Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Hvordan arbeide med likestilling og likeverd i barnehagen?
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Lørenskog Idrettsforening
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Danning – å skape seg selv
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Glitre barnehage.
Rolighetsmoen barnehage
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Barns læring, voksnes ansvar!
Studietur New Zealand LEDELSE: Voksne skal lede seg selv og barna Gi barna trening i å lede seg selv og andre. Egenledelse. De voksne støtter det positive.
Kvalitet og brukermedvirkning
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
"God bagasje på livets reise."
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
HelART i Ulåsen barnehage
Etikk i pedagogisk arbeid
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
Kampen skole Vår visjon:
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Barnehagens samfunnsmandat
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
FORELDRESAMARBEID Emilie Foyn-Bruun 2007
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Deltakende læring.
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss.
Ute hele dagen 3. mars 2016 Lek, trivsel og fellesskap i uterommet, muligheter og utfordringer Kathrine Bjørgen, høgskolelektor/stipendiat ved DMMH og.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
TLF: –
FAIR PLAY. Fair Play - et ansvar for hele fotballfamilien - spillere, trenere, ledere, foreldre, publikum og media Troms Fotballkrets er blant Nord-Norges.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – Presentasjon, Sammen om barn og hvordan skal vi sammen lære barna våre sosial kompetanse?
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Velkommen til nytt barnehageår på Låven. Satsingsområder på Roligheden gård barnehage- Låven Bygge gode relasjoner barn-barn, barn-voksne Alle skal få.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Foreldremøte Røyneberg barnehage Sylvi Abrahamsen fagleder/pedagogisk leder.
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Velkommen til foreldremøte
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Velkommen til foreldremøte
Danning og voksenrollen i barnehagen
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for noen barn?» «Å jobbe i barnehage handler om det å være klar over sin egen påvirkning på barna. Hvordan er vår atferd? Er vi bevisst våre holdninger og verdier i møte med barn?»

- Mål for dagen; vi skal reflekter rundt VOKSENROLLEN i barnehagen. -Vi skal bli bevisst vår væremåte gjennom å reflektere gjennom egen praksis slik at vi handler mer bevisst i vår relasjon til barn. - god rollemodell for barna og gjerne andre voksne. Innhold; 1.Hva sier Rammeplanen om voksenrollen? Egne refleksjoner. 2.«Jeg er en anerkjennende voksen» 3.Relasjonsbygging med barn «Jag och du, Alfred!» 4.Barns trivsel – voksnes ansvar. 5.Handlingsplan mot mobbing,- å skape et inkluderende miljø i barnehagen Innhold; 1.Hva sier Rammeplanen om voksenrollen? Egne refleksjoner. 2.«Jeg er en anerkjennende voksen» 3.Relasjonsbygging med barn «Jag och du, Alfred!» 4.Barns trivsel – voksnes ansvar. 5.Handlingsplan mot mobbing,- å skape et inkluderende miljø i barnehagen

Hva sier Rammeplanen om VOKSENROLLEN? HVORDAN ser vi dette i barnehagehverdagen / praksis? «Rammeplanen fremhever betydningen av VOKSNES holdninger, kunnskaper og ferdigheter til å møte, forstå og oppdra barn til aktiv deltakelse i et demokratisk samfunn.» «personalet har som ROLLEMODELLER et særlig ansvar for at barnehagens verdigrunnlag etterleves i praksis. Refleksjoner over egne verdier og handlinger skal inngå i personalets pedagogiske drøftinger.» «personalet har som ROLLEMODELLER et særlig ansvar for at barnehagens verdigrunnlag etterleves i praksis. Refleksjoner over egne verdier og handlinger skal inngå i personalets pedagogiske drøftinger.» «personalet må møte barn på en måte som formidler respekt og aksept, tillitt og tiltro. Synet på barn og barndom vil ha konsekvenser for hvordan personalet forstår barns medvirkning.» «barnehagens dagligliv skal preges av samvær som innebærer at personalet lytter, støtter og utfordrer barn» «personalet har ansvar for at alle barn, uansett funksjonsnivå, alder, kjønn og familiebakgrunn får oppleve at de selv og alle i gruppen er betydningsfulle personer for fellesskapet» Personalet er rollemodeller og bidrar gjennom egen væremåte til barns læring av sosiale ferdigheter. Et aktivt og tydelig personalet er nødvendig for å skape et varmt og inkluderende miljø

Hva betyr det for DEG å være en anerkjennende voksen? (både ifht barn, foreldre og andre ansatte) Hva betyr det å være anerkjennende? Hvordan ser vi dette i barnehagehverdagen? «Jeg er en anerkjennende voksen!»

Voksenrollen i barnehagen -Forventninger / store krav til oss ansatte; -God og tydelig rollemodell -Gode holdninger, kunnskaper og ferdigheter til å møte, forstå og oppdra barn -Se alle barna og deres behov -Være lyttende og tilgjengelig -Vise engasjement -Ta barna på alvor m.m -«klarer vi å innfri dette ?» -Skal ha evne til å SE, FORSTÅ OG HANDLE -Forventninger / store krav til oss ansatte; -God og tydelig rollemodell -Gode holdninger, kunnskaper og ferdigheter til å møte, forstå og oppdra barn -Se alle barna og deres behov -Være lyttende og tilgjengelig -Vise engasjement -Ta barna på alvor m.m -«klarer vi å innfri dette ?» -Skal ha evne til å SE, FORSTÅ OG HANDLE Nøkkelen er -HOLDNINGSSKAPENDE ARBEID «Refleksjoner over egne verdier og handlinger skal inngå i personalets pedagogiske drøftinger.» Rammeplanen Nøkkelen er -HOLDNINGSSKAPENDE ARBEID «Refleksjoner over egne verdier og handlinger skal inngå i personalets pedagogiske drøftinger.» Rammeplanen

Personalets arbeid med voksenrollen Refleksjoner over egen praksis ( praksisfortellinger, caser, påstander, veiledning etc ) -- egne holdninger, verdier og handlinger Relasjonsbygging til barn,- vi må skape gode nære relasjoner til hvert barn. Gode, trygge relasjoner øker trivselen og skaper et godt grunnlag for positiv utvikling. Vi må være bevisst våre relasjoner til enkeltbarn. Kartlegging. «Handlingsplan mot mobbing» Relasjoner og samspill mellom voksne,- humor og trivsel Gjensidig åpenhet og trygghet i personalet,- ALLE kan gjøre feil. En gjensidig anerkjennende væremåte bidrar til trygghet, tillitt og trivsel. Utvikle en HJELPEKULTUR / TILBAKEMELDINGSKULTUR der vi støtter hverandre. LOJALITETEN skal ligge hos barna. «hva gjør jeg dersom jeg ser at et barn blir krenket av en annen voksen?!» «Alle barn i barnehagene skal oppleve å være i gode, positive relasjoner med andre barn og voksne» Handlingsplan mot mobbing,- mål for barn «Alle barn i barnehagene skal oppleve å være i gode, positive relasjoner med andre barn og voksne» Handlingsplan mot mobbing,- mål for barn

I morgen… Reflekter gjennom egen yrkesutøvelse etter dagen i dag; -kan noe av det vi har jobbet i dag med føre til endring i praksis slik at jeg blir en bedre rollemodell for barna? -«Du och jag, Alfred!»