Foto: Scanpix P for plass. Foto: Scanpix I markedsføringsfaget er plass det samme som distribusjon. Distribusjon omfatter beslutninger om hvilket strøk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Distribusjon, kanaler og logistikk
Advertisements

[Produktnavn] Markedsføringsplan
1. Innledende påstander om organisasjoner
8. Kommunikasjonsvirkemidler
Distribusjonskanaler
Markedsføringsplan Navn.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
REKLAMEFILMPROSJEKT NORSK OG MARKEDSFØRING Sundvollen
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Et kartleggings- og utviklingsprosjekt som skal avdekke om det er kjennetegn og fellestrekk ved vellykkede distriktskommuners måte å utøve sin næringsutviklingsrolle.
Vefsnakonferansen 2016 Tanker om norsk reiseliv 3. mars 2016, Gunnar Almlid.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Nærings- og fiskeridepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 1 Nærings- og fiskeridepartementet Seniorrådgiver Jan Henrik Skogen NHOs Anskaffelseskonferanse.
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010.
Regnskap og regnskapsrutiner
Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS.
Digitalisering og finansnæringen
Årets norske Leanvirksomhet
Asker velferdslab Komite Helse og omsorg
Hundetrening skole Levert av:
Topp Tre Snekkerverksted as
Firmanavn Forretningsplan.
Hvem er partnerne våre? Hvilke leverandører har vi?
UTDANNINGSVALG 10. KLASSE
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Kurs i entreprenørskap
[Produktnavn] Markedsføringsplan
Markedsføringsplan Navn.
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
(Selskapsnavn) Markedsplan
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Verdikjedeintegrasjon
Årets norske Leanvirksomhet
Topp Tre Snekkerverksted as
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
1. Innledende påstander om organisasjoner
1. Innledende påstander om organisasjoner
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Distribusjon, kanaler og logistikk
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Markedskanaler på bedriftsmarkedet
Årets norske Leanvirksomhet
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Segmentering og målgruppetenkning
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Markedsføringskanaler på bedriftsmarkedet
Firmanavn Forretningsplan.
Analyser – eksterne for valgt kategori
Posisjonering og differensiering
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Årets norske Leanvirksomhet
Årets norske Leanvirksomhet
Kurs i entreprenørskap
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Strategisk markedsføring
Verktøy til kundeklubb
Årets norske Leanvirksomhet
Kurs i entreprenørskap
Utskrift av presentasjonen:

Foto: Scanpix P for plass

Foto: Scanpix I markedsføringsfaget er plass det samme som distribusjon. Distribusjon omfatter beslutninger om hvilket strøk som passer produktene hvordan man vil plassere seg i forhold til konkurrentene hvor mange og hvilken type mellomledd man vil ha i distribusjonskanalen hvilken transportform man skal velge hvilket lagerhold som passer produktene hvilken tilgjengelighet man ønsker Tenk deg at du skal åpne en butikk som selger eksklusive merkeklær. Hva slags nabobutikker ønsker du deg, og hvorfor? Hva er plass?

Foto: Scanpix Disse beslutningene danner distribusjons- strategien til bedriften. Distribusjonsbeslutninger Distribusjonsbeslutninger handler om hva slags distribusjonskanaler en bedrift skal velge hvorvidt bedriften skal ha direkte eller indirekte distribusjon hvor lett tilgjengelig man ønsker at varene skal være

Foto: Scanpix En distribusjonskanal er veien et produkt tar fra produsent til forbruker. Veien beskrives ved hjelp av hvilken type og hvor mange mellomledd. produsent grossist detaljist Kort eller lang vei til kunden? Hva er best? Distribusjonskanaler

Foto: Scanpix Direkte distribusjon Varen går direkte fra produsent til forbruker, uten mellomledd. Indirekte distribusjon Varen går fra produsent til kunde via ett eller flere mellomledd. Diskuter fordeler og ulemper med direkte og indirekte distribusjon. Direkte og indirekte distribusjon

Foto: Scanpix Grossister er mellomhandlere som kjøper inn for videresalg til bedriftsmarkedet. De kan, men trenger ikke, spesialisere seg på ett produktområde. Detaljister er butikker som selger til forbrukere. Agenter er salgsformidlere. Kommisjonærer selger produkter for andre i sitt eget navn. Kjenner du til en detaljist som ikke spesialiserer seg innen ett produktområde? Kanalmedlemmer

Foto: Scanpix Intensiv distribusjon: Man kan få tak i produktet «overalt». Selektiv distribusjon: Man kan få tak i produktet i en del utvalgte butikker. Eksklusiv distribusjon: Man kan bare få tak i produktet i helt spesielle butikker. Finn eksempel på et produkt du mener har eksklusiv distribusjon, og et produkt som har intensiv distribusjon. Er det noe mer enn distribusjonsgraden som skiller de to produktene fra hverandre? Distribusjonsgrad

Foto: Scanpix Alle har behov for å få utført noen basisfunksjoner, som for eksempel o regnskap o markedsføring o innkjøp Man oppnår skalafordeler eller stordriftsfordeler når flere samarbeider om disse basisfunksjonene. Forklar hvordan flere butikker kan gå sammen om markedsføring. Kjedesamarbeid

Foto: Scanpix Horisontal integrasjon Butikker på samme nivå i distribusjonskjeden inngår et samarbeid eller får samme eier. Vertikal integrasjon Butikker på ulikt nivå i distribusjonskjeden inngår et samarbeid eller får samme eier. Nevn en butikk du kjenner som er horisontalt integrert. Horisontal og vertikal integrasjon

Foto: Scanpix Frivillige kjeder Et samarbeid mellom butikker under et felles navn, samtidig som hver butikk bevarer sin lokale tilknytning og sitt lokale preg. Filialforetak En gruppe detaljhandelsbedrifter som har samme eier og er underlagt en sentral ledelse og kontroll. Franchise-kjeder Et samarbeid mellom en virksomhet som låner bort et innarbeidet konsept eller varemerke til forhandlere som tar et selvstendig ansvar for drift og økonomisk resultat. Adhoc-allianser Flere aktører samarbeider om å levere et produkt, men avslutter samarbeidet når produktet er levert. Nevn et filialforetak du kjenner. Fire typer kjedesamarbeid