Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Etterspørsel © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 6 Inntektsdannelsen
Advertisements

Prisopplevelsen som konkurransefortrinn (Fredriksen kap. 4)
Kapittel 15 Kostnad –resultat–volumanalyser
Markets for Factor Inputs
Housing careers, rental equivalence and PR-ratios Trond Arne Borgersen/Dag Einar Sommervoll Fagforedrag på NRØA-møte 2-10 Halden 10. mai 2010.
BØK100 Bedriftsøkonomi 1 Kapittel 6 Inntektsdannelsen
Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Konkurransevirkemidlene PRIS
Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Maks resultat og maks oppfylte kundekrav. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 9, men benytter nå nettopriser for varene. (Antar.
Kort om | skinn. Skinn er et levende materiale og hver hud har sine merker og karakter. Strukturen kan variere. Det er vanlig at man trykker et nytt mønster,
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning 5 Forhandling og koordinering
Tilbud og etterspørsel
Løsningsforslag Eksamen 2009
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Eksamen i samfunnsøkonomi Oppgave 1
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Løsningsforslag Eksamen 2008
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultatmodeller
Prosjektanalyse Øyvind Bøhren og Per Ivar Gjærum
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Regnskapsanalyse © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Kalkulasjon © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Prosjektanalyse © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Introduksjon til bedriftsøkonomi © Gyldendal Akademisk Innholdet.
Bedriften er en, eller en av få, produsenter og tar hensyn til at produktprisen er en funksjon av X; p= p(X), som faller når tilbudet øker p’(X)
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Budsjettering © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Inntekter og kostnader © Gyldendal Akademisk Innholdet i.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Kapitalbehov og finansiering © Gyldendal Akademisk Innholdet.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Praktisk økonomi- styring og kontroll © Gyldendal Akademisk.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Regnskap © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Produktvalg © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Starte ny virksomhet © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Monopol og markedsmakt
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Kostnadsforløpet © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Markedstilpasning © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Vurdering og behandling av noen poster i årsregnskapet ©
Økonomistyring Årsregnskapet – en grunnleggende innføring
Logistikkledelse Tabeller
Bedriftens kostnader Rett eller galt?
Sand, Sjaastad og Haug (red. ) Kari Toverud (med. ill
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Individuell og markedsetterspørsel
Kapittel 7 Aktivitetsbasert kalkulasjon (ABC)
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Kapittel 7 Aktivitetsbasert kalkulasjon (ABC)
Kapittel 12 Prissetting Læringsmål
Kapittel 6: Prosjektanalyse og evaluering
Kapittel 4 Bruk av elastisiteter 1.
Kapittel 10 Monopol 1.
Bedriftens kostnader Kostnader klassifiseres på en rekke forskjellige måter. En av de viktigste er hvordan de reagerer på aktivitetsnivået Faste kostnader.
Kapittel 14 Kostnad –resultat–volumanalyser
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
Bedriftsøkonomisk analyse I
Valutakurser og kapitalbevegelser
Etterspørsel og konsument-atferd
8 Mål og virkemidler i miljøpolitikken
Kapittel 3 Konsument- atferd 1.
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Tilbud og etterspørsel
Økonomistyring KRV-analyser
Etterspørsel Etterspørselen etter en vare er avhengig både av prisen på varen og av prisen på andre varer Som regel synker etterspørselen når prisen øker.
Utskrift av presentasjonen:

Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Etterspørsel © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet er kun til bruk i undervisning knyttet til læreboka. All annen bruk må avtales med forlaget.

Grunnleggende bedriftsøkonomi  Hva påvirker etterspørselen? Prisen Prisen på andre produkter/tjenester Kvaliteten Salgsinnsatsen Individuelle forhold ved etterspørreren

Grunnleggende bedriftsøkonomi Sammenhengen mellom pris og etterspørsel: Husk at totale inntekter = pris x mengde  Vanlig å anta at solgt mengde øker dersom prisen settes ned Kr Mengde Enhetsdiagram Pris

Grunnleggende bedriftsøkonomi Størrelsen på mengdeøkningen ved en prisreduksjon avgjøres av produktets følsomhet for prisendringer; priselastisitet Kr Mengde Nødvendighetsvarer Pris Kr Mengde Luksusvarer Pris P1P2P1P2 P1P2P1P2

Grunnleggende bedriftsøkonomi Typer etterspørsel (priselastisiteter)  Elastisk: settes prisen ned med 1%, vil solgt mengde stige med mer enn 1% => inntektsøkning  Nøytralelastisk: settes prisen ned med 1%, vil solgt mengde stige med 1% => ingen inntektsendring  Uelastisk: settes prisen ned med 1%, vil solgt mengde stige med mindre enn 1% => inntektsreduksjon

Grunnleggende bedriftsøkonomi Elastisiteten måles ved elastisitetskoeffisienten (e p )  Nøytralelastisk når e p = 1  Elastisk når e p >1  Uelastisk når e p < 1 Prisendring e p = Mengdeendring Laveste mengde : Laveste pris

Grunnleggende bedriftsøkonomi Eksempel: AS Pellets selger pellets i sekker  Ved en pris på 70,- per sekk selger produsenten 500 sekker. Ved å redusere prisen til 60,- per sekk vil mengden øke til 600 enheter.

Grunnleggende bedriftsøkonomi e p = : =1,2 Elastisitet > 1 tilsier elastisk etterspørsel, dvs at en prisreduksjon fra 70,- til 60,- vil øke inntekten. Kontroller dette ved å regne ut inntekten ved begge disse prisene. Prisendring e p = Mengdeendring Laveste mengde : Laveste pris

Grunnleggende bedriftsøkonomi Priselastisitet (e p ) og differanseinntekt:  e p forteller noe om endring i inntekt (STI) ved en gitt prisendring  differaseinntekten (DI) viser endringen i STI ved en prisendring  elastisk etterspørsel (e p >1) betyr at inntekten øker ved en prisreduksjon, dvs. at DI>0

Grunnleggende bedriftsøkonomi AS Pellets satte ned prisen fra kr 70 til kr 60 Vi fant at etterspørselen var elastisk (e p =1,2) DI > 0 siden:  Inntekt ved pris på 70 var  Inntekt ved pris på 60 er Vi ser at både e p og DI viser at prisnedsettelsen øker inntekten, men kan vi si at prisnedsettelsen er LØNNSOM?

Grunnleggende bedriftsøkonomi Grenseinntekt (GI) og differanse- enhetsinntekt (DEI):  DI viste inntektsendringen over et mengdeintervall.  GI viser inntektsendringen ved en marginal endring (en enhet).  DEI er en tilnærmet GI DEI = DI/∆M

Grunnleggende bedriftsøkonomi AS Pellets satte ned prisen fra kr 70 til kr 60 Konsekvensen var at:  Solgt mengde økte med 100 enheter  Inntekten økte med ( – ) kr (DI)  Dette gir inntektsendring per enhet (DEI) på: DEI = DI/ ∆M DEI = 1 000/ 100 = 10 per enhet

Grunnleggende bedriftsøkonomi Du har oppgitt følgende sammenheng mellom pris og forventet solgt mengde for produktet MiniMax:

Grunnleggende bedriftsøkonomi 1) Fyll ut tabellen 2) Tegn kurvene for pris og DEI i et diagram 3) Marker på priskurven når etterspørselen er elastisk, nøytralelastisk og uelastisk