Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Noen utfordringer for skolene
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Studiekvalitet Master i flerkulturelt forebyggende arbeid med barn og unge Dosent Hilde Larsen Damsgaard, november 2013.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Page 1 Hvilke faktorer påvirker tid til forskning? Bjørn Stensaker.
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Kvalitetssystemet ved NVH Introduksjon til NVHs kvalitetssystem for nye veterinærstudenter.
Ulikheter og variasjoner
Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge.
Administrative omorganiseringer i høyere utdanning: Fra omorganisering som «løsning» til omorganisering som «læring»? Bjørn Stensaker.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Øyvin Ytreberg 2011 Studiekvalitet, læringsmiljø og kvalifikasjonsrammeverk.
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva er viktig for elevers læring?
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Har Kvalitetsreformen bidratt til redusert frafall og økt studieinnsats? Elisabeth.
Studenttilfredshetsundersøkelsen 2013 Høgskolen i Sør-Trøndelag og Norfakta Markedsanalyse.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
På hvilke måter representerer Kvalitetsreformen en ledelsesutfordring? Bjørn Stensaker.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Uttrekk fra Studiekvalitetsundersøkelsen 2012 og Studentenes helse og trivselsundersøkelse 2010 (SHOT)
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
Utdanningsledelse - En rapport fra felten…. Bjørn Stensaker.
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
IPED sommeravslutning vår 2015 Rikets tilstand og utfordringer.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Solrun Valen, dekan Avdeling for helse- og sosialfag
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Undervisnings- og vurderingsformer
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Senter for læring og utdanning
Et kompetansenettverk for studenters suksess i høyere utdanning
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Strategi for Nord universitet 2020
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Kvalitet i fleksible studier
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Lik kvalitet i studieprogram som gjennomføres på flere studiesteder
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utskrift av presentasjonen:

Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker

Utdanningskvalitet – et veldig stabilt bilde… Studieinnsats hos studentene: timer i snitt – store variasjoner 3 av 4 studenter fornøyd med sine studier Studentene godt fornøyd med arbeidsrelevans Lang gjennomføringstid i noen studier Frafall og studieskifte vanlig, spesielt tidlig i studieløpet

Stabilitet – på tross av alle endringene En kvalitetsreform med ny studiestruktur og nytt finansieringssystem endret mindre enn hva man skulle tro Massetilstrømning har ikke endret på sentrale indikatorer for frafall, studietid, etc. Endrede studentkjennetegn – samme resultater

Hvordan forklare stabiliteten? Nye studiestrukturer har i liten grad endret styringsstrukturene ved lærestedene Fokus på nasjonale gjennomsnittstall dekker over store (og økende?) variasjoner i studieadferd Undervisningsorganiseringen har vært godt tilpasset veksten i studenttilstrømningen Sterke fagkulturer styrer både ansattes og studenters tenkning og praksis – positivt og negativt

Manglende styringsstrukturer De nye studieprogrammene har skapt mer strukturell fragmentering og nye koordineringsutfordringer Programledere: hva er deres handlingsrom? Studieprogrammene er mer underlagt en administrativ enn en faglig logikk Fokus på spesielle rutiner og krav (kvalitetssystem, studentevalueringer, etc.), og ikke på helheten

Større variasjon i studieadferden til studentene Norske studenter jobber mye ved siden av studiene – yrkesinntekt utgjør over halvparten av studentenes samlede inntekt Tiden studentene bruker på strukturert undervisning og selvstendige studier er ikke vesentlig endret Ny teknologi har bidratt til å gi studentene større grad av fleksibilitet i studiesituasjonen (kun halvparten er på studiestedet hver dag)

Tradisjonell undervisningsorganisering godt tilpasset vekst i antall studenter Forelesningsformatet er ypperlig egnet til å gi undervisning til store studentgrupper Ny teknologi (LMS) bidrar til mer strømlinjeformet drift av programmene En større og mer profesjonell administrasjon har tatt unna mange henvendelser fra studentene

Sterke fagkulturer styrer tenkningen omkring utdanningsvirksomheten «Sosialt konstruerte» undervisningspraksiser tas ofte for gitt Lærestedene har hatt fokus på den organiserte undervisningen, ikke på læringsutbyttet for studentene Studentene gode på å identifisere og tilpasse seg «the hidden curriculum»

Hva mener studenter og ansatte må gjøres for å heve kvaliteten? Studentene: - Mer pedagogisk kvalifiserte lærere - Digitalisering - Mer veiledning og tilbakemeldinger Vitenskapelig ansatte: - («Gi oss bedre studenter»…) - Studentenes arbeidsinnsats må opp - Mer strukturert undervisning må til

Hva sier forskningen om faktorer som fremmer studiekvalitet Tydelighet i forventninger og struktur Fokus på fagets nøkkelbegreper og perspektiver «Feedback» og «feed forward» Eksplisitte evalueringskriterier og eksempler på god utførelse Studentaktivisering sentralt, og studentene lærer mye av hverandre – men da må de læres opp i dette

Utdanningsledelse: svaret på alle utfordringer? Utdanningsprogrammer utvilsomt svært komplekse å lede/koordinere Uklare ansvarsområder og roller Mange regler og stort krav om forutsigbarhet Mye informasjon samles inn (men stort sett er denne ikke systematisert og gjort tilgjengelig) Hvordan skape engasjement og involvering?

Mulige grep for fremtiden… Det finnes ikke en «beste praksis», vi må utvikle «gjennomtenkte praksiser» «Forskningsbasert utdanning» – en styrke eller en hemsko for nytenkning? Pedagogisk kvalifisering er viktig, men gjennomtenkte studieprogrammer er viktigere Endring krever et mye tettere samarbeid mellom ledelse, lærere og administrasjon