Juridiske utfordringer ved Samhandlingsreformen Av professor dr. juris Asbjørn Kjønstad Universitetet i Oslo.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter
System for utskrivningsklare pasienter
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Kommunen og samhandling - utfordringer
Samhandlingsreformen Eldrerådskonferanse, Honne 19. september 2012 Gunvor Øfsti, SI.
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
Barns rettigheter regulert i de generelle bestemmelsene.
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
NFF-møte Dagsorden • Samhandlingsreformen intensjoner • Områder i Samhandlingsreformen i 2012 • Virkemidler i 2012 • Avtaler med sykehuset – samarbeid.
- Samhandlingsreformen –
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Helse- og omsorgspolitikk •Samhandlingsreformen. Samhandlingsreformen Rett behandling – på rett sted – til rett tid •Bedre samhandling mellom kommuner.
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Pasientrettigheter: Selvbestemmelse, medvirkning, informasjon
Prosessuell Materiell Personell
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
Ny lovgivning – helse- og omsorgstjenesteloven Signe L
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
SAMHANDLINGSREFORMEN ORIENTERING BYSTYREKOMITÉ HELSE, SOSIAL, OMSORG
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Østre Toten Høstkonferansen 19. – 20. september 2012 Ordfører Hans Seierstad, Østre Toten kommune - livskvalitet ved Mjøsa.
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Høstseminar avd Buskerud FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Dagseminar tillitsvalgte i Aust-Agder FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
Hvordan kan samhandlingsreformen gi bedre diabetesomsorg?
Barn som pårørende.
Samhandlingsreformen Signe L. Berthelsen – juridisk rådgiver
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Barn som pårørende.
Kravet til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Bruk av avtaler i samhandlingsreformen v/ advokat Øyvind Renslo KS Advokatene Oslo kommune 19. april 2013.
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Utskrivningsklare pasienter – Hvem er de og hvor hører de hjemme?
Samhandlingsreformen SAFO SørØst Høstmøte Hva er samhandlingsreformen? Forebygge fremfor bare å reparere Få kommune og Spesialisthelsetjenesten.
Jus, kultur og ukultur i helsetjenesten
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Samhandlingsreformen Bodø 19. oktober 2010 Sigrid J. Askum KS Helse.
Samhandlingsreformen i kommunene- Erfaringer fra Ski kommune
Informert samtykke Pasientrettighetsloven (lovbestemt regel)
Samhandlingsreformen og Folkehelseperspektiv
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
Innspill til strategi og satsingsområder Vestre Viken og kommunehelsesamarbeidet Overordnet samarbeidsutvalg 7. Desember 2015 Klinikkdirektør Kirsten Hørthe,
1 Genetisk veiledning Termin IC Frank Skorpen Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer NTNU.
Samhandlingsreformen Stiklestad, 15. juni 2010 Daniel Haga Direktør for samhandling HMN - Hvilke utfordringer er det reformen skal løse?
SiS – Førde Samhandlingsreformen fra ord til handling Politisk rådgjevar Tord Dale.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: SAMHANDLINGSREFORMEN LOSBYSEMINARET 2011RÅDMANN TRON BAMRUD.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
DIVISJON BEHANDLING JANKA HOLSTAD.
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
2016: Mer enn 25 prosent over 67 år 21 – 24 prosent 18 – 20 prosent
Overføring fra fengselshelsetjenesten til kommunehelsetjenesten
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Rett til spesialisthelsetjenester versjon (kan bli endret noe)
Utskrift av presentasjonen:

Juridiske utfordringer ved Samhandlingsreformen Av professor dr. juris Asbjørn Kjønstad Universitetet i Oslo

Problem- stillinger Innleggelse i sykehus med kommunal medfinansiering Utskrivningsklare pasienter som kommunen skal betale for Økonomiske incentiver kontra juridiske forpliktelser Helhetlig pasientforløp og pasientautonomi Informasjonsutveksling og taushetsplikt Ny kommunemodell og kommunalt selvstyre Forebyggende helsearbeid og ”forurenserens” betalingsplikt Administrative og økonomiske konsekvenser Om å vente med jussen til andre prinsipper er avklart Den sosialdemokratiske velferdsstatsmodellens fullbyrdelse

Innleggelse i sykehus med kommunal medfinansiering Pasientrettighetsloven kapittel 2: Pasientene har rett til - øyeblikkelig hjelp - nødvendig helsehjelp fra kommunehelsetjenesten - nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten - vurdering og fornyet vurdering - valg av sykehus - individuell plan - abortinngrep - smitteverntiltak

Utskrivningsklare pasienter som kommunene skal betale fullt ut for Etter forsvarlighetsstandarden i helsepersonelloven § 4 kan og skal pasienter utskrives når det er faglig forsvarlig. Det er relativt trange marginer for hva som er forsvarlig utskrivning av pasienter. Det kan bli galt uansett hva man gjør, og økonomiske incentiver kan gjøre vondt verre. Etter gjeldende betalingsforskrift har kommunen 10 dager til å forberede mottak av en pasient.

Skyltes knivdrapet for tidlig utskrivning av gjerningsmannen?

Økonomiske incentiver kontra juridiske rettigheter og forpliktelser En juridisk styringsmodell representerer en helt annen tenkning enn den økonomiske incentiv-modellen. Det juridiske verktøyet for å få til atferdsendring er lovbestemmelser og forskrifter som inneholder forbud, påbud og tillatelser. Dersom det innføres en økonomisk incentiv-modell for kommunehelsetjenesten, vil transaksjonsomkostningene bli store.

Kan ”helhetlige pasientforløp” true pasientenes autonomi? Paternalismen rådde lenge grunnen i norsk helsevesen, men ved pasientrettighetsloven av 1999 ble autonomiprinsippet lovfestet. Nå kan en helsearbeider ikke sette i gang en behandling før pasienten har gitt sitt informerte samtykke. Hittil har samtykket vært knyttet til enkeltstående behandlingstiltak, for eksempel til amputasjon av en fot. Skal pasientene for framtiden måtte informeres om og gi samtykke til sammenhengende behandlingskjeder?

Informasjonsutveksling og taushetsplikt Etter helsepersonelloven §§ 25 og 45 har helsearbeidere en nesten helt fri adgang til å meddele taushetsbelagte opplysninger til hverandre. De eneste vilkårene som oppstilles i loven, er at helsearbeiderne må være ”samarbeidende personell”, at informasjonsutveksling må være ”nødvendig for å kunne gi forsvarlig helsehjelp”, og at pasienten ikke må motsette seg kommunikasjonen. Loven stiller ikke krav om at de samarbeidende helsearbeiderne skal tilhøre samme administrative eller juridiske enhet.

Ny kommunemodell og kommunalt selvstyre Kommunalt selvstyre innebærer ikke bare at kommunene skal ha omfattende oppgaver og disponere store ressurser. Et helt sentralt element er at kommunene selv skal ha frihet til å velge hva de vil gjøre. Autonomi forutsetter at en kommune kan velge annerledes enn det som blir valgt av andre kommuner. Etter gjennomføringen av Samhandlings- reformen kan det bli mindre handlingsrom og tid for kommunepolitikerne til å ivareta lokalpolitiske saker.

Forebyggende helsearbeid og ”forurenserens” betalingsplikt - Sunnhetsloven av 1860 var visjonær i sin forståelse av miljøet og atferdens betydning for den alminnelige helsetilstanden. - En meget viktig lov om forebyggende helsearbeid er loven om vern mot tobakksskader av En tidligere helsedirektør har sagt at forebyggende helsearbeid vil ”bety at man tar fra de syke og gir til de friske”. - Dersom man skal drive effektiv forebygging, er det viktig å angripe de primære årsakene til at sykdommer og helseskader oppstår. - Problemene kan neppe i det lange løp løses ved å legge stadig større ansvar på kommunene og skattebetalerne.

Økonomiske og administrative konsekvenser er ikke utredet Illustrasjon Judith Allan

Om å vente med jussen til andre prinsipper er avklart Andre eksempler på denne arbeidsmetoden er pensjonsreformen og NAV-reformen. Røykeloven er eksempel hvor jussen er prioritert. Etter 40 års erfaring med lovskriving er det min klare mening at juridiske drøftelser og ny lovgivning ikke er noe man kan fikse med relativt enkle grep i etterhånd. Enda viktigere er det at juridisk tenkning bør inngå som premisser før det kan tas stilling til andre prinsippspørsmål. Juss er ofte prinsippspørsmål. De siste tiårene har det skjedd en omfattende rettsliggjøring av det norske samfunnet.

Den sosialdemokratiske velferdsstatsmodellens fullbyrdelse NAV-reformen som sammenbinder arbeid og trygd. Samhandlingsreformen som sammenbinder allmennhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten. En varslet reform skal sammenbinde kommunale helsetjenester og sosiale tjenester i en ny felles helse- og sosiallov for kommunene.