1
Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom skole og kultur I Bruk konserten! ser vi på kulturopplevelsenes læringspotensiale, og hvordan skolekonsertene kan knyttes til opplæringens og undervisningens formål i skolen. Bruk konserten inneholder: Hvordan bruke konserten: Idébank med 35 metodiske opplegg, forankret i Kunnskapsløftet 06 Hvorfor bruke konserten: Artikkelsamling Nyttige linker og tips om litteratur på feltet opplevelse og læring Eksempler på konsertinformasjoner med Bruk konserten- opplegg Boken er overførbar til andre kunstformer, både de som tilbys gjennom Den kulturelle skolesekken og skolens egne arrangementer (Bruk opplevelsen!).
Bakgrunn for Bruk konserten! Den kulturelle skolesekkens suksessmål: ”Innholdet i DKS skal medvirke til å realisere skolen sine mål slik de kommer til uttrykk i den generelle delen i læreplanverket og de ulike lærerplanene” ”Skolen skal sørge for at det gjennomføres for- og etterarbeide” (Stortingsmelding nr. 8- Kulturell skolesekk for framtida) Kunst- og kulturundervisning er mange ting. God kunst- og kulturundervisning er et felles ansvar (Partnership). Kunst og kulturundervisning påvirker hele læringsmiljøet. Undervisning i og gjennom kunstfag. Kunst og pedagogikk, felles målsetninger. Læring gjennom sosiale kontekster og erkjennelsen om at ”musikkopplevelsen er uforutsigbar, ikke forutsetningsløs” Rikskonsertenes Ressurs og Utviklingssenter: Tiltak og prosjekter som sikrer kvalitet, kompetanse og utvikling av skolekonsertordningen, og styrker samarbeidet med fylkene, kommunene, nasjonale organisasjoner, institusjoner, DKS og skolene. 3
Hvorfor er det viktig å bruke opplevelsen? Elevene trener seg på å dekode kunstverk og får et språk for bearbeiding av egne kunstopplevelser. De lærer nye metoder for å videreføre kunnskap og dele opplevelser med hverandre, og trener på det å gi feedback og kritikk til andre. Elevene blir bevisste på, og inspirert av, medelevers skapende arbeid og lærer seg å ta hensyn og til å samhandle om en aktivitet. Elevene skaper seg en forforståelse og en forventning til opplevelsen og får økt kjennskap og eierskap til kunstnerne som kommer til skolen. Elevene trener seg på å være aktive og bevisste i en lyttesituasjon og blir bevisste på egne ønsker rundt det å bli lyttet til. Elevene får en mer helhetlig opplevelse av kunstens og dens kontekst, kunstens funksjon i samfunnet og blir bevisst på hvordan kunsten påvirkes av tiden og samfunnet rundt. 4
Bruk konserten! veien videre Distribusjon i samarbeid med Musikk i Skolen Kurs, workshops og presentasjoner Samarbeid andre kunstarter, Bruk opplevelsen? Samarbeid med andre institusjoner og organisasjoner Nordisk samarbeid og idé og erfaringsutveksling Samling av metodiske opplegg på nett, deling av gode idéer Høgskolesamarbeid Forskning og evaluering 5
6