Utdanning for velferd 1. 2 Mål om å videreutvikle de helse- og sosialfaglige utdanningene på alle nivåer. Flere store reformer er begrunnelsen og bakgrunnen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
System for kompetansekrav NRHS – møte
Advertisements

U TDANNING OG FORSKNING AV BETYDNING FOR SAMHANDLINGSREFORMEN Marianne Hedlund, dekan ved Helse- og sosialfag, HiT.
Utdanning for velferd Ekspedisjonssjef Toril Johansson.
Samhandlingsreformen - konsekvenser for sykepleierutdanning
FELLESORGANISASJONEN Framtidens kompetansebehov i fagfeltet og vernepleiernes plass i dette. Yrkesfaglig konferanse for vernepleierne Trondheim
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Der fagmiljøene møtes og kompetansen foredles Fagskolekonferanse Radisson Royal Garden Trondheim 16-17/9 Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Helse Sør-Øst og Høgskolen i Telemark – Status og muligheter for bedre samspill? Marianne Hedlund.
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse Seniorrådgiver Hildegunn M. Førsund, Arbeids- og velferdsdirektoratet Attføringsmessa januar 2008.
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
FELLESORGANISASJONEN YRKESFAGLIG KONFERANSE FOR VERNEPLEIERNE Trondheim 16 og 17 oktober 2007 Siv Karin Kjøllmoen 1. Nestleder og seksjonsleder for vernepleierne.
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Foto: Helén Eliassen oppfølging og opplæring på praksisplass Gode erfaringer fra Havstein og Rica INN og CHOICE.
Helse- og sosialfag ved HiL- kort oversikt og hva er vi opptatt av? Dialogmøte med kommunene NG v/Dekan Kjell Ivar Iversen.
NAV, Side 1 Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse  2007 – 2012  Bygger på erfaringer fra Vilje Viser Vei satsingen i NAV og opptrappingsplanen.
Helse- og velferdstjenestene: Kompetansebehov og utfordringer for UH-sektoren – innledning ved dekan Kjell Ivar Iversen, Avdeling for pedagogikk og sosialfag,
HelseOmsorg21 Et kunnskapssystem for bedre folkehelse Arnfinn Sundsfjord NFE-HS Oslo mars 2015.
Innpassing av videreutdanning i mastergrad Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av Universitets og høgskolerådet Gyrd Thrane, UiT Norges Arktiske Universitet.
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
Realkompetansevurdering i høyere utdanning? Landsmøte til Fagforbundet Gardermoen Dosent Runar Bakken.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Legeutdanning og forskning i primærhelsetjenesten – to sider av samme sak? Guri Rørtveit Instituttleder, professor dr. med.
- høgskolens / utdanningsinstitusjons ansvar og rolle - forståelser av tverrprofesjonell samarbeidslæring - noen eksempler på tverrprofesjonell samarbeidslæring.
Utfordringer for yrkesfagene Kompetanseutvikling - livslang læring (fagopplæring, fagskole, høyere utdanning, læring i arbeidslivet) 1.
Side 1 «Praksis- og kunnskapsutvikling i NAV- kontor « - Bakgrunn og rammer  Utviklingsforsøk som har sitt utspring i, men er ikke en videreføring av.
En kommentar til rapport nr. 2 fra følgegruppa for barnehagelærer- utdanning Jorunn Melberg, leder for programgruppe Nasjonale retningslinjer -BLU.
– Sammen om mestring Brukeren, viktigste aktør Psykisk helse og rus i sammenheng Kunnskapsbaserte tjenester Samhandling Hjelp der folk bor Pårørende.
Storting og regjering Vedtar lover og regler Setter i verk lover og gjennomfører politikken (departementene) Vedtar budsjetter og fordeler økonomiske ressurser.
LANDSOMFATTENDE TILSYN 2015 TILSYN MED KOMMUNENS HELSE- OG OMSORGSTJENESTER TIL MENNESKER MED UTVIKLINGSHEMMING.
Fagskoleorientering Erlend Fjose Bodø Foto: Peter Hamlin.
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
1 Framtidige kompetanse- og utdanningsbehov i samfunnet generelt og i helsesektoren spesielt. Hvordan skal NTNU møte dette? Hvilken betydning vil nytt.
Nortura flytter skjæreaktiviteten fra Sarpsborg
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Effektiv undervisning
Operativt ledergruppemøte INB Onsdag
Studieveien.
Samisk barnehagekonferanse i Karasjok
Sykepleierens dokumentasjon av helsehjelp
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Jeg føler meg bedre fordi jeg vet at jeg er ikke den eneste!
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Økonomisk ramme for medisinutdanning nord i Trøndelag
Fagforbundet Vest-Agder
Næringslivets muligheter i Horisont 2020 – Møre og Romsdal
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Gjennomføring av tilsynet
Strategi for Nord universitet 2020
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
RETHOS- Retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Oppfølgingsprosjektet
Presentasjonsmøte nytt dekanat
Om opprykk til førstelektor
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag
«. « Nasjonalformue per innbygger Historisk har arbeid vært en betydelig årsak til tidlig død og store helseproblemer. Stor innsats over mange år.
Nytt studieutvalg ved HF (2016-høst vår)
Hvorfor Mastergrad i operasjonssykepleie?
Hva er Housing first i Norge
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Prioriterte områder for hovedstyrets arbeid inn mot landsmøtet 2019
Utskrift av presentasjonen:

Utdanning for velferd 1

2

Mål om å videreutvikle de helse- og sosialfaglige utdanningene på alle nivåer. Flere store reformer er begrunnelsen og bakgrunnen for dette. 3

Utdanning for velferd Nye kompetansekrav i møte med brukere krever endrede utdanninger. Flere brukere trenger bistand fra flere tjenester og yrkesgrupper. 4

Utdanning for velferd Flere samspill skal styrkes mellom: - utdanning og arbeidsliv - de ulike utdanningene - de ulike utdanningsnivåene - utdanning, forskning og tjenesteutøvelse 5

Utdanning for velferd Videreutvikling av dagens tre hovedutdanninger: barnevernspedagog, sosionom og vernepleier. Videreutvikle både det profesjonsspesifikke og den felles sosialfaglige kompetansen. 6

Utdanning for velferd Styrke og kvalitetssikre praksis. Tverrprofesjonell samarbeidslæring. Krav om veiledningskompetanse. Vurdere å lovfeste plikt til å stille praksisplasser til rådighet. Felles forskrift i stedet for rammeplaner… 7

Studentens forberedelse til yrkeslivet 8

Utdanning for velferd Ung utdanning – økende antall vernepleiere. Etter- og videreutdanningsmuligheter. Forskning. Tilgang på kompetansemiljøer. 9