Foreldremøte 15. September 2015
Agenda Velkommen v/rektor Visjon og verdier Tilbudsstruktur Satsningsområder Resultatoppfølging Fravær Fordeling klassevis
Etter omfattende rehabilitering åpnet Hersleb vgs høsten Skolebygget, fra 1922, har vernet fasade, men er fullstendig modernisert innvendig.
Ledergruppen Rektor: Anja Teig Ass rektor: Geir Tolgensbakk Vedeld Studieleder/ Vg1 ST: Kaja Hjorthol Avdleder VG2 ST/PB: Olav Fossbakken Avdleder HO: Marit Buøy Avdleder GS: Marie Wern
Skolens opplæringstilbud Grunnskoleopplæring for ungdom Helse- og oppvekstfag: Vg1 4 klasser Vg2 helseservice 4 klasser Vg3 tannhelsesekretær 1 klasse Vg3 helsesekretær 2 klasser Studiespesialisering: Vg1 4 klasser Vg2 4 klasser 2-årig studiespesialisering 1 gruppe Påbygging 3 klasser
Herslebs visjon – Framtiden begynner hos oss
Verdier Ansvarlig Alle tar ansvar for seg selv, hverandre og læringsmiljøet Kompetent Vi er faglig og organisatorisk kompetente Utadrettet Vi søker samarbeid med institusjoner som kan gi merverdi for elevenes læring
Satsningsområder: Skolekultur Intern kulturbygging og videre utvikling av samarbeidet med UiO og internasjonale prosjekter. Vurdering Utvikle elevenes innsikt i egen læringsprosess og lære dem å vurdere sin egen kompetanse Godt læringsmiljø Læringstrykk i alle undervisningssituasjoner og tett oppfølging av elevenes tilstedeværelse og resultater
Godt læringsmiljø – Forutsigbarhet, trivsel og ambisjoner
Godt læringsmiljø 1 Tilstedeværelse er viktig for gode resultater Elever/foresatte skal gi beskjed om fravær ved første anledning. Senest første dag tilbake på skolen. Udokumentert fravær kan føre til nedsatt karakter i oppførsel. Ved gjentatt fravær tar vi kontakt med foresatte. Fra neste skoleår vil 10 % fravær kunne føre til manglende vitnemål.
Godt læringsmiljø 2 God oppstart av timene er viktig for faglig fokus og fremdrift. Forsentkomming er forstyrrende for de som har kommet tidsnok til timen. De som kommer for sent må vente utenfor klasserommet til læreren har satt i gang resten av klassen. Gjentatt forsentkomming kan føre til nedsatt karakter i orden.
Godt læringsmiljø 3 Konsentrasjon og fokus er viktig for læring. Mobiltelefoner må settes i lydløs modus og legges vekk i timene. Forskning viser at elever som ikke distraheres av mobiler i timen lærer mer. Kilde: Technology, Distraction & Student Performance: Louis-Philippe Beland Richard Murphy
Oppfølging av læring Vi følger elevenes fravær og faglige utvikling tett. Foreldrene inviteres til nytt møte og samtale med faglærere uke 47
Skolens miljøteam Rådgiver for GS: Petter Mohn Skolehelsetjenesten: Helsesøster: mandag – torsdag Psykolog: tirsdager Skolemekler: bistår ved uenighet og konflikter Miljøgruppe: 3 voksne tilstede i fellesområder hver dag 8.30 til Leksehjelp: mandag-torsdag etter oppsatt plan
Klassevise møter: 1GA:Elisabeth Stang, Halvor Frømyr 1GB:Zeljka Vidakovic, Katrine Nilsen 1GC:Eduardo Duran, Elisabeth Driche 1GD:Natalie Brustad, Petter Mohn 3GA:Leif Magnus Alme, Trine Christensen