skal være et av de mest innovative landene i Europa NTNU - en drivkraft for omstilling, bærekraftig innovasjon og utvikling av.
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
BIOTOUR åpent dialogseminar Trysil 25. oktober, 2017
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
Kompetansebehovet i finansnæringen
Står kolonialen igjen på perrongen?
IT-klynge Odd Torland Nasjonal IT-klynge.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Chapter 13: Corporate Strategy, FDI and Political Risk
Bærum inviterer Bærum 2035 Tenke langt – handle nå 22.August 2018
NRK Norges viktigste kilde
Nasjonal Innovasjonscamp 2017
Å være ute en vinternatt – på søk etter noen som trenger deg
Trends in the norwegian energy sector:
Finansnæringen - samfunnets blodomløp
Inspirasjon og ledelse
Kunnskapsgrunnlag (kap. 4 og 5.5)
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kunnskapsbasert vekst: globale trender – lokale markeder
INMA Performance Awards
Samfunnsutfordringer globalt og lokalt
Tverrfaglige tema.
ROTARY CONNECTS THE WORLD
Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.
Program for administrativ forbedring og digitalisering
- Endelig forslag til ønsketsituasjon
Utskrift av presentasjonen:

LEDELSE ER FORANDRING Adm.direktør Idar Kreutzer, Finans Norge President Institute 1. september 2015

2 To improve is to change; to be perfect is to change often

Drivere for endring: 1.Digitalisering 2.Bærekraft 3.Demografi 4.Globalisering 3

Kundene ønsker enkelhet One-click-buy Fjerner fordyrende ledd Kundeorienterte løsninger Setter ny standard i bransjen Innovasjon 5

Ny teknologi tas raskere i bruk 6 Airplane

Sterk vekst for nettbaserte løsninger

Et globalt marked i endring 8

Miljø Økonomi Samfunn Bærekraftig verdiskaping 9

KRAV TIL LEDELSE

Den negative endringssirkelen Kilde: Org. psykolog B.I.Raknes 11 Endring Orientert mot fortid Se truslerAngst Fokus på sikkerhet Defensiv tenkning Reaktiv

Den positive endringssirkelen Kilde: Org. psykolog B.I.Raknes 12 Endring Orientert mot fremtid Se muligheter Energi Fokus på læring Kreativ tenkning Proaktiv

Kompetanse er mer enn kunnskap  Kunnskap  Adferd  Holdninger

Ledelse av kunnskapsmedarbeidere Oppgave Motivasjon Verdier Retning RespektFormell autoritet Kontroll Regler 14

Active disengagement Culture eats strategy for breakfast! …it is about leadership and culture 15

Forutsetninger for å gjennomføre en vellykket endringsprosess 16 Eierskap Aksept Forståelse Kjennskap

17 The fundamental risk “There are risks and costs to action. But they are far less than the long range costs of comfortable inaction”. John F. Kennedy PRESENTASJONEN KAN LASTES NED PÅ