07.05.09 UHR. Dir skole 1 Samarbeid mellom faglig og administrativ ledelse på fakultetsnivå. Knut Fægri Mat.-nat. Fakultet, UiO.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Advertisements

Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
IHR: Overordnet kartlegging ULG Vi har gode tall, brutt ned på grunnenheter innenfor følgende områder Økonomi Fakturavolum Fakturamatch Lojalitet.
Oppgave- og rolledeling mellom instituttleder og kontorsjef Sett i en instituttleders perspektiv (Jarl Giske, BIO)
Sosiale systemer og sosial struktur Et sosialt system er et sett av roller som står i et gjensidig definert forhold til hverandre. Sosiale strukturer er.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Ledelse i universiteter og høyskoler - spesielle utfordringer Innledning på UHRs lederutviklingsprogram 12. mars 2009 Tom Colbjørnsen.
Dekanskolen 1 Perspektiver ved dekanrollen. Knut Fægri Mat.-nat. Fakultet, UiO.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak Fellesadministrasjon: status
Storting og regjering Vedtar lover og regler Setter i verk lover og gjennomfører politikken (departementene) Vedtar budsjetter og fordeler økonomiske ressurser.
Direktørens rolle ved universitet og høgskular. Høgskuledirektør Hans Jørgen Binningsbø UHR sin direktørskule 27. nov
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Innsyn og adgangsbegresning
Praktisk og lønnsom innretning for arbeidsgiver v/ advokat Pål Kleven
Brukermedvirkning i formidling av aktivitetshjelpemidler og hvordan har vi på NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal valgt å gjøre denne formidlingsprosessen.
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Samarbeid mellom faglig og administrativ ledelse
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
Status Brønnprosjektet
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Sykefraværsrapportering for 2016 LAMU
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak
Informasjonsmøte i Pattaya 16. mars 2017
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Utdanningskomiteen 19. mai
ILNs styreseminar 13. – 14. februar 2017
Forvaltningspolitikk og Digital agenda for Norge (Meld. St
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
Dag Wiese Schartum, AFIN
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Kompetanseløft innen utdanning og forskning – prosess
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Nye retningslinjer internfakturering
Arbeidet med ny strategi for UiS
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Beredskapsarbeid når UiOs kriseberedskap ikke slår inn
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Oppstart SU Jevnakerskolene
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Taushetsplikt del 2 Yrkesmessig taushetsplikt 21. mars 2012
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Internt handlingsrom (IHR)
NÅR KJØNNET KOMMER I LØNNINGSPOSEN – FOR EKSEMPEL I HARSTAD
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Det samfunnsvitenskapelige fakultet
SV-fakultetets arbeid med internasjonalisering
Naturmangfold i internasjonalt farvann
Halvårsrapport 2017 Internrevisjon
Kompetanse Pasientsikkerhet Styring og ledelse
Personvern og menneskerettigheter
Velkommen til foreldremøte
Studieledernettverket 15. februar 2019
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Gevinstrealiseringsstrategi
Gevinstrealiseringsstrategi
Delprosjekt arbeidsgiverpolitikk
Hvordan leve med den lange ventesorgen? (ved Dagfinn Follerås)
Utskrift av presentasjonen:

UHR. Dir skole 1 Samarbeid mellom faglig og administrativ ledelse på fakultetsnivå. Knut Fægri Mat.-nat. Fakultet, UiO.

UHR. Dir skole 2 Samspill mellom Hvem?  Fakultetetsdirektører er mennesker (det er dekaner også)  Gode dager, dårlige dager, drømmer, håp, sorger, ambisjoner, kulturbakgrunn, familie, venner,…  ”Personkjemien må stemme” – det kan kreve arbeid

UHR. Dir skole 3 Ett felles mål  Få fakultetet til å fungere best mulig!  Er dette entydig? Studiepoeng Forskning Dokumenter og rundskriv (forvaltning) Økonomi Eksterne oppdrag og finansiering  Fakultetsledelse er en dårlig arena for private maktkamper og imperier

UHR. Dir skole 4 Valuta og verdier Faglig  Vit. meritering  Publikasjoner  Int’l samarbeid  Faglige verv  Dr. gradsprod.  Lønn Administrativt  Arbeidsoppgaver  Møter  Reiser  Prosjekter  Komiteer  Lønn

UHR. Dir skole 5 Tradisjonell delt ledelse RektorDekan Inst.leder U-dirFak.dirKontorsjef

UHR. Dir skole 6 Enhetlig ledelse RektorDekanInst.leder U-dirFak.dirKontorsjef

UHR. Dir skole 7 Administrasjon som profesjon  God administrasjon som profesjon er sterkt undervurdert ved norske universiteter (i hvert fall av det vitenskapelige personalet)  Fakultetsdirektøren skal sørge for at det leveres administrative tjenester av høy standard både for fakultet og grunnenheter.

UHR. Dir skole 8 Ansvar og muligheter  Fakultetsdirektøren er ansvarlig for kvaliteten på saksbehandlingen  Denne utføres av Fakultetssekretariatet Instituttadministrasjonene  Fakultetsdirektør er overordnet kompe- tanseinstans for instituttenes administra- sjoner. Dette krever direkte kontakt.

UHR. Dir skole 9 Hvor går grensene?  Er fag bare fag og adm. bare adm? Selvsagt ikke! Tar vi vekk fag, trenger vi heller ikke adm. (Ikke alle har oppdaget dette)  Derfor bør Adm. være med på/koblet mot de faglige avgjørelser Faglig ledelse holdes informert om adm. avgjørelser Dette vil helt sikkert svikte på begge fronter.

UHR. Dir skole 10 Krisehåndtering  Dekanen fungerer dårlig  Fakultetsdirektøren fungerer dårlig  Samarbeidet fungerer dårlig

UHR. Dir skole 11 Dekansvikt  Dekan overstyrer/detaljstyrer  Dekan styrer tilfeldig/inkonsekvent  Dekanen meler egen kake  Dekan styrer ikke  I en kriseperiode kan fakultetsdirektøren bli nødt til å ”ta opp slakken”  Krisen må være reell!!

UHR. Dir skole 12 Dekanrollen  En får sjelden en dekan med erfaring (max 50% av gangene ved valg) (Dekaner har selvsagt annen erfaring – forskningsledel- se, instituttledelse, organisasjonskompetanse utenfra univ.)  Det er fakultetsdirektørens nest viktigste oppgave å sette dekan istand til å fungere som faglig leder (God administrasjon er en nødvendig forutsetning for dette)  Fakultetsdirektøren representerer kontinuiteten i overgangsfasen  Forsøk på å utnytte dette til egen fordel ved å svekke dekanen vil garantert straffe seg

UHR. Dir skole 13 Leveregler for et godt samarbeid?  Et godt samarbeid må være basert på holdninger og relasjoner, ellers er reglene unødvendige  Dekan og direktør må selv finne sitt samhandlingsmønster innenfor dette  Regler er glimrende for å regulere forhold man er enige om, ikke som våpen i interessekamp