Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UU og Fylkesmannens rolle
Advertisements

Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Regional delplan for universell utforming i Buskerud
Ny plan- og bygningslov og nye muligheter for uu-arbeidet
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Finansiering av kollektivtrafikk i byområdene
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
Bystyrets forventninger og rammer Fornye og forankre bystyrets visjon, ambisjoner og strategier fra 2003/2007 Tilrette for en grunnleggende debatt om.
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kort om forsøk om samordning av innsigelser - FOSIN -Nordland Plankonferansen 11. desember 2013.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Reguleringsplaner.
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Klima- og bærekraftstrategier i DK Status Framtidens Byer – 4 departementer, 13 bykommuner – intensjonavtale : Areal og transport Stasjonær energi.
Repparfjord. Nei til dumping i sjø !! Natur og Ungdom.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Ny plan- og bygningslov – ny struktur Planlegging i kommunen med fokus på kulturlivet Arild Axelsen, plan- og bygningssjef Frosta kommune Leder Frosta.
Regional transportplan Agder
Aktørenes roller i planprosessene
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Utredninger og planfase
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
Statens vegvesen, Jernbaneverket - fagetater Konseptvalg utredning
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Naturmangfoldloven og plan- og bygningsloven
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Reguleringsplan - planprosess
NY PLANDEL I PLAN- OG BYGNINGSLOVEN Generell del, Nasjonal del, Regional del Erik Sveistrup, seniorrådgiver Avdeling for regional planlegging, MD PBL-konferanse,
Helsebygg – motor i en bærekraftig byutvikling? Helhetsløsninger for mer attraktive byer og tettsteder – styrking av bærekraftige areal- og transportstrukturer.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Ny bro over Glomma i Fredrikstad Presentasjon av planprogram Åpent møte
Kommunal planstrategi Temadag Regionalt planforum 12. april 2016.
KVU-verksted Oppland grense - Melhus Oppdal 22. og 23. november 2010 Kjetil Strand, avdelingsdirektør Strategi, veg og transport Statens vegvesen Region.
Arealplanlegging Kommunestyret Fagområde - Plan Medarbeidere: Wenche Hagestuen Dale, kommuneplanlegger Gunhild Haugum, arealplanlegger - 2.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Kommunal planstrategi
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Kommunal planlegging.
Samhandling for effektive planprosesser
Effektiv og god planprosess for IC-utbyggingen
Byutredningen - hvem, hva, hvorfor
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Kostnadsutvikling i vegprosjekter
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Planprosess - litt om roller og oppgaver
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
E18 Akershus grense - Vinterbro
Hålogalandsvegen – en region Planleggingen
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
E10/rv. 83/rv. 85 Evenes–Harstad-Sortland
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Rullering av Regional transportplan
Utskrift av presentasjonen:

Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010

Prosesser - mange lange med avhengigheter Korridorutredninger Byanalyser Rutevise utredninger KVU/KS1 Bypakker Bompengeproposisjoner Fremtidens byer Belønningsordningen (Pålagt) plansamarbeid i Oslo og Akershus Budsjett Nasjonale forventninger Regional planstrategi Regional plan Kommunal planstrategi Kommuneplan Kommunedelplan – PBL og forutsetning for prioritering i NTP og HP Reguleringsplan – PBL og forutsetning for prioritering i statsbudsjettet KS2 Konkurransegrunnlag Grunnerverv Anbudsprosess Bygging Drift

Styrings-, plan- og byggeprosessen KS 1

BESLUTN. OM KVU KVUKS 1 BESLUTNING NEI KS1 og KS2 KOMMUNEDEL PLAN REGULERINGS- PLAN KS 2 JA ANLEGG

Mange prosesser Er det mulig å forenkle?

Tidsbruk for vegprosjekter - før første spadetak Plantype/prosessMin – normalt – max KVU/KS1 (prosjekter >500 mill kr) 0,5 år? 1 år? 2 år? Regional plan Kommunedelplan2 år 4 år 30 år? Reguleringsplanplan1 år 1,5 år 4 år KS2 (prosjekter >500 mill kr)0,3 år 0,5 år 1 år Konkurransegrunnlag og anbudsprosess 0,7 år 1 år 2 år Grunnerverv0 år 1 år 2 år Total tidsbruk4,5 år 9 år huff!

Byggetid 0,1 – 5 år

Hovedmålene i NTP - alle krever planlegging etter PBL 1.bedre framkommelighet og reduserte avstandskostnader 2.0-visjonen for TS 3.redusere miljøskadelige virkninger av transport, samt bidra til å oppfylle nasjonale mål og Norges internasjonale forpliktelser på miljøområdet 4.UU transportsystem I tillegg skal etatene presentere strategier for å få mer godstransport på sjø og bane i stedet for på veg, og mer kollektivtrafikk og mer gange og sykling i byene

Areal og transport Vegdirektør Terje Moe Gustavsen: ”Arealbruken er transportens mor”

Viktige punkt i planprosessen Varsel om planoppstart Planprogram sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn Planforslag sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn Merknadsbehandling/innsigelse Planvedtak Kunngjøring av planvedtak Klage/behandling av innsigelse

Planoppstart krav til planprogram i PBL § 4-1 formål prosess frister deltakere medvirkning alternativer avgrensning

Kap 5 Medvirkning i planleggingen § 5-1 Medvirkning § 5-2 Høring og offentlig ettersyn § 5-3 Regionalt planforum § 5-4 Myndighet til å fremme innsigelse til planforslag § 5-5 Begrensning i adgangen til å fremme innsigelse § 5-6 Mekling og avgjørelse av departement

Medvirkning Krever tid Er nødvendig: –Lovbestemt –Bedre løsninger –Forankring –Forståelse

Planprosessen – trinn 1 – 8 Rasjonalistisk planleggingsmodell 1.Behovsanalyse 2.Målformulering 3.Løsningsalternativer 4.Konsekvenser 5.Sammenlikning 6.Valg av løsning 7.Gjennomføring 8.Etterprøving

Håndbok 140 Konsekvensanalyser

Hovedgrep i HB 140 Konsekvensanalyser Prissatte Ikke-prissatte Sammenstilling Ev. drøfting -lokal og regional utvikling -fordelingsvirkning -måloppnåelse Anbefaling Samfunnsøk analyse

Krav til kostnadsoverslag Kommunedelplan: +/- 25 % Reguleringsplan: +/- 10 % “Retningslinjer for planlegging av riks- og fylkesveger etter PBL” (T-1057, )

§ 3-7 Overføring av planforberedelse Gir staten og fylkeskommunene god mulighet for å ta initiativ og styre fremdriften i planleggingen av større samferdselsanlegg og teknisk infrastruktur

Noen viktige momenter Strategiske avklaringer gir mer effektive prosesser Planlegging etter PBL skaper sterke forventninger Planendringer er ofte krevende Reguleringsplaner er ”ferskvare” Detaljprosjektering må ofte gjennomføres som grunnlag for reguleringsplan – og det er ressurskrevende! Stramme prioriteringer av planressursene er nødvendig! Vedtaksmyndighet uten kostnadsansvar

Takk for oppmerksomheten!