Kjøp av bistand til målinger for kommunikasjonsstrategi Leverandørkonferanse 7. januar 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

NENTs uttalelse om bruk av forsøksdyr
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Media håndtering og kommunikasjon
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Statens legemiddelverk
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
Arbeidslivssenteret i Oslo på besøk hos SYE
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
FAU Møte 3. september 2013 Velkommen Registrering ved døren.
Velkommen til tariffkonferanse og nettverkssamling Holmenkollen Park Hotel
NTL Forskningsinstitutter Nettverkssamling Holmen Fjordhotell mai 2011 Informasjon fra landsforeningen.
Profil og omdømme Modul 2 Kommunikasjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Profil og omdømme Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Definere og velge hovedmål og delmål
RYLA SOM REKRUTTERINGSBASE Bjørnar Nyborg, Halden RK Leder RYLA
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Informasjon er ikke gitt før den er mottatt
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Tilrettelegging med TG som virkemiddel gir mennesker muligheter!
Hvordan nå frem til velgerne med informasjon? Valgforum 21. november, Trondheim Maren H. Blaalid, Oslo kommune.
Velkommen til Link Lyngen Et knutepunkt og senter for selvhjelpsarbeid.
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Velkommen til informasjonsmøte om Eikeli VGS’ tilrettelegging for Fossums langrennsløpere og skiskyttere !
Elisabet Molander, prosjektleder Klimaløftet. Kort om Klimaløftet Lavutslippsutvalget Startet mars 2007 Regjeringens klimakampanje Miljøverndepartementet.
Kreativ planlegging for en kreativ region?. Evalueringen av Felles fylkesplan Startet rundt årsskiftet 2004/2005 Har fulgt planprosessen fram til høsten.
Strategi- og aktivitetsplan
Strategi og plan Kopervik Menighet.
Politisk påvirkning.
Likepersonarbeid er en av satsningsområdene i Rammeplan Mål for perioden: 1)At det er etablert gode rutiner for samarbeid mellom organisasjonsleddene.
Kommunikasjon og mediehåndtering Europeisk mobilitetsuke Kommunikasjonsrådgiver Bente Tovik.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Oktober 2000 Prioriterte grupper - opplæring IKT og lokaldemokrati.
1 POSISJONERING Trond M. Backer Kommunikasjonssjef i Strømmestiftelsen
(1/3) Samfunnsansvar > Sjekkliste for grønne speiderturer á la ”Sikkerhet på tur”. > Automatisk trekk av CO2-kvoter på reisefordeling! > Bygge/utvikle.
Europapolitisk samarbeid Orientering på miniseminar 20. januar 2012, Gunn Marit Helgesen Leder av internasjonalt fagpolitisk utvalg i Østlandssamarbeidet.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Halvdagsseminar 20. April 2001 Lampeland Kurs og Turisstenter,
Kommune-og fylkestingvalg høsten 2007 – hva gjør vi? generalsekretær Harald Tronvik FRIFO.
Samhandling og prosessledelse
Den gode skoleeier I Nes.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
RETNINGSLINJER FOR TELIA NORGE I SOSIALE MEDIER OPPDATERT JANUAR 2017
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
EUROPEISK MOBILITETSUKE
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Program Velkommen til satsing på etikk Presentasjon av etikkportalen
Plan for Sosiale medier
Bærum Venstre handlingsplaner 2017
Seksjonsmøte SKS 6. april
Kommunikasjonsstrategi for Meteorologisk institutt
Innovasjon i lokalarbeidet
Utvikling av merkevaren Toftøy Barnehage
Opplæring om offentleglova
VERDENS BESTE VERTSKAP
Kommunikasjon og mediehåndtering
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Digihjelpen – Levanger kommune
Utskrift av presentasjonen:

Kjøp av bistand til målinger for kommunikasjonsstrategi Leverandørkonferanse 7. januar 2015

Velkommen! Gunnar Løvland, rådgiver i innkjøpsseksjonen Sissel Ramstad Lyngvær, seksjonsleder seksjon for besøk og formidling Jorunn Nilsen, kommunikasjonsrådgiver i ledelsessekretariatet Anita Blomberg, seksjonsleder i informasjonsseksjonen

Agenda DEL 1 (kl ) Presentasjon av oss og strategien: 1. Hovedpunktene i kommunikasjonsstrategien 2. Besøk og formidling 3. Informasjonsseksjonen 4. Arbeidet med pressen Pause 5. min.

Forts. agenda Del 2: (kl ) Om våre ønsker om bistand til målinger og spørsmål 5. Målinger i forbindelse med strategien for ekstern kommunikasjon 6. Medieovervåkning og medieanalyse 7. Strategi for internkommunikasjon og behov for målinger 8. Spørsmål og svar (25 min) 9. Avslutning

Kommunikasjonsstrategien omhandler ekstern kommunikasjon sier noe om hvordan Stortinget skal: -skape interesse og forståelse for Stortingets rolle og oppgaver -oppnå målet om aktuell kunnskapsformidling av folkestyret

KommunikasjonstiltakBasiskommunikasjon

Prinsipper åpen nøytral aktiv tilgjengelig enhetlig tidsriktig

Kommunikasjonsmålene Øke det demokratiske engasjementet i Norge –øke kunnskapen om hvordan det norske demokratiet fungerer –opprettholde aksepten for at politisk debatt og diskusjon er viktig –bidra til å øke valgdeltakelsen

Kommunikasjonsmålene Oppnå en riktig og positiv forståelse av Stortingets rolle –Øke kunnskapen om Stortingets rolle i demokratiet –Øke kjennskapen til hvordan Stortinget jobber med politiske saker –Øke tilfredsheten til alle som besøker Stortinget

Kommunikasjonsmålene Bygge og bevare tilliten til Stortinget –bevare tilliten til at Stortingets administrasjon forvalter sine ressurser godt –forbedre Stortingets omdømme i prioriterte målgrupper –korrekt og balansert medieomtale i saker der Stortingets administrasjon er kilde eller objekt

Etterlatt inntrykk

Målgrupper Voksne med lav demokratisk deltakelse – spesielt voksne med minoritetsbakgrunn Barn og unge – spesielt førstegangsvelgere Profesjonelle – folk som i sitt arbeid forholder seg til Stortinget

Aktuelle anledninger

Budskap Demokrati – en grunnleggende verdi Stortingets arbeid Stortinget – hjertet i demokratiet Stortinget er åpent

Overordnet historie Historien vi forteller om Stortinget skal være sann, viktig, relevant og engasjerende.

Besøk og formidling Formidlingsaktiviteter –Omvisninger –Interaktive læringsspill –Kurs og foredrag –Utstillinger –Stortingsmøter –Jubileumsaktiviteter Satsninger –Målgruppebasert innhold og læringsutbytte –Læring både før, under og etter et besøk –Dagsaktuelt –Historisk –Utadrettet virksomhet –Nettbaserte aktiviteter

Informasjonsseksjonen Redaktøransvar, innholdsproduksjon og videreutvikling av stortinget.no og intranettet (Løveporten) Stortingets åpne datatjeneste Nett-TV fra stortingsmøter og høringer Twitter og Flickr Stortingets informasjonstjeneste Informasjonsfilmer Brosjyrer og årsrapport Pressevaktordning Presse- og kommunikasjon i beredskapsorganisasjonen Forvaltning av Stortingets saksdatabase

Arbeidet med pressen Dagens arbeid Både reaktivt og proaktivt. Et kontaktpunkt for henvendelser, hele døgnet. Henvendelser – fra begjæringer om innsyn til portrettintervju med presidenten. Tilrettelegging for media ved større arrangementer etc. Koordinering med andre aktører. Et aktivt forhold til presselosjen. Videreutvikling Videreutvikle fasilitering. Rutiner for overvåking, rapportering og evaluering.

Målinger ekstern kommunikasjon Koordinerende ansvar for målinger i strategiperioden Konkretisere strategiens mål og delmål slik at vi kan si hvor vi står i dag og hvor vi skal (sette måleparametere) Gjøre oss kjent med de prioriterte målgruppene ved systematisering av etablert kunnskap og målgruppeanalyse –Hva kjennetegner målgruppenes behov? –Hvordan når vi best målgruppen? Måle effekt av enkelte kommunikasjonstiltak –Treffer vi? Justeringsbehov? Måle effekt av løpende kommunikasjonsaktiviteter

Kommunikasjonsmålene Øke det demokratiske engasjementet i Norge –øke kunnskapen om hvordan det norske demokratiet fungerer –opprettholde aksepten for at politisk debatt og diskusjon er viktig –bidra til å øke valgdeltakelsen

Kommunikasjonsmålene Oppnå en riktig og positiv forståelse av Stortingets rolle –Øke kunnskapen om Stortingets rolle i demokratiet –Øke kjennskapen til hvordan Stortinget jobber med politiske saker –Øke tilfredsheten til alle som besøker Stortinget

Kommunikasjonsmålene Bygge og bevare tilliten til Stortinget –bevare tilliten til at Stortingets administrasjon forvalter sine ressurser godt –forbedre Stortingets omdømme i prioriterte målgrupper –korrekt og balansert medieomtale i saker der Stortingets administrasjon er kilde eller objekt

Medieovervåkning og medieanalyse Stortinget har en avtale med Retriever. Analyseverktøyet kan i dag benyttes til kvantitative uttak. Avtalen skal videreføres og utvikles. Plan for når og hvordan medieanalyse skal gjennomføres - både i forbindelse med en nullpunktmåling, men også som rutine - skal inngå i en overordnet plan for målinger.

Strategi for internkommunikasjon og behov for målinger Kartlegging av dagens kanaler for internkommunikasjon (våren 2015) Gjennomføre målgruppeanalyse og nullpunktsanalyse som skal danne grunnlag for målsettinger for strategien Utvikle strategien (høst 2015) Eventuelt målinger underveis og avslutningsvis i strategiperioden

Spørsmål og svar

Avslutning