Klare linjer Klare linjer i oppgavefordeling, ansvar og finansiering: Førstelinje, og grunnmuren i helsetjenesten, er primærhelsetjenesten Andrelinjen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

Bedre tilbud i psykiatrien Ny samhandling Rapport fra fire dialogkonferanser Psykisk helsevern for voksne Stjørdal 13. mai 2009.
Samhandlingsreformen
Kommunen og samhandling - utfordringer
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
Samhandlingsreformen - nytt og endret lovverk
Muligheter og begrensninger ved mellomtrinn mellom kommune- og spesialisthelsetjeneste, demonstrert ved Alta-modellen Norsk Ergoterapeutforbund
Samhandling - sett med sykehusets øyne
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
- Samhandlingsreformen –
Samhandling og utvikling i helse og omsorg – kontinuerlig endring
Samhandlingsreformen sett fra en stor kommunes ståsted
Fagseminar om samhandling 9. og 10. juni 2010 i Alta.
Orkdal Sjukehus – Omstilling 2010
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Diagnostikk og behandling av rusmiddelavhengige
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Målet er å gi kronisk syke et kvalitativt bedre helsetilbud ved å etablere en systematisk samhandlingskjede mellom primær- og spesialist helsetjenesten.
SAMHANDLINGSREFORMEN
Allmennlegens rolle i en bedre primærhelsetjeneste Årsmøtekurs Norsam/LSA Bodø 31/ Trond Egil Hansen.
Innhold Kapasitet Kompetanse Utdanning. Nasjonalt utfordringsbilde Hvordan skal vi som nasjon opprettholde en god offentlig sektor og et velfungerende.
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Strukturendringer i medisinsk avdeling
Kommunesamarbeid rundt et DMS
Framtidige helsetjenester - behov for desentralisering
Modell for etablering av nye DMS i Oppland
Brukere for bedre helse
Overordnede strategier og viktige prioriteringer for Helse Nord.
Muligheter og utfordringer for primærhelsetjenesten ved innføring av samhandlingsreformen Guri Rørtveit Professor dr. med. Institutt for samfunnsmedisinske.
Distriktsmedisinsk senter (DMS) i Sunndal kommune Storfjordkonferansen Harriet Berntsen assisterende rådmann.
Samhandlingsreformen Av Vigdis Giltun. Riktig diagnose: Må samle et helhetlig ansvar for helsetjenesten Behov for mer spesialiserte helsetjenester i kommunene.
Samhandlingsreformen Av Kari Kjønaas Kjos. Riktig diagnose: Et mer helhetlig ansvar for helsetjenesten Flest mulig helsetjenester i kommunene Tiltak for.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
”Regjeringens reformtanker” Statssekretær Lisbeth Normann Bergen
VELKOMMEN Til samarbeidsmøte mellom Kommunene og St. Olavs Hospital, avd. Orkdal sykehus Adm. direktør Nils Kvernmo den 24. mars 2010.
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Snåsa kommune Samarbeidskonferansen 2007 Hva skjer i kommunene og helseforetaket som påvirker framtidig samhandling? Blir det bedre tjenester og mer samhandling.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Pilotprosjektet Samhandling innen helse – og omsorgstjenester
Kommunalt ansvar for overgrepsmottak Høstkonferansen KS Sør-Trøndelag, Røros Leif Edvard Muruvik Vonen, ass. kommuneoverlege.
Helse Finnmark – der sola aldri går ned.... Innretningen på Samhandlingsreformen i Finnmark – synspunkter fra Helse Finnmark HF Presentasjon til Fylkesmøte.
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Framtidens sykehus Nasjonal helse- og sykehusplan HelseOmsorg21
Oslo universitetssykehus er lokalsykehus for deler av Oslos befolkning, regionssykehus for innbyggere i Helse Sør-Øst og.
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
| Behov for ny statistikk i KOSTRA ved oppbygging av lokalmedisinske sentre Michael Kaurin Helsedirektoratet.
Samhandlingsreformen Samhandlingsreformen er navnet på et forslag til reform innenfor helse- og omsorgtjenestene, som skal svare på følgende utfordringer:
SAMHANDLINGSREFORMEN 25. august 2009 Tromsø Randi Røvik Samfunnspolitisk enhet.
Overskrift her Tekst, figur, bilder etc.. Staten Har et overordnet ansvar Vedtar lover Gir informasjon Fører kontroll Har tilsynsoppgaver Driver bl.a.
Akutt kirurgisk beredskap i Lofoten - oppgaver og utfordringer Dagskonferanse om kirurgisk akuttberedskap
Årsrapporter pasient- og brukerombudene RBU-møte 19. mai 2014 Oddrun Nasvik.
Rehabilitering i samhandlingsreformen Knut Tjeldnes, seniorrådgiver.
Trond Jære Samfunnsengasjert innbygger – hobbypolitiker – pasient. Innlegget er tanker og meninger på fritt grunnlag, ment som et innspill til dere.
Hva er en pasientreise? En pasientreise er transport av pasienter til og fra undersøkelser og behandlinger hos offentlig godkjente behandlere Hovedregelen.
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Norsk kongress i geriatri
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Innlegg fellesmøte for samarbeidsutvalgene
Mobilt røntgen i distriktene (Hybridmodellen)
Brukere for bedre helse
Regionalt henvisningsmottak for private rehabiliteringsinstitusjoner i Midt-Norge (ReHR) Orientering om: Regionalt henvisningsmottak for private rehabiliteringsinstitusjoner.
Samhandling – internt og mellom nivåene – er det pasientforløp vi i hovedsak bør ha fokus på ? Samfunnsmedisinsk kurs G.
Halvdan Skard 2. September 09
Utredning av ventetidsregistrering i spesialisthelsetjenesten
Målet med DMS Sikre et godt helsetilbud til befolkningen på Sør-Helgeland ikke minst for de mest sårbare pasientene For Helgelandssykehuset – beholde og.
Styremøte 20. juni 2018.
Målet med DMS Sikre et godt helsetilbud til befolkningen på Sør-Helgeland ikke minst for de mest sårbare pasientene For Helgelandssykehuset – beholde og.
Utfordringer for folkehelsen sett fra spesialisthelsetjenesten
Tjenesteyting i en brytningstid
Utskrift av presentasjonen:

Klare linjer Klare linjer i oppgavefordeling, ansvar og finansiering: Førstelinje, og grunnmuren i helsetjenesten, er primærhelsetjenesten Andrelinjen er lokalsykehus i samarbeid med private praktiserende spesialister og private sykehus Tredjelinje er regionsykehus og landsdekkende spesialisttjenester

Minstekrav til lokalsykehus Indremedisin med akuttberedskap Kirurgi med akuttberedskap i ortopedi og/eller generell kirurgi Anestesi - tilstrekkelig til dekning av anestesi for akutt indremedisin og kirurgi Røntgen - døgnvakt for radiograf. Elektronisk lagring og overføring av bilder dersom radiolog ikke har døgnvakt Laboratorietjenester som minimum dekker behovene for akuttbehandling Ambulansetjeneste, pasient- og helsepersonelltransport

Minstekrav til poliklinikker og praktiserende spesialister Indremedisin Kirurgi Psykiatri for voksne, barn og ungdom Tett samarbeid med de praktiserende spesialistene i lokalsykehusets nedslagsfelt

Eventuelle tilleggsfunksjoner vi mener det er behov for mange steder Psykiatrisk sengeavdeling Fødeavdeling/fødestue Alle andre spesialiteter kan supplere tilbudet, både på avdelingsnivå og poliklinisk nivå

Legevakt i samarbeid med lokalsykehuset Aplf ønsker at interkommunale legevaktordninger snarest skal avløse legevakt i enkeltkommuner Stabiliserer og rekrutterer de unge legene til distriktene Vi vil videreutvikle interkommunale legevaktordninger og samlokalisere legevakt og lokalsykehus der geografi, veinett og demografi gjør at dette er ressurseffektivt og dekker befolkningens behov Randkommunene skal dekkes med bakvakt Befolkningen skal få et meget bedre medisinsk tilbud

Hva er et distriktsmedisinsk senter / nærsykehus? DMS / nærsykehus er ingen definert enhet DMS / nærsykehus er tenkt å fungere som en fellesarena for primær- og spesialist- helsetjenesten De blir lansert (for eksempel) som enheter med poliklinikk, dagkirurgi og sengepost for pasienter som trenger innleggelse, kommunal legevaktsentral og legevakt Enheten kan eventuelt bare bestå av poliklinikk og legevakt

Skarpe skillelinjer Aplf vil ha klare organisatoriske og finansielle skiller mellom førstelinjen og andrelinjen Vi trenger ikke ”halvannenlinjetjenester” i samhandlingskjeden. Flere nivåer = flere gråsoner = mer ansvarspulverisering Sømløst helsetilbud = forførerisk begrep

Tydelige grenser Faglige og organisatoriske grenser mellom allmenn-medisin og øvrige lege-spesialiteter må avklares, slik at spesialisttilbudet til befolkningen ikke svekkes Viktig å få frem problemene og løse dem, fremfor å tilsløre dem med organisatoriske grep som innføring av nye mellomnivåer.

Ingen skal alene forandre linjegrensene Staten og de regionale helseforetakene må ikke omorganisere grensesnittet mot førstelinjen uten å konsultere lokalsykehus, kommuner og fastleger Vi må ha formelle arenaer for dialog, læring og problemløsning mellom første og andrelinjen

Billig og dårlig? Aplf frykter at DMS / nærsykehus kan bli en billigversjon av desentraliserte andrelinjetjenester, og dermed representere en reell svekkelse av spesialisttilbudet til befolkningen DMS / nærsykehus kan bli ”B-sykehus” for kroniske sykdommer. Hvem vil arbeide der? Skal de gamle og kronisk syke få dårligere spesialisthelsetjeneste enn på lokalsykehusene?

Generalister i lokalsykehus For å sikre befolkningen en bedre spesialisthelsetjeneste, må det være en bedre ide å utdanne flere generalister i fagdisipliner som indremedisin, kirurgi, psykiatri, gynekologi og geriatri. Man må gjøre det attraktivt for dem å arbeide i lokalsykehus

Lokalsykehus Lokalsykehusene må styrkes Distriktsmedisinske senter må der de etableres, forankres i lokalsykehuset, og eies og drives av dem Viktig må ikke bygge ned utdannings- mulighetene for de kommende generasjoner med helsepersonell ved å legge ned lokalsykehus

Lokale behov må bestemme Etablering av DMS må kun skje ut fra lokale behov for desentraliserte spesialisttjenester Både første– og andrelinjen må vurdere etableringen som hensiktsmessig Etablering av DMS må ikke være et ledd i nedbygging av lokalsykehusene

Den som har skoen på… Fastlegene er pasientenes portnere til andre- og tredjelinjen. Det er de som i hovedsak koordinerer pasientforløpene Alle som berøres av store organisasjonsendringer må få reell innflytelse på prosessene Staten og de regionale helseforetakene må ikke omorganisere grensesnittet mot førstelinjen uten å konsultere lokalsykehus, kommuner og fastleger

…vet best hvor skoen klemmer Tredjelinjen har lavest meningsberettigelse i spørsmål om lokalsykehus og DMS Aplf tar avstand fra at regionale helseforetak og helseforetak ensidig skal kunne overføre oppgaver til primærhelsetjenesten

Felles behov som all omorganisering må ta hensyn til Stabile forhold i helsetjenesten Koordinerte, sammenhengende helsetjenester Gode samarbeidsforhold LEON-prinsippet Klare, felles prioriteringer Klare ansvars- og myndighetsområder Færrest mulige ”gråsoner”