1 26.09.2016 Insentivsystemer i praksis -kortsiktig partydop eller verdi skapende over tid? Styredagen i Hordaland – Erik Bøckmann.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN ”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke.
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Progress Software AS.NET-strategi Bjørn Haugen Account Manager PUG møte 27.mars 2003.
• De første månedene: – lesere • Fra november 2012: fra besøk pr måned.
Gründerfrokost Kongstanken : Innovasjon og entreprenørskap 12 observasjoner fra ny forskning Foreleser: Høyskolelektor Kjell Haukeland BI Drammen.
Motivasjon.
Veiledning av elever / lærlinger
Markeder med asymmetrisk informasjon
Trenerrollen og motivasjon
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Omstilling uten nedbemanning
Styrearbeid i Norwegian
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Mot bedre vitende? Prestasjonsorienterte avlønningsformer
Corporate Finance Kap 2 Decision objectives. Principal / Agent • Eierne av en bedrift (aksjonærene) ansetter ledere for å drive bedriften. • Vi får da.
Tradebroker reiseseminar okt
Karriereplanlegging Viktige temaer:
Læring og motivasjon Laget av:
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
7. Motivasjon i organisasjoner
Strategisk ledelse, STR 9634
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
TBL Dokumentasjon av realkompetanse - en styrke for individet, en ressurs for bedriften.
Den Gode Prestasjon. Den gode prestasjon Prestasjon som prosess – Individuell og kollektiv forbedring Prestasjon som resultat – Beste praksis.
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
NESO Formannsskole Motivasjon
File name – Page 1 Title of presentation Jørund K Nilsen Nye politikeroller?
Forelesningsnotat nr. 3 Kapittel 6
Motivasjon i arbeidsforhold
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling Hallgeir Gammelsæter.
NESO BASSKOLE Arbeidsledelse
Damgaard og bransjeløsninger BIT- konferansen 28. oktober.
Individuelle samtaler Eierskap til egen teknikks utvikling Motivasjon Barmark.
Personlighetsforstyrrelser i DSM-5
4. mars 20161Forfatternavn A perspective on Water and Energy- seen from Norway Haakon Thaulow Senior Advisor Norwegian Institute for Water Research, NIVA.
Cambi AS Skysstasjon 11A Pb 78 N-1371 Asker Norway Tel: Fax: Cambi presentasjon Bioenergi.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Hvordan kan vi bidra internasjonalt? Skei, Bergen og Stavanger 5,6,7. januar, 2016 Svend Haakon Kristensen Head of Customer Operations/
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Presentasjon 3. kvartal 31. oktober 2001 Konsernsjef Fredd Causevic.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
HVORDAN TA VARE PÅ KUNDENE VRI bedriftsprosjekt Simenstad Gård.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
North Sea Commission Culture & Tourism Frederikke Stensrød.
Å stimulere til læring. Læring Læring er en aktiv prosess der mennesker gjennom trening og erfaring lærer seg nye ferdigheter i samspill med andre.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Margrethe Helgebostad
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
“MYKE” OG “HARDE” ORGANISASJONER
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Hvordan lærer vi på bransjenivå? Hva gjør Norsk olje og gass?
Selvinnsikt, lykke og selvledelse
Av Guri Astrid Venåsen.
Arbeid og kompetanse Tool Leif Chr. Lahn
Lønn og lønnssystemer.
CAMPAIGNING From vision to action.
Brukermedvirkning i praksis – bruk av FIT
Your Life Cycle Partner in air compressor system solution
Insentiver Kapittel 15.
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
7. Motivasjon i organisasjoner
Samfunnsutfordringer globalt og lokalt
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Utskrift av presentasjonen:

Insentivsystemer i praksis -kortsiktig partydop eller verdi skapende over tid? Styredagen i Hordaland – Erik Bøckmann

2 Mission cost-effective services to manage risk and solve problems created by volatile energy markets functioning as market “catalyst” making the liberalisation process go faster “TO ASSIST OUR CLIENTS IN VOLATILE MARKETS AND CONTRIBUTE TO DEVELOP EFFICIENCY AND COMPETITION ”

3 Vision ” A leading international energy brokerage house with local services based on global experience ”

4 Bergen Energi AS Norway Sweden Finland Denmark Netherlands Germany France UK

5 Aksjonær sammensetning. 34% 10% 21% 35%

6 Ytre motivasjon atferd hvor kilden til motivasjonen ligger utenfor det å utføre jobbaktiviteten, men i stedet er knyttet til resultatet som følge av jobbaktiviteten for å få ansatte til å gjøre noe de ellers ikke ville gjort best egnet for trivielle, enkle og kjedelige oppgaver hvor målet er et tilfredsstillende resultat Indre motivasjon atferd utført med bakgrunn i indre belønninger som tilfredshet, interesse, glede eller mening knyttet til de oppgavene vi utfører forskningen går klart i favør av indre motivasjon for oppgaver hvor kvalitet, forståelse, læring, utvikling og kreativitet er viktig Ytre og indre motivasjon som kilder til arbeidsprestasjoner

7 Insentivsystemer – hva er det? Pekuniære systemer. –Individuelle bonuser –Team baserte bonuser –Selskapsbaserte bonuser oGaver, reiser etc. oLønn oEierandel (opsjoner) Virker ofte lettere på kvantitet enn på kvalitet.

8 Insentivsystemer – hva er det? …forts. Eksempler på ikke pekuniære: –Kultur –Bedriftsidrett, trimrom, massasje –Utvidet ferie –Barnepark, lekse- /spillerom

9 Viktigheten ved pekuniære ordninger: Enkelhet Tydelighet Forutsigbarhet Opplevd rettferdighet Stimulere til ønsket måloppnåelse. Det viktigste av alt er tross alt god ledelse –Walk your talk.

10 Insentivsystemer er vanskelige – hvorfor så stor utbredelse allikevel? Misforstått HR tiltak. Tilsynelatende lett å gjennomføre, men undervurdert kompleksiteten Arbeidsmarkedet og konkurransen om å beholde og tiltrekke seg de beste krever det. Mulighet å redusere veksten i faste lønnsutgifter. Ansatte fortjener det (?)

11 Erfaringer Kompetanse- contra produksjonsbedrift? Hva er markedsvilkår? Type arbeidsoppgaver? Type medarbeider? Hvordan bygge system som gir atferd lik bedriftens mål?

12 Erfaringer …forts. Bergen Energi har pt flere ulike ordninger: –Individuelle ordninger (selgere) –Teambaserte ordninger (der ønsket resultat er avhengig av alle) –Resultatdeling (øvrige ansatte) –Aksjer (både emisjoner og styring av omsetning i 2. hånds markedet) Tross mye arbeid og fokus; vi har nødvendigvis ikke funnet frem til de optimale ordninger i dag.