1 Ja til evidensbasert pedagogikk og skoleutvikling ( men pass på ) Thomas Dahl, NTNU Skole- og læringsforskning, 26. mai 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Advertisements

Ordspr./ proverbs 4,18 Rettferdiges sti er som morgenens lysskjær, det vokser til det blir høylys dag. The way of the righteous is like the first gleam.
Nivå og kvalitet i utdanningen(e) i relasjon til studentgrunnlag og “krav” til gjennomstrømning Konferanse om norsk ingeniørutdanning, 23./24. oktober.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Ledelsesinformasjonsystem
Hvem var Ellen White? • Født i USA i 1827 • Et av 8 barn • Vokste opp som metodist • Ble kristen da hun var 12 • Ble Adventist etter hvert • Fikk drømmer.
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
SOSIAL KAPITAL.
eHelseopplæring i sykepleierutdanningen – et stebarn?
FORMATIV VURDERING.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Konsortiet. Health and Social Education - Unlimited  Kunnskapsoversettelse  Vertikalt og horisontalt  Teori til praksis til teori  Tverrprofesjonelt.
”Litt bedre i dag enn i går”
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Hva gjør en forskningsbibliotekar
Av Donald Norman. Normans hovedanliggende: Information appliances An appliance specializing in information: knowledge, facts, graphics, images, video,
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Problem set 2 By Thomas and Lars PS: Choose the environment, choose many pages per sheet. Problem set 2 Exercise 11/29 Laget av: Thomas Aanensen og Lars.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Introduksjon til Arbeidslivslæring Fra skolelærdom til yrkesutøvelse Tool 1100 forelesning 3/10-07 Annett Hillestad
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Pedagogisk praksis og elevers læringsutbytte Thomas Nordahl.
1 NTNU Skole- og læringsforskning Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her.
Forventninger til samarbeidet mellom Kunnskapssenter for utdanning og Nasjonalt forum for utdanningsforskning Monica Melby-Lervåg, Prof./Forskningsdekan.
Praksisforum F1d 6 september 2006 Presentasjon av Natur og friluftslinjen 2006/2007.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Velkommen til Gå-hjem-møte Effektevalueringer av forskning og innovasjon 25. Mai 2016.
Nattverd – del 2. Luk Han sa til dem: Jeg har lengtet inderlig etter å ete dette påskemåltidet sammen med dere før jeg lider. 16 For jeg sier.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
Sjekk bibelen. Joh Men da det alt var midt i høytiden, gikk Jesus opp i templet og lærte. Judeerne undret seg og sa: Hvor har han skriftkunnskapen.
Kampen om virkeligheten og frykten for nå-øyeblikket.
Find Fraud B4 it Finds You!
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Irene W. Langengen
Meta-analyser og systematiske oversikter
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
Med fokus på evidense – går vi den rette veien?
Group theory I dette kapitlet skal vi se på utvidelse av lister som vi behandlet generelt i kap 04. Vi skal nå benytte klassehierarkiet som vi utviklet.
Relevant questions for the Reference Group
Dette er et eksempel på plassering av logoene.
Hvilke muligheter finnes i andre deler av 6RP?
e-learning Find documents about and the use of multimedia systems and
Økonomiske forutsetninger
Using nursery rhymes and songs
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
The Gains from International Trade
The Gains from International Trade
SS-generasjonen HL-senteret,
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Information retrieval in medical and biological literature (SMED 8004)
Communication and information about Spina bifida
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
A review of exploration activity and results on the NCS
Sustainability as practice
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Utskrift av presentasjonen:

1 Ja til evidensbasert pedagogikk og skoleutvikling ( men pass på ) Thomas Dahl, NTNU Skole- og læringsforskning, 26. mai 2011.

2 “Finding the groove” Donald A. Schön, “The reflective practitioner”

3 Eksperimentet –Boyle: The Air Pump (1659): Naturen –Albrecht von Haller, Fysiologiske prinsipper (1752): Dyrene –François Magendie (ca. 1820): Viviseksjon –Pierre-Charles-Alexandre Louis (1827): Statistikk for blodlating –Lambert Adolphe Jacques Quetelet (1835): “l'homme moyen” Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her.

4 Kvalitetsrevolusjonen Systematisk bruk og organisering av kunnskap Kunnskapsledelse Lærende organisasjon (vs. “reflective practitioner”?)

5 Evidensbasert medisin Archie Cochrane (1972): Effectiveness and Efficiency: Random Reflections on Health Services Gordon Guyatt et al (1992) “evidence-based medicine” Kunnskapssenteret (Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten), etabl. 2004

6 Hva er evidens? Beviselig at det er en sammenheng Kausal sammenheng, ikke bare korelasjon Tiltak – utfall Eksperimentell-statistisk påvisbar sammenheng “Qualitative research is evidence too” (?) Evidensbasert praksis

7 Håndtere utvikling av velferdsstilbud eksperimentelt “Modern nations should be ready for an experimental approach to social reform, an approach in which we try out new programs designed to cure specific problems” Donald T. Campbell

8 Dansk Clearinghouse for Utdannelsesforskning (2006): “Et nyt paradigme vokser frem i disse år inden for medicin, socialarbejde og pædagogik. Forskere og praktikere vil sikre, at praksis hviler på den bedste, tilgængelige viden. Det kaldes evidensbaseret praksis”

9 Kunnskapssenter for utdanning (2011) Arvid Hallén understreker at det ikke vil bli lagt ensidig vekt på evidenstilnærming og sammenstillinger av resultat fra randomiserte studier. – I utgangspunktet vil hele bredden av kunnskapstilfang om utdanning være relevant. Det er en problemorientert tilnærming som setter rammen her, og det kravet vi har på oss til å presentere kunnskapsbrokker i en mer systematisert form.

10 Norsk praksis Utprøving – evaluering Politikkutforming Praksis Metodekrav i evaluering (kombinert med publiseringspoeng)

11 Norsk skole Ikke basert på evidenskunnskap Ikke et reflektert forhold til annen kunnskap (hva virker, hvorfor virker det og hvordan) Pedagogikk, didaktikk og fagkunnskap Learning by doing (på individuell basis, ikke kollektiv)

12 Tredelt kunnskapsbehov Eksperimentell kunnskap Erfaringsbasert kunnskap Systematisert erfaringsbasert kunnskap Systematisert laboratoriekunnskap

13 Elementer i en ikke-statistisk systematisert kunnskap Hvordan reagerer vi på andre og oss selv? Affektteori, mentalisering (Fonagy) Neurobiologi (LeDoux, Damasio) En ikke-filosofisk-teologisk-transcendental forståelse av selvet – det individuelle selvet

14 “An artful teacher sees a child´s difficulty in learning to read not as a defect in the child but as a defect “of his own instruction”. So he must find a way of explaining what is bothering the pupil. He must do a piece of experimental research” Donald A. Schön fra Lew Tolstoj “In each instance, the practitioner allows himself to experience surprise, puzzlement, or confusion in a situation which he finds uncertain or unique. … He carries out an experiment which serves to generate both a new understanding of the phenomena and a change in the situation.”

15 Aksjonsforskere Implementere kunnskap Lære anvendelse av kunnskap Kunne sortere kunnskap Være kunnskapspraktikere Kunnskapshåndverk for å lage noe nytt