Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Spørsmålsstillinger Er trepartssamarbeidet liv laga?
Advertisements

Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Forventninger og videre arbeid…...
Prestasjonsledelse og IA – avtalens mål
Saman om ein betre kommune
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
En lærende organisasjon?
Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet
”Sammen om en bedre kommune”
Hva var utgangspunktet?
Levanger og Verdal som kvalitetskommuner
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Velkommen til felles opplæring, 2008
L O S Ledelse, organisasjon og styring i Bærum kommune
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Rolighetsmoen barnehage
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Prosjektleder Bjørn Pettersen bjorn.
UTDANNINGSFORBUNDET FINNMARK/FINNMÁRKKU OAHPPOLIHTTU s2.
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
- Den gode utviklingssamtale
Likestilling som strategi ”en mangfoldig bydel i endring”
Endringsprosess som har ført til arbeidsglede
Kommunen som arbeidsgiver
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Veileder i Trepartssamarbeid
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
IA-ledelse – 2 nye tilbud fra KS WORKSHOP
Modellkommunene Hva er unikt?
Hovedavtalen – Et rammeverk for god samhandling
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Fagforbundet - ulike roller og oppgaver "Sammen om en bedre kommune" - opplæring Omstillingsenheten, Fagforbundet.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Fra ”helvete” til himmelen - eksempel på oppstart og prosess Arbeidsgiverstrategi Grue kommune v/ Anne Berit Gullikstad Kommunalsjef oppvekst (tidligere.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Organisasjonsmedvirkning som metode for å sikre universell utforming Temadag om Universell Utforming Nordland fylkesting 16. februar 2010 Lizett Ulrika.
Fagforbundets kvalitetsbegrep  Alle innbyggere skal gjennom det offentlige ha tilgang på tilpassede velferdstjenester av god.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Kvalitetskommune- programmet.
Forebygging og tiltak. Hva gjør oss langtidsfriske? Innflytelse på arbeidssituasjonen Å føle seg sett, hørt og verdsatt Å oppleve arbeidet som meningsfylt.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
VELKOMMEN TIL Fellesopplæring i Hovedavtalen – Trondheim | 14.sept. 2016| Bjørn Holmli, LO-K og Karsten Langfeldt, KS.
Skranker i arbeidslivet
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Kvalitetskommuneprogrammet
Prosjektleder Kari Andreassen
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
De viktigste resultatene
Kvalitetsarbeid i Haldens kommunale barnehager betyr ALLE MED!
hvordan kan det gjennomføres?
Trepartssamarbeid Et avtalefestet samarbeid mellom politikere, administrasjon og fagbevegelsen Gjensidig forpliktelse i forhold til programmets mål.
Samarbeid og medbestemmelse
Gode styringsgrep og metoder for folkevalgte
Systematisk utviklingsarbeid - drivkrefter og motkrefter
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Relasjoner Beskyttelse og tillit Utvikling og trygghet
Tillitsvalgte og verneombud - vår rolle i omstillingsprosesser
Barns medvirkning i barnevernet – hvordan gjør vi det i praksis?
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren

Kvalitetskommune New Public Management Del rollene Fokus på ledelse Fokus på effektivitet og kvantitet Fokus på benchmarking Kvalitetskommune- programmet Samhandling og samarbeid Fokus på medarbeidere Fokus på kvalitet Fokus på sannhetens øyeblikk

Hva er kvalitet? Kvalitet skapes i møte mellom mennesker Kvalitet er tjeneste delt på forventing, der resultatet er 1 eller større

Hva er kvalitet? Innholdet i tjenesten Vilkår som tjenesten gis på; tilgjenglighet, regularitet og kontinuitet, forutsigbarhet og punktlighet, riktighet og tydelighet, fleksibilitet og tilpasning Måten tjenesten gis på; kontakt, dialog og samhandling. Å bli sett, hørt og møtt med respekt Kvalitetskommuneprogrammet har særlig fokus på måten tjenesten gis.

Effekter av kvalitetsprogrammet At innbyggerne opplever en forbedring i kvaliteten i sitt møte med kommunen At sykefraværet i kommunen redusere (større nærvær)

Krav til kommunen Prosjektplan med mål, tiltak, tidsfrister, ansvar, rapportering og evaluering Medvirkningsprosesser på alle nivå Nedenfra og opp prosesser Topplederfokus: forankring, god ledelse, fokus på resultat, våge å slippe medarbeidere til

Ressurser i kvalitetskommuneprogrammet Sentrale samlinger Nettverk mellom kommuner Utvikling og distribusjon av verktøy

Ressurser fra Fagforbundet Støtte og hjelp fra fylkeskretsen Veiledning og hjelp fra omstillingsenheten og organisasjonsenheten, sentralt Opplæring av tillitsvalgte

Trepartssamarbeid Et avtalefestet samarbeid mellom politikere, administrasjon og fagbevegelsen Gjensidig forpliktelse i forhold til programmets mål

Godt trepartssamarbeid Likeverdighet mellom partene Dialogpreget kommunikasjon Kollektivt ansvar

Likeverd Lik tilgang på informasjon Reelle beslutninger fattes Respekt for hverandre Interesse for andres ståsted og oppfatninger Gjennom likeverd skapes synergieffekter

Dialogpreget kommunikasjon Viktig å lytte til andres oppfatninger Alle deltagere er involvert Være godt forberedt Dialog krever tid

Kollektivt ansvar Motivasjon for deltagelse Ansvar for beslutninger, men også oppfølging Stabilitet i gruppa Skape et ekte eierskap Ekstern profilering Skape legitimitet i egne rekker

Hva kan trepartssamarbeidet bety for ansatte og fagbevegelsen? Større jobbsikkerhet Mer deltagelse i beslutninger Større forståelse og innblikk i den kommunale virkelighet Mer kvalitet i arbeidet Større investeringer i ferdigheter og kompetanse Større innflytelse på organisasjon, ledelse og styring Større anerkjennelse, flere og dyktigere medlemmer Større forståelse for de andre parters virkelighet

Hva kan trepartssamarbeidet bety for den administrative ledelsen? Mindre tid brukt på klager, misnøye og konflikter Bedre beslutningsprosesser Bedre kvalifiserte medarbeidere Større forståelse og innblikk å den kommunale virkelighet Medarbeidere føler større forpliktelse for arbeidet Bedre moral Større grad av fleksibilitet i forhold til arbeidsorganisering Større forståelse for de andre parters virkelighet

Hva kan trepartssamarbeidet bety for politikere? Større forståelse og innblikk i den kommunale virkelighet Bedre beslutningsgrunnlag i politiske organer Større forståelse for de andre parters virkelighet Styrker politikernes ombudsrolle

Kjennetegn ved organisasjoner med myndiggjorte medarbeidere Får nok informasjon til å gjøre en god jobb Opplever kommunikasjonen mellom nærmeste leder og ansatt som god Vet hvilke krav som stilles til arbeidstakerne Opplever at brukernes ønsker blir kommunisert og gjort noe med Har klare formeninger om hva en ”god nok” tjeneste er Har reell medvirkning og innflytelse

Kjennetegn ved organisasjoner med myndiggjorte medarbeidere Opptrer i et arbeidsmiljø preget av tillit, trygghet, trivsel og toleranse, med en åpen og inkluderende kommunikasjon Opplever høyt faglig fokus på arbeidsplassen og har god mulighet til kompetanseutvikling Tar initiativ og ansvar, og er bevisst egne kvalifikasjoner Har en inkluderende, støttende og tydelig leder

Hva får en organisasjon igjen for myndiggjorte medarbeidere? Mer fornøyde og engasjerte medarbeidere Reduksjon i sykefravær og turnover Mer fleksible organisasjoner Økt kompetansenivå og faglig fokus Økt kvalitet og brukertilpasning på tjenestene