M&L2 Kap. 3 - ver.2 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Planlegging, strategi og markedsovervåkning
Anvendelse av verktøyene
Re næringsforening og Re-Torvet 4.Februar 2014
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Planlegging og strategi
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
FUTURUM DAGENS SITUASJON Nedgang I omsetning med ca.10% Nedgang I markedet med ca. 10% Strategisk valg av kunder Omstrukturering I januar.
Ledelse av salgs- og markedsføringsfunksjonen
Se mulighetene!. Bygdekompasset Basert på det svenske suksessprosjektet Bondeföretagaren. Kom til Norge som et pilotprosjekt i Trøndelag i Er tatt.
Bilde inn Visjon, forretningsidé og overordnede mål og strategier.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
Utvikling av forretningsmodeller Dialogkonferanse torsdag 7.april 1.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
M&L2 Kap. 10 Kamanjeplan Oslo, februar Hva er en aktivitetsplan? 1. Aktivitetsplaner kan lages for nær sagt alle typer aktiviteter 2. Aktivitetsplaner.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
M&L2 Kap. 4 - ver.1 Markeds- undersøkelser Oslo, sept 2010.
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Utvidet situasjonsanalyse Oslo, sept 2010.
Foto: Scanpix P for plass. Foto: Scanpix I markedsføringsfaget er plass det samme som distribusjon. Distribusjon omfatter beslutninger om hvilket strøk.
Veileder for gevinstrapportering
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Digitalisering og finansnæringen
Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
ROS-analyse.
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
By På Fredrikstad med eget nettsamfunn for lokalsamfunn og lag og foreninger.
Presentasjon av forretningsplan
Firmanavn Forretningsplan.
Som Helsesøster FÅR jeg GJENNOMSLAG NÅR jeg
[Produktnavn] Markedsføringsplan
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Markedsføringsplan Navn.
(Selskapsnavn) Markedsplan
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Presentasjon for virksomhetens ledelse
(Selskapsnavn) SWOT-analyse
Flere lesere, flere muligheter
NRK Norges viktigste kilde
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Relasjonsmarkedsføring
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Vinmonopolet Case med vektlegging 01/01/2019 Fred Wenstøp.
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Videreutvikle en forretningside
Presentasjon av forretningsplan
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Segmentering og målgruppetenkning
Presentasjon av forretningsplan
Prosjektnavn | Firmanavn |Navn på presentatør
Selge et produkt eller en tjeneste
Firmanavn Forretningsplan.
Posisjonering og differensiering
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Rapporteringsrutiner til styret om immaterielle rettigheter
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

M&L2 Kap. 3 - ver.2 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010

Konkurrentanalysen Konkurrent- analyse Konkurrentens mål Konkurrentens kompetanse og ressurser Konkurrentens nåværende strategier Konkurrentens tanker om seg selv

Konkurrentanalysen Hvordan analyserer Tine Synnøve Finden?

Konkurrentens mål for fremtiden Viktig å analysere er: Hvilke mål har Synnøve Finden? - Omsetning, resultat, markedsandel osv. Er Synnøve Finden villig til å ta risiko for å nå målene? Hvilken markedsposisjon ønsker Synnøve Finden? - Vil de bli markedsleder? Fortsette som markedsutfordrer, eller slå seg til ro som markedsfølger? Er det enighet i Synnøve Finden om målene over? Er Synnøve Finden i stand til å ta raske beslutninger? - Hva kjennetegner lederne i selskapet?

Tror vi Synnøve Finden vil utvikle nye produkter og angripe vår posisjon på nye områder?

Konkurrentens antakelser om seg selv og bransjen Hvilken markedsposisjon mener Synnøve Finden at de har? Jobber Synnøve Finden med analyse av oss og andre konkurrenter? Overvurderer/undervurderer Synnøve Finden seg selv eller noen av oss andre i bransjen? Er det enkelte “vedtatte sannheter” som Synnøve Finden følger? Og er disse korrekte?

Hvis Synnøve Finden tror de har lojale kunder, kan vi utnytte dette. Det betyr kanskje at de ikke bedriver så god kundepleie som de ellers burde!

Konkurrentens nåværende strategi Har Synnøve Finden en klar og tydelig strategi? Hva er Synnøve Findens viktigste overordnede strategi? –kostnadsleder, produktdifferensiering osv? Hva slags vekststrategi har Synnøve Finden?

Konkurrentens kompetanse og ressurser Hva er konkurrenten spesielt sterk og svak på (jf. soft-analysen)‏? –Distribusjon, pris, markedskommunikasjon, produktutvikling, kostnadsnivå osv. Hvordan er den økonomiske situasjonen hos Synnøve Finden? Hvor dyktige er Synnøve Finden til å tilpasse seg forandringer? Hvordan vil Synnøve Finden reagere på våre markedstiltak?

Hvor godt vil Synnøve Finden håndtere en situasjon hvor melkeprodukter taper posisjon hos forbrukerne?

En analyse av konkurrentene... gjøres av ressursmessige årsaker overfor de viktigste konkurrentene krever systematisk datainnsamling og gode rutiner internt i bedriften danner grunnlag for utarbeidelsen av egne mål og egne strategier