Å stimulere til læring. Læring Læring er en aktiv prosess der mennesker gjennom trening og erfaring lærer seg nye ferdigheter i samspill med andre.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er psykisk utviklingshemming?
Advertisements

Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Motivasjon.
Hva er Oppvarming? Treningslære Jim-Cato Johnsen 06/07
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Mestring og forebygging av depresjon
Øystein, Susana og Anita
Trenerrollen og motivasjon
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Læring og motivasjon Laget av:
Kroppsøvingsdidaktikk
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
7. Motivasjon i organisasjoner
Kan de - og vil de? Seniorers forutsetninger for læring Per Erik Solem NOVA Foredrag på seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet,
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
LEK – Ped 1 Litteratur: Røys ”Pedagogikk i barnehagen” kap 4, Lov om barnehager, Rammeplan for barnehager 1 DEFU 3. oktober 2008 Mette Røe Nyhus 2008,
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Språket som system.
Friskere for LIVET! Hyggelig atmosfære Individuell samtale
Venn kommer av norrønt: Vinr
Støttende undervisning (Læreren som støttestillas)
(Barne-og ungdomspsykologi)
GODT HUMØR • Bevegelse og fysisk aktivitet gjør   deg glad og gir mer energi • Å være aktiv sammen med venner gir   trygghet og fellesskap • Nysgjerrighet.
Eldre & bevegelse Et møte med brukere av eldresentre
Barns læring, voksnes ansvar!
Å leve med ADHD i familien
NESO Formannsskole Motivasjon
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Tema: Prosjekt Byggfag Navn: Kim Johnsen
1 2 Nasjonalt krafttak for seniorpolitikk i arbeidslivet.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Ulikheter og variasjoner
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
Fysisk aktivitet på Mørkved Sykehjem.
Gruppebehandling for eldre med nedsatt funksjonsevne
Jentefotballkveld Utvikling av jentefotballen i Ski.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV
Av Kari, May Linn, Silje og Hanne
VURDERING I KUNNSKAPSLØFTET
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Motivasjon Uke 11. Indre motivasjon Indre drivkraft Ytre motivasjon Avhengig av respons og belønning utenifra.
Hva er lykke og hva det som gjør oss lykkelig?. Hvordan oppstår lykke? Forskere har funnet ut at vi er selv med på å skape lykke I forskning er ikke lykke.
Voksne som rollemodeller for barn. Helga Hope.. TILHØRIGHET Mennesket og flokken ! Per Fugeli Hvordan mennesket blir skapt i samspillet med fellesskapet.
Starten på eventyret Inger Johanne Warholm & Runa Møller Tangstad.
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Barns utvikling: viktige begreper
Lønn og lønnssystemer.
KVALITET MOTIVASJON KOMPETANSE SAMSPILL
Zmartech Aleksander Røe strømshoved Andreas nyborg hansen
PTØ Kari Hapnes, Fagsjef PTØ
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
7. Motivasjon i organisasjoner
7. Motivasjon i organisasjoner
Workshop for u-10 og u-12 Mandag 6/
Men hvordan gjør vi det…?
(Barne-og ungdomspsykologi)
Motivasjon Uke 11.
Vår skole på Fornebulandet
Utskrift av presentasjonen:

Å stimulere til læring

Læring Læring er en aktiv prosess der mennesker gjennom trening og erfaring lærer seg nye ferdigheter i samspill med andre

Forutsetninger for læring og aktivitet: Alder og modenhet Motivasjon Funksjonsnivå Kulturbakgrunn

Modning Fysisk utvikling som skjer uavhengig av miljøet Eksempel: tannfelling og kjønnsmodning Dette skjer normalt med alle barn på bestemte alderstrinn, selv om noen er tidlig og noen sent modne

Alder og modenhet Hva et barn er i stand til å lære, er avhengig av alder og modenhet (jf. utviklingspsykologi) Eldre kan lære like godt som yngre, men læringen tar ofte lengre tid

Motivasjon Vi må ville lære, for å gi oss i kast med noe nytt Det er viktig å finne ut hva som kan motivere en bruker til å lære noe nytt, eller bli mer aktiv

Indre og ytre motivasjon Indre motivasjon kommer fra personen selv Ytre motivasjon kan være løfter om belønning eller trusler om straff

Funksjonsnivå Det er alltid viktig å fokusere på den enkeltes interesser og muligheter, ikke på en eventuell funksjons- svikt Eksempel: Rune drev med dans før han ble avhengig av rullestol etter en ulykke. En fysioterapeut satte han på tanken om å begynne med rullestol- dans. Nå har Rune drevet med dette i flere år. Det har gitt ham stor glede, mange nye venner og god fysisk trening.

Kulturbakgrunn Som ansatt må du ta hensyn til at språk- problemer og annen kulturbakgrunn kan være en ekstra utfordring når det gjelder læring