Konnerudmodellen «Av ungdom for ungdom» Et samarbeidsprosjekt om å skape en inkluderende og aktiv bydel for barn og unge Joakim Dokka Nordstad Konnerud.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IDRETTSLIG AKTIVITET BLANT ELEVER I VIDEREGÅENDE SKOLE
Advertisements

HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Naturfag Nasjonal digital læringsarena, Naturfag
Motivasjon.
Gutter i fokus Et Samhandlings Prosjekt Tannhelse- tjenesten
Trivselsleder AS © 2011 Brukerundersøkelse aV Trivselsprogrammet Høst 2012 (Utdrag)
MOVE IT Barn og unges kommunestyre 2013
Aktivitetsskolen Rosenholm Infohefte 2013
Hvorfor FRIBU FRIBUs visjon: ”Vi bygger åpne fellesskap der barn og unge blir sett, møter Jesus og utrustes til å leve som hans etterfølgere” FRIBU = FRIkirkens.
Brukerundersøkelse aV Nov 2012 (utvalg) Nov 2012 (utvalg)
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Rolighetsmoen barnehage
Skolens styringsform Driftsstyre FAU Klassekontakter Alle foreldrene
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Vår spennende barnehagehverdag på Rød VI OPPLEVER FIN LEK, KOSER OSS VELDIG, OG DANNER STADIG NYE VENNSKAPSBÅND PÅ RØD AVDELING. HER ER SMÅ GLIMT FRA VÅR.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
av Yocasta L. Sosa De Veisten
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Mål: Mer og bedre idrettslig aktivitet i skolehverdagen Middel: Allsidig fysisk aktivitet skal gi bedre fysisk og psykisk helse blant ungdom Prosjekttid:
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Velkommen til et nytt skoleår!
Velkommen til Vikhammer ungdomsskole!
LEKE,LÆRE,LE – sammen gjør vi det! Visjon Røyslimoen skole 2013.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Skiftetøy merket med navn
Samarbeid…! Velge grupper. Gode venner. Lærte av hverandre. Hyggelig sammen. Lettere å samarbeide på data. Bedre kjent med hverandre på fritiden. Vi diskuterte.
SMIL – styrket mestring i livet
Øystein Leiknes Nag Masteroppgave i Medieteknikk Webbasert edutainment.
S TILLER TØFFERE KRAV TIL SKOLEELEVENE Side
Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
Hasle/Lørens Fotball 5-åringer Jeg og ballen! Hasle-Løren skal lage gode fotballspillere som tar selvstendige valg! Aktivitet: 1 trening ute i uka fra.
MOT v/Sandnessjøen videregående skole. Dette er MOT: MOT er en ideell organisasjon som har livet til ungdom i sentrum MOT bevisstgjør ungdom til å ta.
God skole for barn og unge med hjelp fra barnevernet Grøtte skoles erfaringer med prosjektet.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Møte for foresatte 1.trinn IBN vår Klassemiljø – sosial kompetanse MÅL: trivsel og faglig utvikling PERSPEKTIV: nå og i framtiden (skolens visjon)
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Bli med! Barn.
Velkommen til Åmot ungdomsskole
BOGAFJELL SFO.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
UNICEF-RUNDEN UNICEF-runden er en kjempedugnad som skoleelever over hele Norge og mange andre land er med på. I 2016 var det ca påmeldte i Norge.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Hva har vi gjort i September?
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Lek og moro skal vi ha, det gjør barn og voksne glad!
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Emilios jobb som assistent
Som ble fylt med programmering
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Trivsel og godt arbeidsmiljø for elevene på skolen
Base 1 sine kurs på Aks Uke
Periodeplan for februar 2019
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Utskrift av presentasjonen:

Konnerudmodellen «Av ungdom for ungdom» Et samarbeidsprosjekt om å skape en inkluderende og aktiv bydel for barn og unge Joakim Dokka Nordstad Konnerud IL

AGENDA 1.Litt om min bakgrunn 2.Modellens oppbygning og arbeidsoppgaver 3.Videoer 4.Erfaringer 5.Spørsmålsrunde

Min bakgrunn

Modellens oppbygning og arbeidsoppgaver Hvem er med i prosjektet? Idrettskretsen Konnerud IL Vestbygda barneskole Hallermoen barneskole Konnerud barneskole Svensedammen ungdomsskole Hvordan ser arbeidsuka ut? Hva fokuserer vi på? Andre oppgaver (Aktivitetsdager, Åpen hall, aktivitetscamper, kurs, underveissamtaler)

VIDEOER FRA HVERDAGEN

ERFARINGER Elevenes tilbakemeldinger: «De liker at det er varierte opplegg, synes det er spennende med aktivitetslederne. Gleder seg til å være ute. De minste er ivrigst. Noen av de større skal være litt tøffere og ikke gi uttrykk for at ting er morsomt, men tydelig at de liker det likevel.» «Morsomt at det er flere leker på en gang.» «Jeg synes fysaken er veldig morsom og jeg gleder meg hver tirsdag. Det er fint at det ikke er det samme hver gang.» «Ungdommene er hyggelige og snille – det er ikke skummelt med ungdom.»

ERFARINGER Elevenes tilbakemeldinger: «Bra å kunne velge en aktivitet og være der hele økta, ikke så glad i stasjoner.» «Stasjoner går så fort, og man rekker ikke å lære noe nytt før man skifter.» «Lekene kan innimellom være litt barnslige". Kanskje noen kan være litt mer utfordrende?» «Morsomt at ungdommene er med, man blir kjent med de. Noen har vært fadderne våre. «Ungdommene husker hva som er gøy og hva vi barn liker å gjøre.»

ERFARINGER Mine erfaringer: Positivt og energifylt innslag i skolehverdagen Kommunisere, samarbeide, inkludere og samhandle Erfare lederrollen tidlig Fellesskapsbygging Ser hverandre på flere arenaer Overgang barneskole - ungdomsskole Danner en positivt og inkluderende inngang til aktivitet og bevegelse Utvikling og mestring Relasjonsbygging (antallet er utfordrende)

ERFARINGER Skolenes erfaringer: «Trinnlærerne våre får samarbeidstid når KIL har trinnet ute.» «Profesjonelt og svært godt planlagt og organisert.» «Dere viser stor grad av engasjement, noe som smitter over på elevenes motivasjon.» «Trinnet deler aktiviteter og gleder på tvers. Aktiviteter der barn med ulike forutsetninger deltar likestilt.» «Utfordrende opplevelser: har ungdommene forutsetning til ta imot informasjon og behandle informasjon om enkeltbarn – eller skal all informasjon om tilrettelegging/individuelle hensyn, gå via Joakim.»

ERFARINGER Skolenes erfaringer: «Fint for oss lærere å observere elevene.» «Ungdomskolelevene er veldig omsorgsfulle, men opplever også at noen av ungdomskolelvene er litt passive. «Fint med aktiviteter som ikke alltid har konkurranse.» «Lærer nye leker som de bruker i friminuttene og på fritiden.» Flere innspill fra Siri Baklid, rektor ved Vestbygda skole

ERFARINGER Konnerud ILs erfaringer: Karianne Hajum, daglig leder KIL

SPØRSMÅL FIRST FOLLOWER – ET ØNSKE OM Å SPRE MODELLEN