LEDELSE ER FORANDRING Adm.direktør Idar Kreutzer, Finans Norge President Institute 1. september 2015
2 To improve is to change; to be perfect is to change often
Drivere for endring: 1.Digitalisering 2.Bærekraft 3.Demografi 4.Globalisering 3
Kundene ønsker enkelhet One-click-buy Fjerner fordyrende ledd Kundeorienterte løsninger Setter ny standard i bransjen Innovasjon 5
Ny teknologi tas raskere i bruk 6 Airplane
Sterk vekst for nettbaserte løsninger
Et globalt marked i endring 8
Miljø Økonomi Samfunn Bærekraftig verdiskaping 9
KRAV TIL LEDELSE
Den negative endringssirkelen Kilde: Org. psykolog B.I.Raknes 11 Endring Orientert mot fortid Se truslerAngst Fokus på sikkerhet Defensiv tenkning Reaktiv
Den positive endringssirkelen Kilde: Org. psykolog B.I.Raknes 12 Endring Orientert mot fremtid Se muligheter Energi Fokus på læring Kreativ tenkning Proaktiv
Kompetanse er mer enn kunnskap Kunnskap Adferd Holdninger
Ledelse av kunnskapsmedarbeidere Oppgave Motivasjon Verdier Retning RespektFormell autoritet Kontroll Regler 14
Active disengagement Culture eats strategy for breakfast! …it is about leadership and culture 15
Forutsetninger for å gjennomføre en vellykket endringsprosess 16 Eierskap Aksept Forståelse Kjennskap
17 The fundamental risk “There are risks and costs to action. But they are far less than the long range costs of comfortable inaction”. John F. Kennedy PRESENTASJONEN KAN LASTES NED PÅ