Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bilde inn Visjon, forretningsidé og overordnede mål og strategier.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bilde inn Visjon, forretningsidé og overordnede mål og strategier."— Utskrift av presentasjonen:

1 Bilde inn Visjon, forretningsidé og overordnede mål og strategier

2 Forretningsideens innhold Hvilke? Behov for transport Hva? Flyreise Hvem? Fritidsreisene Hvorfor? Vi er billigst Hvordan? Være mer effektive enn konkurrenten

3 Visjon Our vision is to deliver the best Internet experience on any device on all major platforms. Opera Software

4 Andre visjoner Kirkens Bymisjons visjon er at menneskene i byen erfarer respekt, rettferdighet og omsorg

5 Målhierarki Markedsmål Mål for produkt Mål for pris Mål for distribusjon Mål for markeds- komm. Mål for ikke- personlig komm. Mål for personlig salg

6 Overordnede strategier Konkurransestrategier Vekststrategier Integrasjon

7 Verdens mest berømte utfordrer

8 Konkurransestrategier MarkedslederstrategiMarkedsutfordrerstrategiMarkedsfølgerstrategi Nisjestrategi

9 Rønning Treski er Norges eneste treskifabrikk og en typisk nisjebedrift. Den henvender seg til et lite segment, som ønsker noe helt spesielt.

10 Vekststrategier MarkedsinntrengningMarkedsutviklingProduktutvikling Diversifikasjon

11 Ekspansjonsmatrisen Markedsinntrengning (eksisterende produkter på eksisterende markeder) Produktutvikling (nye produkter på eksisterende markeder) Markedsutvikling (eksisterende produkter på nye markeder) Diversifikasjon (nye produkter på nye markeder)

12 Eksempler på produktutvikling Mobiltelefonen: I starten var dette et rent kommunikasjonsverktøy, men mobilen har nå en rekke andre anvendelsesmuligheter (jf. iPhone). PC-en: I begynnelsen var PC-ene stasjonære, men så kom laptop, notebook og flere andre varianter. El-assistert sykkel: DBS har lansert sykkel med elektrisk hjelpekraft, et eksempel på produktutvikling.

13 Eksempler på markedsutvikling Joggeskoen: Opprinnelig var dette en sko for joggere og idrettsutøvere, men etter hvert ble den en fritidssko som brukes av nær sagt alle, ikke bare de som driver med idrett. Skistaven: Bruk av turstaver (powerwalk) er blitt populært. Det er et eksempel å at skistaven kan brukes til noe mer enn bare til skigåing. Pilotbrillen: Opprinnelig ble denne brillen laget for jagerflypiloter (av Ray Ban i 1936), men den har siden erobret hele forbrukermarkedet.

14 Eksempler på diversifikasjon Yamaha: startet med musikkinstrumenter, men utvidet med motorsykler og diverse kjøretøyer, båter, elektronikk og datamaskiner Norwegian: kjernevirksomheten er flytransport, men selskapet har også startet bankvirksomhet LG (Lucky/GoldStar): startet med elektronikk, telecom og kjemiske produkter, men produserer også vaskemidler, tannkrem osv. Bertel O. Steen: en av Norges største bilimportører, som har utvidet driften til også å omfatte fottøy, båter, landbruksmaskiner og eiendom. Amazon: startet som nettbokhandel, men nå omfatter virksomheten alt mulig i tillegg – musikk, video, elektronikk, kjøkken- og hageutstyr, leker, sportsartikler og helse- og skjønnhetsprodukter


Laste ned ppt "Bilde inn Visjon, forretningsidé og overordnede mål og strategier."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google