Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innherred samkommune 1 Innherred samkommune - hva nå? Administrasjonssjef Ola Stene Oppdal 3. juni 2008.
Advertisements

Advokat Øyvind Renslo, KS
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
Formelt interkommunalt samarbeid
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
Arbeidsseminar Innherred Samkommune november 2006 – Samkommunens framtid Samkommunens framtid Innledning på arbeidsseminar i regi av Innherred Samkommune.
Innherred samkommune 1 Status arbeidet med søknad om ISK 3 Administrasjonssjef Ola Stene
Innherred samkommune 1 Kommunesamarbeidet mellom Levanger og Verdal fra 2010 – alternativer og konsekvenser Rapport fra forstudie ”ISK3” Administrasjonssjef.
Helse- og miljøtilsyn Salten IKS
Kommunal eierskapspolitikk - politiske og praktiske utfordringer - Erling Bergh.
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Skolen – en kommunal virksomhet
Hamar kommunes eierskap i selskaper og foretak Folkevalgtopplæring 23
Kommunen som arbeidsgiver
Innherred samkommune 1 Samarbeidet mellom Levanger og Verdal fra 2010 (ISK3?) Hva har skjedd siden sist? Administrasjonssjef Ola Stene.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Levanger kommune Rådmannen Status arbeidet med søknad om ISK 3 – Ola Stene. Kommunestyret Status arbeidet med søknad om ISK 3 Rådmann Ola Stene.
Plan-og utviklingskomité Driftskomité
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
Folkevalgtopplæring for Bydelsstyremedlemmer Reglement for bydelsstyrene.
Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Knutepunkts Sørlandet – veien fremover Samling KnpS 13. februar 2008 Grimstad Av Geir Vinsand og Jørund K Nilsen.
Status Knutepunkt Sørlandet, i lys av: Valgperioden – kort tilbakeblikk Bakteppet – utviklingstrekk KS-analysen – interkommunalt samarbeid KS konferansene.
Knutepunkt Sørlandet – en funksjonell region – roller, styring og organisering Samling Knutepunkt Sørlandet 12. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Kveldskurs for nybegynnere 16. februar 2016 Geir Egil Paulsen Arkitektbedriftene i Norge Arkitektkontoret Organisering og forpliktelser Arkitektbedriftene.
Innherred samkommune 1 Status for landets første samkommune Regionrådet for Fjellregionen Kommunalsjef Inger Marie Bakken 25. november 2009.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Interkommunalt samarbeid Sigrid Stokstad Kommunalrett veiledning vår 2016.
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Kommunestyrekomiteer > Hjemlet i kommuneloven (kl) § 10a (endring i 2006) –Ment å være «politiske verksteder» –Ment å vitalisere rollen som folkevalgt.
Organiseringen av staten 17. februar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Dosent Ingun Sletnes Presentasjonens tittel
Henry Ford ( ) ” Å komme sammen er begynnelsen. Å holde sammen er fremskritt. Å arbeide sammen er suksess! ”
Inger-Johanne Sand, IOR Våren 2017
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
«Å bygge nye Asker kommune»
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Presentasjon for intern gruppe i KS 20.november 2007 Av Geir Vinsand
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Hvordan sikrer kommunen likebehandling av innbyggere og næringsliv ?
KS Folkevalgtprogram Knutepunkt Sørlandet
Organiseringen av staten 14. februar 2017
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Inndelingsloven Økonomisjefane.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 12. mars 2018
Universitetslektor Lars Baklund
Presentasjon på KS-nettverk
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 10. januar
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Andre organiseringsformer med hovedvekten på kommuner
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand

Menyen av samarbeidsformer Uformelt samarbeid Avtalebasert kjøp og salg av tjenester KL §27 KL §28b administrativt vertskommunesamarbeid KL §28c vertskommunesamarbeid med felles folkevalgt nemnd Lov om interkommunale selskaper Lov om aksjeselskaper Lov om stiftelser Samarbeid etter forsøksloven

Vertskommunesamarbeid – nye bestemmelser i KL § 28 Innebærer at lovpålagte kommunale kjerne- /myndighetsoppgaver kan overføres til vertskommune Krever avtale mellom kommunene – avtalestyring Finansieres av medlemskommunene Vertskommunen ingen ny juridisk person Vertskommunen er arbeidsgiver To varianter –Administrativt vertskommunesamarbeid (uten nemnd) –Vertskommunesamarbeid med felles folkevalgt nemnd

Administrativt vertskommunesamarbeid For saker av ”ikke –prinsipiell” betydning Delegasjon av myndighet fra administrasjon til administrasjon Kommunestyret må gi instruks om delegasjon til egen adm.sjef Skriftlig avtale må inngås

Administrativt vertskommunesamarbeid Avtale Kommune- styret i samarbeids- kommunen Instruks om delegasjon Administrasjons- sjef Delegasjon Kommune- styret i verts- kommunen

Vertskommune med politisk nemnd Nemnden skal bestå av to eller flere medlemmer fra hver kommune Oppgaver av prinsipiell betydning kan overføres til nemnden Likelydende myndighet Hva som er av prinsipiell betydning må vurderes av den enkelte kommune Kurante saker kan videredelegeres fra nemnden til administrasjonen i vertskommunen Folkevalgte organer i vertskommunen har ikke instruksjons- eller omgjøringsmyndighet i saker av prinsipiell betydning Alle samarbeidskommunene har instruksjonsrett i saker som alene gjelder egne innbyggere Skriftlig avtale må inngås

Vertskommune med politisk nemnd Kommune- styret i samarbeids- kommune A Kommune- styret i samarbeids- kommune B Kommune- styret i samarbeids- kommune C Kommune- styret i verts- kommunen Felles nemnd Administrasjon

Varianter Verskommuner for hvert samarbeid? Samle oppgaver i en eller noen flere vertskommuner? Samme representanter i flere nemnder?

Egenskaper + Modellen gjør det mulig å utvikle interkommunalt samarbeid med beslutningsmyndighet om myndighetsoppgaver, f eks barnevern og miljø/landbruk Krever ikke opprettelse av nye enheter eller organer – med unntak av nemndene Kan styrke fagmiljøer og gi stordriftsgevinster Følger reglene om åpenhet og saksbehandling gitt i kommuneloven, forvaltningsloven og offentlighetsloven

Egenskaper ÷ Klarhet for innbyggerne hvem som har ansvar – bosettingskommunen eller vertskommunen? Assymertisk demokrati Indirekte demokrati Medlemskommunene mister oppgaver – vertskommunen får oppgaver – ulikheter mellom kommunene – generalistkommuneprinsippet? Utfordring i forhold til innflytelse og geografisk balanse mellom kommunene Endringer i arbeidsgiveransvar for medarbeiderne Modellen kan bidra til sektorisering og svekke hensynet til samordning Ikke helhetlig politisk styring av interkommunalt samarbeid

Lov om interkommunale selskaper Interkommunale selskaper er egne rettsubjekter ledet av et styre og et representantskap Er utformet med tanke på virksomheter som har egne inntekter og som har større eller mindre preg av næringsvirksomhet Likevel, det finnes flere eksempler på selskaper innenfor andre samfunnsområder De ansatte har selskapet som arbeidsgiver Oppgaver som er tillagt kommunene gjennom særlovgivningen kan ikke delegeres til et interkommunalt selskap med mindre vedkommende særlov utrykkelig gir hjemmel for det. Interkommunale selskaper har stor grad av selvstendighet Det er grunn til å nevne at selve begrunnelsen for å etablere selskap er å fristille og profesjonalisere ett oppgaveområde. Konsekvensen vil være mindre mulighet for detaljstyring og mer behov for strategisk overordnet eierstyring.

Forsøksloven Setter kommuneloven og/eller særlvgivningen til side for en viss periode (4 +2 år) Behandles av KRD – vedtas i Regjeringen Fagdepartementene ofte positive Krever søknad godkjent i kommunestyrene

Eksempel barnehager Kan Knutepunktet defineres som barnehageeier? Kan Knutepunktet ivareta oppgaver som barnehagemyndighet Kan deler av oppgaver på barnehageområdet overføres? Hvordan finne fram til felles opptakskriterier og – kretser – og hvem har myndigheten? KnpS som tilsyns- og klageorgan?